Maja Briski, nezavisna kustosica i umjetnička direktorica predstavila je u Umagu, u Foto-galeriji Grin prošle nedjelje svoj novi koncept RASHAMON, posvećen osamdesetoj godišnjici nastanka grada Raše. Ovim projektom Briski kroz raznovrsne medije povezuje umjetnost, arhitekturu i tradicionalne kulturne vrijednosti, a za premijernu prezentaciju RASHAMONA u Umagu, umrežila je četvero umjetnika - Roberta Sironija, Luize Štokovac, Zaneta Paulina i Ivone Verbanac. Prema konceptu Maje Briski, ovi umjetnici "poput aktera 'istoimenog' ('Rashomon') filma Akira Kurosave, iznose različita viđenja istih događanja, u ovom slučaju, impresije o povijesti i kulturi jednog grada."
Potraga za identitetom
- Raša, najmlađi regionalni grad, prošao je tijekom svog kratkog životnog razdoblja već nekoliko turbulentnih faza, no i danas je u stanju svojevrsnog preispitivanja i potrage za osnovama vlastitog identiteta, ističe Maja Briski. Namjera je ove likovne kritičarke, producentice i grafičke dizajnerice da projektom RASHAMON, "koristeći različite medije na području kulture, uz revalorizaciju zaboravljenih primjera tradicijske baštine te istodobnu promociju novih autorskih radova inspiriranih lokalnim ambijentom, arhitektonskim, kulturnim i povijesnim vrijednostima, podsjeti i potakne razmišljanja, planove i koncepte o samoodrživoj budućnosti grada."
- U osnovi posvećen jubileju povodom 80. godišnjice nastanka najmlađeg istarskog naselja, projekt RASHAMON dobio bi potpuni smisao prerastanjem u kontinuirani istraživačko-umjetnički event čija bi kontinuirana aktivnost imala dalekosežne efekte na stalnu medijsku vidljivost Raše u regionalnoj kulturnoj i turističkoj ponudi, kaže Briski.
Govoreći od radovima koje je odabrala za umašku premijeru projekta Briski ističe da je Robert Sironi, umaški snimatelj, galerist i ekspert za print fine art fotografije, snimio u lipnju 2017. originalni fotografski serijal "PK kopač 0272" u kojem je člana svoje obitelji nakon pedesetak godina vratio na njegovo prvo radno mjesto, u proizvodne pogone rudnika Raša.
- Tema novigradske autorice Luize Štokovac, dijelovi su proizvodnih prostora bivše tvornice alatnih strojeva "Prvomajska", čija kontroverzna i turbulentna prošlost nagovještava i neizvjesnu budućnost ostataka tog nekadašnjeg socijalističkog diva, ako će je uopće i biti, ističe Briski.
"Rašomonski" ugođaj
Njen je izbor i rad Zaneta Paulina, koji je svojedobno nagrađen specijalnom nagradom na natječaju venecijanskog umjetničkog Biennala pod nazivom "The Most Significant Photograph of a Contemporary Work of Art". Za RASHAMON predstavlja završni dio multimedijalnog koncepta "Olly’w’ood", kojim sugestivno evocira globalne kontroverze aktualnog civilizacijskog nemara prema prirodnim resursima.
- Izložbom RASHAMON, postavljen je i premijerni okvir za prezentaciju video-performansa "Cukarani tanac" ("Šećerni ples") labinske umjetnice Ivone Verbanac. Funkcionirajući istodobno i kao čin destrukcije i kao podsjetnik na potrebu očuvanja stoljetnih lokalnih kulturnih vrijednosti, performance se savršeno uklopio u opći "rašomonski" ugođaj cjelokupne programske strategije projekta, ističe Briski.
A, upravo je projekcijom videa "Cukarani tanac", snimljenog u pulskom Muzeju suvremene umjetnosti Istre, započelo i otvorenje izložbe RASHAMON.
Projekt je izveden u suradnji GRIN Photo Gallery i umjetničke produkcije Egoist Artz & Partz uz pokroviteljstvo Upravnog ureda za kulturu Istarske županije. (Priredila B. Ć. J.)