(D. ŠTIFANIĆ)
Svi glumci, osim Žane Bumber, u ovoj predstavi iz produkcije Hrvatskog narodnog kazališta Zadar, glume više uloga i to pritom čine jako dobro u prilično uvjerljivoj interakciji. Alenu Liveriću izgleda da jako pašu Matišićevi tekstovi, dok se do kraja razmahao Davor Jureško kao predani inspektor, opaki kriminalac i dobri susjed. Petra Težak je dobra kao Filipova supruga…
Hrvatsko narodno kazalište Zadar preksinoć je u Istarskom narodnom kazalištu - Gradskom kazalištu Pula gostovalo s predstavom "Balon" Mate Matišića koju je režirao Zoran Mužić.
Zapetljana priča
Nije ovo prvo uprizorenje "Balona" na kazališnim daskama (tekst je nastao 2009.), a ako se nekom učinilo da je nešto slično vidio i na filmskom platnu u pravu je, jer je središnja priča poslužila kao temelj scenarija za politički krimić "Cvjetni trg" u režiji Krste Papića. "Balon" nije savršen, neke stvari u priči nam se čine nedorečene i zbrzane te je po nama pretjerano nazvati ovo predstavom o svrsi kazališta, kako je najavljena, No, šarm Matišićevog dramskog rukopisa itekako je prisutan, pa kada tome dodamo odličnu glumačku ekipu, nemamo se razloga previše žaliti.
Filip (Alen Liverić) je glumac koji se jedne večeri svađa sa suprugom, također glumicom (Petra Težak) kadli mu na vrata kuca susjed (Davor Jureško) koji ga ljubazno moli da malo zabavi njegovu suprugu (Žana Bumber) koja je velika Filipova obožavateljica, no bolesna je i pati od nekih psihičkih problema. Oklijevajući, Filip kreće u akciju i brzo se sprijatelji sa ženom koja se počne raspitivati o Filipovim ulogama te joj on ispriča kako je jednom prilikom glumio svećenika Silberbrandta u "Glembajevima". Ta priča je malo zapetljana, no radi se o tome da mu je jednog dana na vrata banuo policijski inspektor i zatražio od njega da odglumi svećenika koji će od umirućeg kriminalca Šacka izvući i snimiti ispovijed, ujedno i priznanje o njegovim zlodjelima. Ima tu nekoliko kvaka, a jedna od njih je da je kriminalac zapravo brat blizanac inspektora. Takva priča podrazumijeva da svi glumci, osim Žane Bumber, glume više uloga i to pritom čine jako dobro i u jednoj prilično uvjerljivoj interakciji. Liveriću izgleda da jako pašu Matišićevi tekstovi (recimo film "Ničiji sin" u kojem je bio sjajan), dok se do kraja razmahao Jureško kao predani inspektor, opaki kriminalac i dobri susjed. Težak je dobra kao Filipova supruga no možda u početku malo previše histerizira, ali zato savršeno odradi parodiju sponzoruše u liku Šackove supruge, pogotovo kada se s nje digne oblak prašine zbog previše šminke, dok Bumber ostaje pritajena, poput promatračice, gledateljice. Ostaje taj balon u njenom naručju čiju simboliku nije teško razaznati i prije no što njen suprug ispriča potresnu priču o posljednjem dahu njihovog pokojnog sina. U priču se povremeno uplete i "redatelj", no za takve intervencije nismo vidjeli svrhu ili je jednostavno nismo razumjeli.
Ironija i komika
Razumjeli smo zato da imamo priču u priči i dovoljno elemenata za koje treba malo mućnuti glavom da bi se prozrela njihova ironija. Recimo kao kada Filip govori da nije često u filmovima nego uglavnom glumi u kazalištu i ponekad u serijama. To ne govori toliko Filip kao lik, nego se kroz tu repliku očito promovira Liverić kao glumac. Dakle ništa previše zahtjevno, ali dovoljno da uz karakterističnu Matišićevu komiku i poletnu swing glazbu održava duh predstave. Ništa senzacionalno, ali dovoljno intrigantno. (Mladen RADIĆ)