u Studiju Moderne Galerije "Josip Račić"

Izložba kiparskih radova Petra Dolića, nadahnutih gastarbejterima iz Rame

| Autor: Hina
Petar Dolić (Milivoj MIJOŠEK)

Petar Dolić (Milivoj MIJOŠEK)


Izložba kiparskih radova Petra Dolića, nadahnutih gastarbajterskim životom ljudi iz Rame, otvara se u Studiju Moderne Galerije "Josip Račić" u Zagrebu u četvrtak, 24. listopada.

Na izložbi će biti predstavljeni Dolićevi radovi u lijevanoj bronci, koji tematiziraju život ljudi u dolini nazvanoj po rijeci Rami, u središtu Bosne i Hercegovine, a među temama su i Molitva, Ašikovanje, Putovanje, Čekanje, Bijeg, Povijanje, Igra i Na jezeru.

Jedna od najvažnijih tematskih cjelina nadahnuta je osobama te obuhvaća radove pod nazivom Majka od milosti, Ramkinja, Cvita, Stopanica, Ramska mlada, Vikar, Kroničar, Dobri pastir, Šarov i Tomo, Fra Jeronim Vladić, Gastarbajter, Ivan Okanov i slični. Iznimno, temi Kod fotografa, likovima od lijevane bronce dodan je drveni okvir.

Smatram posve opravdanim i nasušno potrebnim da se pitanje "privremenog" napuštanja zavičaja i obitelj brojnih naših ljudi, koje je ostavilo duboke ožiljke na sveukupnom ramskom biću, ugradi u mozaik naše prošlosti i da ga se s punom ozbiljnošću valorizira, rekao je gradonačelnik Jozo Ivančević čija je općina Prozor – Rame organizator izložbe. Izložbom žele u prvom redu iskazati poštovanje prema gastarbajterima, njihovoj žrtvi i teškom životnom usudu, dodao je Ivančević.

Dolina rijeke Rame, njezin gornji i plodni dio, potopljen je 1968. zbog izgradnje hidrocentrale HE Rama, što je pokrenulo snažan egzodus tamošnjega stanovništva. Tim je povodom prošle godine u Prozoru održan znanstveni skup "Rama 1968. Od iseljavanja do integracije" te objavljen istoimeni zbornik s 25 radova, a Dolićeva izložba nastavak je valoriziranja te teme.

U bronci je ubilježeno ono što nije niti zapisano, a čuvalo se u memoriji tamošnjih i raseljenih stanovnika te se prenosilo usmenom predajom i pokojom fotografijom, ističe likovna kritičarka Nevenka Šarčević u katalogu izložbe.

Dolićevi radovi, objašnjava, aktualiziraju povijesne i kulturološke vrijednosti Rame, ali su poticajni i za povijesno-umjetnička, antropološka, sociološka, etnografska i teološka tumačenja.

Neke od tema rijetko su viđene u recentnoj kiparskoj interpretaciji, poput upoznavanja mladića i djevojke, djece koja preuzimaju ulogu odrasle osobe i prerano odrastu, žene gastarbajtera u čamcu koje su preuzele muške uloge, itd. Ramski gastarbajter oličenje je ne samo ramske, nego i ljudske sudbine koja tako često potvrđuje svoju egzistenciju kretanjem, odlascima i povratcima, ističe.

Dolićev franjevac Jeronim Vladić (1848 - 1923), koji prekriženih ruku uz srce drži prislonjenu knjigu, iznimno je prikladan ikonografski motiv, a uspravnim držanjem izražava značenje vertikale koju je imao u svojoj zajednici, smatra.

Dolić je svoje kiparske vještine svestrano potvrdio u različitim materijalima kao što su drvo, kamen, bronca i staklo; tehnikama poput klesanja i modeliranja, ali i u raznim kontekstima sakralne i profane javno-spomeničke naravi, zaključuje Nevenka Šarčević.

Amblemi ramskoga sjećanja prikazuju ovdašnjeg čovjeka u statusu putnika koji ne odustaje od života i nade. Oni su prikaz života jednoga kraja i naroda koji otvoreno gleda prema budućnosti i od nje ne odustaje. S jedne su strane vidljivi odgovor ramskog čovjeka na težinu i krutost života, a s druge očitovanje vjere u svoj identitet i egzistenciju. Dokle god čovjek svoju egzistenciju razumijeva kao odgovor na život, pa bio taj život i mučan, dotle ne gubi nadu u svoj identitet, ističe u katalogu Josip Jozić.

Neki kritičari Petra Dolića smatraju jednim od najistaknutijih hrvatskih kipara srednje generacije. Rođen je u Travniku, 1975., a 1999. godine diplomirao kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izlagao je na dvadesetak samostalnih izložaba, dobitnik je brojnih nagrada. Autor je brojnih spomenika poput "Podmornice" na zagrebačkom Velesajmu, Spomenika poginulim braniteljima u Labinu, spomenika Oluji 95 u Kninu, Spomenika pomorcu i pomorstvu u Rijeci, Spomenika poginuloj djeci u Domovinskom ratu u Slavonskom Brodu, i drugih, a posljednji je u nedjelju na rivi u Cavtatu otkriven njegov spomenik velikom slikaru Vlahu Bukovcu.

Izložba u Studiju Moderne Galerije "Josip Račić" ostaje otvorena do 10. studenoga.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter