Jedno od djela Bernarda Parentina - jasno se vidi specifično V između nožnog palca i prsta do njega
Mogli bismo zavidjeti snazi regionalne motiviranosti što je pok. Dragu Orlića navela da se pozabavi teško dostupnim likovnim opusom svojega zemljaka Bernarda Parentina, a moramo zahvaliti njegovoj spremnosti i spretnosti što se možemo doista lijepo
Ni po namjerama ni po rezultatu Orlićeva knjiga o Porečaninu nije
To je, između ostalog, napisao Tonko Maroević u recenziji Orlićeve
Krenuo sam, veli Drago, tragom tog bijelog fratra, augustinca, za dvjema elementarnim riječima i dvije brojke: Bernardo Parentino 1437.-1531. Saznat ću postepeno kako ništa od toga: ni fratar, ni ime, ni prezime, ni godina rođenja, ni godina smrti - nisu točni.
Laik Lorenzo da Parenzo, nastanjen u okolici Mantove, stoljećima će zagorčavati identitet našeg slikara. Fratar augustinac, Lorenzo, u dubokoj starosti skrasio se 1527. u Vicenzi. Našeg slikara poistovjećivali su s tim Lorenzom, koji je postao augustinac i pustinjak. Očito su dvije ličnosti identičnog imena, u istom vremenu, vrlo sličnih putova, ukrstile svoje živote na relaciji Venecija - Mantova.
Bernardo je crtač, slikar, a proslavio se kao freskoslikar. Specijalist je za cassone, škrinje, tipični renesansni namještaj. Mnoge sačuvane Parentinove slike često su ispiljeni dijelovi škrinja, ali i kućnih oltara. Porečanin riše velik i raznolik opus.
Kako sam prepoznao slike našeg majstora?, pita se Orlić i odgovara: "Crteže, slike i freske Bernarda Parentina upoznao sam
Sve je počelo s nogom, bolje reći stopalom, odnosno nožnim prstima. Stopala junaka na slikama našeg majstora su u pravilu izdužena, plosnata, neobično dugih prstiju prenaglašenih članaka, čak i kod djece i malog Isusa, te ispupčane pete. Drugi nožni prst uvijek je duži od palca i najpouzdanija prepoznatljivost - ta dva prsta su neprirodno odvojena jedan od drugog u obliku slova V.
I potkoljenica je prepoznatljiva i lako uočljiva, u pravilu je zakrivljena i ima oblik izduženog slova C. Donji dijelovi nogu uvijek su okserice. Bernarda prepoznajemo i po izduženim figurama:
Poslovica veli "Od šume ne vidi se stablo", što vrijedi za Bernandove pretjerane epizode u pozadini slika, one u drugom planu. I to je jedna od njegovih prepoznatljivih osobina.
Orlić otkriva: Kada više ne znate kako još provjeriti našeg slikara, kako biti sigurni, potražite oblutke, male okrugle ili elipsaste kamene strukture, veće od jajeta, veličine šaka. Razbacani su u donjem dijelu slike i crteža da popune prostor.
Bernard iz Poreča bio je pozvan da oslika klaustor opatije sv. Justine u Padovi. Likovni je realizator jedanaest polja. Na tom projektu oslikavanja klaustora prizorima iz života sv. Bernarda, radit će između 1489. i 1494. ili 1492. i 1496. do smrti; djelo nije dovršio, bit će dovršeno gotovo pola stoljeća kasnije.
Svi biografi slažu se da je rodom Porečan, da je u Veneciju došao s određenim likovnim predznanjem, da mu je vjerojatno prva stanica bila samostan sv. Jurja u Veneciji pa je otud pošao u Padovu. Prvi profesionalni angažman imat će u Mantovi. Uči u bottegi slikara Andrea Mantegna. U rekonstrukciji njegova životopisa navodi se da je rođen 1437. i da je umro 27. rujna 1531. Postao je žiteljem moćne Mantove i tu se oženio. Nije imao djece. U Padovi je živio od 30. travnja 1492. do 21. studenog 1495. Nedvojbeno, cijelo vrijeme živio je u samostanu sv. Justine, bez ambicije da se negdje skrasi
Orlić ga ovako opisuje: Držim da je bio mršav, košćat, možda i povisok čovjek, pogrbljen od dugog slikanja nagnut nad svojim malim slikama, kao i na skelama u sv. Justini. Stoik. Skroman, pedantan, radišan (što se prije svega vidi po mnoštvu ostavljenih slika i crteža), čovjek bez velikih zahtjeva. Ipak dostojanstven,
U pismu Isabelli d'Este, koja ga je vabila da joj oslika osobni studio, piše: "Moja nesreća, govorim s puno stida, htjela je da imam ženu koja je u ovom Vašem predivnom gradu, koji je Mantova, i već mi više godina čini sramotu, na način da nemam hrabrosti ni pogledati je. I stalna pomisao na prevaru koja mi se čini, od smrti bolniju, na način kako sam siguran da, osim nepodnošljive sramote koju trpim u ovom Vašem časnom gradu, bit će mi potrebno snage nekoliko dana ostati na životu zajedno s glasinama, a ne napraviti neki veliki skandal od kojega ne bih želio da je oštećena Vaša presvijetla gospoda...".
Sa ženama, dakle, nije imao sreće. Žene na slikama su mu rijetkost, ni mitska ljepotica Medeja nije mu baš ispala neka ljepotica.
Bernardina doživljavamo kao skromnog, tihog i marljivog čovjeka,
Najučestalije mu je ime Bernardo Parentino, Bernardino Parentino, Bernardino Parenzano, Bernardino de Parenzo, Bernard Porečanin, Bernardin Porečan, Bernardo da Parenzo detto il Parentino.