(Hina/EPA)
Umjetnička organizacija Studio Artless otvorila je natječaj za prijavu radova za 18. Festival prvih (FP) na temu "Potreba za stanom i stambena politika" koji mogu biti izvedeni u bilo kojem mediju, pod uvjetom da autor u tome mediju radi prvi put, a natječaj je otvoren do 25. lipnja.
Prijave s opisom rada, kratkom biografijom autora i kontaktom treba poslati na e-mail [email protected]. Zbog mogućnosti da će se festival održati u online obliku, radovi bi se trebali i tome prilagoditi, priopćila je Umjetnička organizacija Studio Artless.
Festival prvih planira se kao i prethodnih godina održati u Centru kulture na Peščenici - KNAP tijekom listopada ove godine.
Središnju temu inspirira i instalacija Nikoline Butorac
Središnju temu 18. Festivala prvih inspirira i zvučna i prostorna instalacija mlade umjetnice Nikoline Butorac (1986.) "PRAZNINA DOMA/(Ne)vidljivi nomadi" koja je nagrađena na 16. Festivalu prvih 2017.
Kako je navedeno, "Butorac kroz niz intervjua i jestivi plan stana propituje potrebu za vlastitim domom/stanom i označava je fikcijom nedostupnom mladim ljudima".
Dodaje se da je stambeno je pitanje predmet dugotrajnijeg umjetničkog interesa mlade umjetnice jer taj problem osjeća dubinski svojim, budući da u Hrvatskoj 70 do 80 posto mladih u dobi od 18 do 34 godine još živi s roditeljima, jer si ne mogu priuštiti skupi najam ili kredit.
Butorac se pita hoće li time što nema novca za vlastiti dom imati život otvoreniji za promjenu i isprobavanje života u drugim zemljama, koliko je na takav način života i razmišljanja prisiljena, a koliko to uistinu želi, te ako postoje druge opcije - koje su to opcije.
Tako se, objašnjeno je, u postavci teme festivala za 2020. suprotstavljaju individualna potreba i nužnost te društvene (ne)mogućnosti njezina rješavanja.
Prema francuskom sociologu Pierreu Bourdieu u "Social structures of Economy" između pojedinca i stanja nekretnina stoji stambena politika. Ključni pojmovi kojima se opisuju problemi stambene politike su priuštivost (troškovi stanovanja u odnosu na visinu dohotka), pristupačnost, kvaliteta stambenoga fonda i integrativnost (utjecaj na društvenu kohezivnost i stabilnost) (Bežovan, 2003.). Bourdieu ističe kako kupnja nekretnine nije isključivo ekonomska transakcija nego i društvena, budući da je povezana s biološkom i socijalnom reprodukcijom.
Prijeka potreba se pak, istaknuto je, ne može lako zadovoljiti zbog komodifikacije stambenih prostora - stanovi su postali roba visokih cijena kvadrata i nepovoljnih kredita, uz visoke cijene. Kroz privatizaciju stambenoga fonda koja se dogodila tijekom tranzicije stanovi su prepušteni tržišnoj regulaciji. Stambene politike gradova i države u relativno malom postotku zbrinjavanju socijalne slučajeve i braniteljsku populaciju, a tek odnedavno postoje mogućnosti državnoga subvencioniranja kredita za mlade do 45 godina. Fond javnih stanova je vrlo malen i ne može služiti kao regulator/korektor stanja na tržištu.
Zato Umjetnička organizacija Studio Artless smatra sva ta pitanja i probleme izuzetno poticajnima za umjetnička istraživanja, za diskurzivne programe i umjetničke radionice kojima će oblikovati program 18. Festivala prvih. Web stranica festivala je http://www.studio-artless.hr
FP pokrenuo je multimedijalni umjetnik Željko Zorica (1957. - 2013.) postavivši ga kao smotru dostignuća stvaratelja različitih umjetničkih i neumjetničkih profila, a Festival svake godine proglašava središnju temu. Dosadašnje teme bile su - reklamokracija, GMO i biotehnologije, dominacije, mine, društvena odgovornost kapitala, mediji i prava djeteta, besplatno obrazovanje, poslovi sa Suncem, nepoznata mjesta u hrvatskoj umjetnosti 70-ih i 80-ih, nada, društvo razočaranja, depresija, solidarnost, pravo na (po)grešku, izmišljanje tradicije, doba praznine, fluidna ljubav.
"Pokretanje FP-a bilo je važno kako bi se otvorio prostor na javnoj sceni u zatvorenoj sredini te omogućio inicijacijski trenutak onima koji dolaze i da bi se prisililo/privoljelo one umjetnike i sve ostale koji su već tu da se usude napustiti profesionalno i zanatski sređene manirističke dvorce svog javnog istupa", stoji u priopćenju.