OMILJENA ŠETNICA

REKREATIVCI JE OBOŽAVAJU, ALI NIJE SVE IDILIČNO: Staza sedam slapova kod Buzeta postala je veliki istarski hit, ali je donijela i niz problema

| Autor: Gordana ČAKIĆ ŠVERKO
Staza sedam slapova

Staza sedam slapova


Dobar glas daleko se čuje, a nakon domaćih, otkrili su je i inozemni gosti. Staza sedam slapova u predsezoni i posezoni jedna je od najposjećenijih buzetskih destinacija. Posebno za lijepog vremena kada cesta od Istarskog vodovoda prema Komušćici zna biti gotovo blokirana vozilima inozemnih i domaćih registarskih oznaka.

- Parkirani su s obje strane ceste usprkos znaku zabrane zaustavljanja i parkiranja, tako da se dva automobila ne mogu mimoići. Sve je neorganizirano. Kao na divljem zapadu, dojavio nam je nedavno telefonom anonimni sugovornik.

Tako je gotovo svakog vikenda, konstatirao je i rekao da parkiralište kod Istarskog vodovoda zna biti poluprazno, a automobili se ipak parkiraju uz cestu ili uz nasip rijeke Mirne. Parkiraju se, a neki i kampiraju i na privatnim površinama, pa su pojedini vlasnici zemljišta ogradili svoje parcele.

Staza sedam slapova

Po mnogima najljepša planinarsko-pješačka staza u Istri najatraktivnija je na proljeće i jesen nakon obilnih kiša. Draž 15 kilometarskoj stazi koja vodi od Tombasina do Kotli i kružno natrag daju slapovi, stara rudarska okna, Napoleonov most, šumski predjeli, popularno izletište Kotli. Njeno trasiranje započeli su 2006. - 2007. godine članovi buzetske podružnice Hrvatskog planinarskog društva "Planik". Postavljani su čelični kablovi kao sajle i osiguranja na zahtjevnijim dijelovima staze.

No, prvotno nije bila zamišljena za tako veliki broj posjetitelja, a i vrijeme je učinilo svoje. Sredinom prošle godine iz Hrvatske gorske službe spašavanja Stanice Istra stiglo je upozorenje da su tijekom kontrole ispravnosti i sigurnosti infrastrukture staze od Komarovog mosta do izlaska iz kanjona utvrđeni nedostaci koji predstavljaju potencijalnu opasnost za posjetitelje i zahtijevaju hitnu sanaciju i rekonstrukciju. Veći dio staze nije zahtjevan, prati rijeku ili ide kroz šumu, no nakon trećeg slapa Vela Peć slijedi kraći strmi uspon uz stijenu Greben. Na tom strmom usponu Grad Buzet je u međuvremenu postojeće sajle na trasi planinarske staze zamijenio čeličnim.

Obnovu zahtijevaju i pojedini elementi Pustolovnog parka "Buzet Outdoor Adventure" u kanjonu rijeke Mirne uzvodno od Tombasina u početnom dijelu Staze sedam slapova, uz vodotok, gdje su postavljeni viseći mostovi s prečkama, tri zip-linea, nekoliko via ferrata. U park su uklopljeni i napušteni rovovi rudnika ugljena na lokaciji Vela peć. Ovu 625.000 kuna vrijednu investiciju Grad Buzet realizirao je uz podršku Ministarstva turizma, koje je projekt sufinanciralo s 350.000 kuna, dok je preostali iznos osiguran u gradskom proračunu. Iako je dovršen 2017. godine još uvijek nije zaživio.

Staza sedam slapova

Kako se misli uhvatiti u koštac s problematikom Staze sedam slapova, upitali smo gradonačelnika Damira Kajina, ujedno predsjednika Turističke zajednice Buzeta. Dobio ju je doduše u "nasljeđe" u lipnju prošle godine preuzimanjem gradonačelničke fotelje, no to ga ne lišava odgovornosti.

Kajin je svjestan kako treba riješiti problem parkiranja, ali prioritet je, kaže, u dogovoru s Hrvatskim vodama riješiti status terena uz vodotok, ali sve to uz uključivanje vlasnika privatnih parcela s jedne i druge strane riječnog korita koji bi također trebali pronaći svoj interes. Cilj je stazu učiniti prije svega sigurnom, urednom i samoodrživom.

Suština cijele priče, naglasit će gradonačelnik, je ta da staza u dijelu uz vodotok prolazi po javnom vodnom dobru, ali ono nije evidentirano u punoj širini te su neke čestice još uknjižene na privatne vlasnike. Potom se staza iz kanjona penje u brdo, gdje također ulazi u područje privatnih parcela. Problem ne smije biti da staza ide preko privatnih parcela, a sada ide 98 posto, kaže Kajin. Napominje također da svi koji njome pješače čine to na vlastitu odgovornost, a ne odgovornost Grada Buzeta ili Turističke zajednice.

Staza sedam slapova

- Staza je ucrtana u prostornom planu Grada Buzeta 2018. godine, no ima tu nekoliko problema. Vodotok iznad kojeg je zip-line nije ucrtan u punoj širini. Ucrtano je staro korito, a ne i naplavno. Iako se knjiži po sili zakona, sve to iziskuje vremena. Drugi problem, daleko veći, je taj što se upravo tu na koritu Mirne križaju dvije katastarske općine Svi Sveti i Buzet, što znači da treba napraviti njihovo razgraničenje u zemljišnim knjigama, i nakon toga ide daljnja procedura prema Hrvatskim vodama, a taj problem nije moguće riješiti ni u 60, ni u 90 dana. Treći problem je planinarska staza koja nije bila u obuhvatu pješačke staze, gdje se također pojavljuju privatni vlasnici. Iako treba biti pošten i kazati da Grad Buzet nije trasirao stazu, već su to svojedobno učinili planinari, komentirao je Kajin.

Govoreći o Pustolovnom parku u početnom dijelu staze, buzetski gradonačelnik kaže i da je protiv toga da se danas netko po zip - lineu spušta i koristi ga, a sugeriraju mu, napominje, i da se viseći most ukloni, da se nekome nešto ne dogodi.

- Pustolovni park nikad nije bio u funkciji, sve treba obnoviti ili maknuti, a ne mene prozivati. U ovom trenutku obnova je ozbiljna investicija, iako vjerujem da se ono najnužnije može riješiti i s manje sredstava. Što se tiče Staze sedam slapova na kojoj je lani zabilježeno 33.000 prolazaka i činjenice da od nje svi imamo koristi, moramo sjediniti javni i privatni interes. Javni je da svi rade, a privatni da zarađuju. Staza je postala silno popularna i zbog korone. Ljudi su se zadržavali više u prirodi, manje u zatvorenim prostorima. Dolazili su u Buzet zbog dobrih restorana, doživljaja, predivnih vizura. U udarnim vikendima svi rade, ugostitelji, trgovine, benzinske pumpe, ali je istina da se ništa ne naplaćuje, a stazu bi trebalo održavati, čistiti. Kanim razgovarati s Istarskim vodovodom, pivovarom, vatrogascima i "Parkom" i tražiti da se kao u Humu počinje naplaćivati parking. Grad će osigurati osobu i prihod ćemo dijeliti s tim poslovnim subjektima koji su vlasnici ili imaju na korištenju parkirališne površine, i pokušat će se uvesti nekog reda jer svi koji dolaze na stazu to od nas i očekuju. Hoće li privatnici na svome graditi parking, ja nemam ništa protiv. Uz stazu se sada gradi jedan mali kamp. Grad će svakome s takvim i sličnim inicijativama izaći u susret, jer nije normalno da Austrijanci, Talijani, Nijemci, Nizozemci…, s kamperima parkiraju gdje žele, onečišćuju i nikome ništa ne plaćaju, naglasio je Kajin te najavio kako se upravo prikupljaju preliminarne ponude za obnovu dotrajalih konstruktivnih elemenata uz stazu.

Staza sedam slapova

Naglasio je također da je u zadnjih mjesec dana sa 70.000 kuna obnovljeno penjalište Raspadalica, jer, kako je rekao, sigurnost je primarna i od tuda je trebalo poći.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter