NOVI PROJEKT

HIDROAVIONI PONOVNO STIŽU U ISTRU? Trebali bi letjeti iz Pule, Umaga, Rovinja i Pomera

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Ilustracija

Ilustracija


Odlična ideja, ali slaba realizacija. Tako bi se u najkraćem mogao rezimirati projekt povezivanja jadranske obale letovima hidroavionima koji je zaživio prije nekoliko godina, ali je ubrzo ugašen uslijed brojnih, uglavnom tehničkih poteškoća. Impresivne scene polijetanja i slijetanja tih aviona na morsku površinu pulskog zaljeva koje mnogi pamte iz tog vremena možda bi uskoro mogli ponovno gledati jer Pula je jedan od gradova u kojima se nalazi marina tvrtke ACI iz koje već neko vrijeme stižu najave o namjeri pokretanja hidroavionskog prijevoza. Doduše, u javnosti o projektu, nije plasirano puno više informacija od inicijalnih najava, međutim nedavne izjave iz kompanije i natpisi na nekim od specijaliziranih internetskih portala pokazuju da su u ACI-ju već ozbiljno odmakli s planovima, te da se već za narednu godinu sprema i njegova realizacija.

Blog EX YU Aviation News, specijaliziran za vijesti iz zrakoplovstva, nedavno je prenio najavu prokurista ACI-ja Zdravka Delića da kompanija pokrene aviokompaniju koja će biti fokusirana na hidroavionski prijevoz, te da je to što planiraju usporedivo s onime što se pokušalo spomenutim projektom European Coastal Airlinesa prije nekoliko godina. Delić je na Aviation Arena webinaru kazao da je ACI u procesu osnivanja komercijalnog operatera hidroaviona ACI Aira, te da je njihov plan da ta zrakoplovna kompanija opslužuje 30 jadranskih gradova i otoka zračnom flotom koja će brojati do pet zrakoplova.

Ideja je, pojasnio je, hidroavionskim prijevozom međusobno povezati ACI-jeve marine. U drugoj fazi projekta plan je uspostaviti linije koje će povezivati otoke s kopnom, a završna faza obuhvatila bi otvaranje međunarodnih linija, odnosno povezivanje domaćih jadranskih destinacija s Italijom. Vodne terminale u ACI-ju namjeravaju uspostaviti u 22 svoje marine, a to su u Istri, uz Pulu, Umag, Rovinj i Pomer. Uz to, namjera je preuzeti i šest terminala koje je imala ECA.

- Pokrećemo našu zračnu tvrtku s fokusom na hidro-letove, slično onome što je ECA uspostavila prije nekoliko godina. Nažalost, ta je tvrtka otišla u stečaj. Međutim, ACI vidi priliku na tržištu. Planiramo upravljati zrakoplovom amfibijom Cessna Grand Caravan. Nabavit ćemo jedan turboprop, dok ćemo još dva uzeti u leasing. Ovisno o potražnji, u svojoj ćemo floti imati do pet zrakoplova, prenosi blog riječi ACI-jeva voditelja posebnih projekata Delića.

Starost zrakoplova, rečeno je, bit će do deset godina, a ACI namjerava imati i vlastitu bazu za održavanje, te je već krenuo i u odabir potencijalnih članova posade.

- Pažljivo smo analizirali postupke naših kolega u ECA-i, te za naš projekt namjeravamo iz njih iskoristiti sve stvari koje su dobro učinjene, ali i izbjeći ili ispraviti greške, kazao je Delić.

Kad je riječ o ovom projektu ACI-ja, ranije ove godine objavljeno je da se radi o poslu teškom oko 11 milijuna eura koji bi otvorio 56 radnih mjesta. U kompaniji pak računaju na godišnji promet od oko 65 tisuća putnika. Najveći dio investicije odnosi se upravo na nabavku aviona, dok bi se oko milijun eura utrošilo na uređenje neophodne infrastrukture.

Da o tome u ACI-ju razmišljaju već dulje vrijeme dokazuje činjenica da su još krajem 2019. godine kupili dio pontona iz stečajne mase propalog European Coastal Airlinesa i vjerojatno bi u taj projekt i ranije krenuli da im, kao i mnogim drugima, razvojne i investicijske planove nije poremetila pandemija. Inače, kad je Pula u pitanju, na mogućnost ponovne uspostave ovakve vrste morsko-zračne veze gleda se s posebnim uzbuđenjem, s obzirom na to da je 1911. iz Pule poletio prvi hidroavion tadašnjeg austrougarskog carstva, što je ujedno i prvi zabilježeni let hidroavionom u povijesti u Hrvatskoj.

Više od sto godina kasnije, u srpnju 2013. godine, hidroavion je u Pulu sletio prvog dana nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju u sklopu projekta Europske unije "Adri Seaplanes", kojim su se namjeravale povezati Italija, Hrvatska, Crna Gora, Albanija i Grčka. No, ta se priča, barem kad je Pula u pitanju, nikad nije makla dalje od početka. U travnju 2015. godine počela je kratka epizoda s letovima koje je pokrenula ECA, tako da je ovo što se sad priprema ACI zapravo već četvrti nastavak priče s hidroavionima u najvećem istarskom gradu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter