DIO PONUDE JEDINSTVENE OUTDOOR DESTINACIJE

CIKLOTURIZAM U ISTRI: Budućnost su biciklističke trake uz ceste


U Istru za razvoj cikloturizma stiže 636,5 tisuća bespovratnih kuna iz Fonda za turizam, što će podijeliti pet projekata. Županijskom Operativnom planu razvoja cikloturizma u Istri odobreno je 50 tisuća kuna, "Zelenim kotačima za turiste" grada Pule slijedi 140.600 kuna, pazinskom "E-bike share pointu Srce Istre" 107.900 kuna, medulinskom sustavu za iznajmljivanje e-bicikala "Med bike" 200 tisuća te projektu "E-bike Fažana/Valbandon" 138 tisuća kuna.

Lokalni pristup

Do sustava za električne bicikle Istra je prošla dug put. Potencijali biciklizma u turističkoj ponudi prepoznati su sredinom 1990-ih kada se i ovaj segment počinje sustavnije razvijati, zajedno s agroturizmom te proizvodnjom vrhunskih vina i maslinovih ulja, danas među ključnim turističkim proizvodima Istre. Biciklističkih staza tada je bilo tek nekoliko, uglavnom neoznačenih. Popularizacija cikloturizma počela je biciklističkom manifestacijom Parenzanom koja se kasnije dijeli na rekreativnu biciklijadu u Vižinadi te natjecateljsku utrku MTB Parenzanu.

Prve veće skupine Bavaraca, turista i rekreativnih zaljubljenika u bicikle u Istru je doveo Selimir Ognjenović iz I.D. Riva Toursa. Uz, naravno, sportske utrke koje su organizirali biciklistički klubovi te predsezonske pripreme biciklista održavane u Umagu, Rovinju, Poreču... Zahvaljujući angažmanu pojedinaca i Županije, Giro d'Italia prvi je put u Istru doveden 2004., a dvije godine kasnije završena je revitalizacija nekadašnje uskotračne pruge Parenzane, kroz EU-projekt "Parenzana - Put zdravlja i prijateljstva". Tih godina pokrenut je službeni portal za cikloturizam u Istri, danas afirmirani www.istria-bike.com, izrađuje se biciklistički atlas s popisom staza te pojedine biciklističke karte, pokreće još jedna MTB utrka - Istria Terra Magica.

- Bitna karakteristika tog razdoblja lokalna je usmjerenost infrastrukture, informativnih materijala i ponude. Staze i karte rađene su za područje samo jednog TZ-a i službeni portal www.istria-bike.com povezao je ponudu na destinacijskoj razini. Bilo je očigledno da se za daljnji razvoj cikloturizma moraju definirati standardi na nivou destinacije te jače razvijati destinaciju u cjelini, kaže Nada Prodan Mraković, pročelnica županijskog Odjela za turizam koji zajedno s IRTA-om razvija biciklistički turizam.

Prvi standardi za biciklističku signalizaciju, po kojima je Istra podijeljena na sedam zona, izrađeni su 2008., kada je definiran i koncept biciklističkih karata za cijelu Istru. Područja i oznake prilagođeni su potrebama gostiju, a ne administrativnim granicama. IRTA 2008. pokreće i edukaciju za biciklističke vodiče koja je i danas jedna od rijetkih u Hrvatskoj. Obučeno je više od 300 vodiča kojima licence dodjeljuje Hrvatski biciklistički savez. Portal se redizajnira, izrađuje se i prva brošura "Cycling in Istria" s cjelovitom bike ponudom, a slijedi "Istra outdoor" s kompletnom outdoor ponudom.

- U Odjelu za turizam 2013. pokrećemo nekoliko projekata za razvoj outdoor turizma u Istri, dijelom kroz sufinanciranje HTZ-a i Ministarstva. Projekt "Istra trails" za razvoj pješačko-trkačke ponude koristio je iskustva iz bike projekta te kreirao novi proizvod za pješački dio. Razvijeni su standardi za signalizaciju i kartografiju, izrađena nova web-stranica www.istria-trails.com, kategorizirane su manifestacije, u prve tri godine osmišljeno je 57 staza te 21 planinarski pohod u suradnji s Istarskim planinarskim savezom. Drugi realiziran projekt je sustav besplatne kartografije "Open cycle map Istra" kojim se dobila kartografska podloga cijele Istre u nekoliko mjerila, što će pomoći organizatorima manifestacija, udrugama i TZ-ovima za izradu bike, trails i drugih karata, kaže pročelnica Prodan Mraković.

Cestovni i brdski biciklizam

Kako su se projekti razvijali, ističe, sazrijevao je stav da je Istri potreban specijaliziran odjel za razvoj aktivnog turizma kao rastućeg turističkog segmenta. Županija putem Odjela za turizam, u dogovoru sa šest velikih hotelskih kuća i istarskim TZ-om 2014. pokreće zaseban odjel bike&outdoor u sklopu IRTA-e, što su svi subjekti u turizmu podržali kao zajedničku priču za dugoročniji razvoj. U novom odjelu pokrenut je sustavniji razvoj, ponajprije biciklističkog te pješačko-trkačkog segmenta kojima se priključio segment slobodnog penjanja (Istra climbing), a u pripremi su i novi projekti poput Istra kayakinga. S tri temeljna proizvoda stasao je i krovni brend Istra outdoor, koji će uključivati svu ponudu aktivnog (sportskog) turizma u Istri, objedinjenu na portalu www.istria-outdoor.com.

Martin Čotar iz spomenutog outdoor odjela kaže da se unazad nekoliko godina Istra promovira kao jedinstvena outdoor destinacija, čime postaje konkurentna poznatim destinacijama na tržištu. Što se tiče budućeg smjera razvoja, ističe potrebu stalne edukacije kadra i pružatelja usluga, posebice privatnih.

- U Istri uglavnom dominiraju MTB biciklisti koji ovdje imaju mogućnost vožnje po svim vrstama podloga, asfaltnim, makadamskim i zemljanim putevima. Slijede cestovni biciklisti, sportaši i rekreativci, te rekreativci koji voze trekking bicikle, što često prakticiraju gosti nešto starije dobi. Staze koje se koriste su kružnog tipa, koriste ih gosti smješteni na jednom mjestu koji se onda u više dana voze po različitim kružnim stazama, a povremeno odu i na neku drugu stazu u blizini. Ključno je da su to gosti koji koriste kružne staze, a ne staze "u proputovanju", da su smješteni lokalno, žele lokalne ceste s čim manje prometa, a uz to žele doživjeti čim više autohtone ponude, od atrakcija do eno-gastronomske ponude. Takvu ponudu Istra trenutno ima odlično razvijenu, kaže Čotar.

Uključivanje hotelijera

Smjer u kojem se ubuduće treba razvijati, ističu nadležni u Županiji, bit će poboljšanje infrastrukture, prvenstveno održavanje postojećih staza, signalizacije, podloge, zelenog okoliša, no pored toga, riječ je i o cestovnoj/prometnoj infrastrukturi kojom će se bicikliste preusmjeriti na manje prometne ceste ili izdvojiti na trake izvan postojećeg kolnika. Ovi zahvati su kompleksni, skupi i dugotrajni, ali su neminovni, posebice u uskom priobalnom području. Drugi segment koji treba razvijati je specijalizirana ponuda, od single trail staza - uskih stazica kroz prirodu, do bike-parkova, poput trenutno jedinog u Rapcu uz objekte Valamara, te enduro i freeride staza. Ovime se mogu privući nove skupine gostiju.

- Bitno je napomenuti da je u zadnje vrijeme sve veća zainteresiranost velikih hotelskih kuća za investiranje u dodatnu ponudu u destinaciji koje nisu usko vezane za "prodaju kreveta". S obzirom na njihovu financijsku snagu i ostale kapacitete, ovo su odlične vijesti i već sada se vide brojni projekti i investicije koje su podigle kvalitetu ponude cijele destinacije, poput bike-parka Rabac, investiranja u održavanje, zajedničke sajmove i nastupe, poticanje manifestacija i drugo. Svijest da se promovirati primarno treba Istra kao bike odnosno outdoor destinacija sveprisutna je i suradnja je zadnjih godina sve bolja, ističe Prodan Mraković.

Biciklističkim uslugama i infrastrukturom koriste se već prisutni gosti u destinaciji, pri čemu dominiraju biciklisti iz Njemačke, Austrije, Italije, Slovenije, sve češće i iz Mađarske te Češke. Dobar dio njih ima velika očekivanja jer u svojim zemljama imaju razvijenu takvu vrstu usluge, stoga će investiranje u infrastrukturu s naglaskom na cestovne biciklističke prometnice biti ključno za daljnji razvoj, ističu u Odjelu za turizam. Cikloturizam i outdoor turizam primarno se događaju izvan ljetnih mjeseci i ključni su za produljenje sezone, odnosno preraspodjelu gostiju iz preopterećenog ljetnog u druga razdoblja godine. Direktan efekt je ravnomjerniji rad turističkog sektora.

Sporedne ceste

Kroz 2016. i 2017. godinu u IRTA-inom odjelu za bike&outdoor razvijao se dokument s ciljem detekcije ključnih problematičnih točaka na cestama u Istri. Izrađen je u suradnji sa županijskim Odjelom za turizam, a podržan od Županijske uprave za ceste, Hrvatskih cesta i Policijske uprave istarske. Lani u prosincu podržala ga je Županijska skupština. Dokument detektira problematične dionice, prekrcane prometom, te predlaže alternativne sporedne ceste. Navodi i mjesta oštećenja kolnika i sugerira dionice za sanaciju i rekonstrukciju. Kao dugoročna rješenja donosi prijedlog za izgradnju biciklističkih traka duž glavnih koridora uz obalu. Cilj je omogućiti nadležnim institucijama da izgrade prometnice duž obalne državne ceste, a zatim da se okolni gradovi i općine povežu na njih. Ovaj dio posebno je obrađen i povezan s trasama Eurovelo 8 i 9 budući da će one dovoditi dodatne bicikliste u proputovanju, a ti isti koridori će se moći koristiti za izgradnju biciklističkih traka.

Postavljeno 12 biciklističkih brojača

Prošle godine u Istri je postavljeno 12 biciklističkih brojača i planira se nabavka novih. U organizaciji odjela IRTA-e za bike&outdoor, postavljeni su na mjestima gdje bi trebali dati reprezentativne podatke o intenzitetu korištenja staza i drugih usluga, ovisno o razdoblju u sezoni. To će usmjeriti budući razvoj biciklističke infrastrukture.

Prema podacima koje nam je dostavio Martin Čotar iz IRTA-e, staza 171 "Čarobni arhipelag" koja prolazi šumom Kontija kraj Vrsara, jedna je od najkorištenijih. U zadnjih godinu dana imala je 28.000 prolazaka biciklista, uglavnom od travnja do listopada, uz najveću posjećenost ljeti. Ova staza je specifična jer je lagana, za sve tipove korisnika, u sjeni je, idealna za vožnju u toplim mjesecima, a također su u blizini veliki smještajni kapaciteti. Gotovo istovjetne podatke zabilježio je brojač uz staze 201 i 202 na području Rovinja, uz Lim. I ove dvije staze dosta koriste šumsko područje od Rovinja do Rovinjskog Sela, a s obzirom na velike okolne smještajne kapacitete, vidljivo je da posjećenost raste ljeti jer se postojeći gosti tuda voze. Ostale lokacije pokazuju konstantnu posjećenost u izvansezonskom razdoblju, s blagim porastom od travnja, a točne brojke znat će se krajem ljeta, odnosno krajem godine.

Podjela oznaka Bike&Bed 15. lipnja

Pročelnica Prodan Mraković ističe da je projekt Bike&Bed, koji Ministarstvo turizma razvija od početka 2000-tih, u Istri dodatno poduprt. Objekti su bili promovirani putem weba Istra bike, a od 2014. počinje intenzivan sustavni razvoj kroz novi odjel bike&outdoor. Riječ je o promociji u brošuri Istra outdoor, uvođenju dodatnih elemenata u online prezentaciju ponude, a 2016. izrađeni su novi standardi i procedure te su educirani Istra bike&bed savjetnici. Cilj je bio dati čim jasnije okvire za uključenje u projekt i potrebne usluge u objektima, a savjetnici su ljudi "na terenu" koji razgovaraju s vlasnicima objekata, u konačnici i ocjenjuju za uvrštenje u sustav. Istarska županija je iste 2016. pokrenula i sustav financijske potpore radi lakšeg prilagođavanja objekata novim kriterijima. Danas je u sustavu više od 130 objekata, a 2015. godine bilo ih je 55. Organizirane su i brojne edukacije za vlasnike objekata i lani u ožujku dodijeljene prve Istra bike&bed kategorizacije. Sljedeća podjela najavljena je 15. lipnja, uz dodatna edukativna predavanja.

Dobri potrošači

Prema analizi županijskog Odjela za turizam, koja se temelji na istraživanju TOMAS 2014. i dostupnim podacima o broju i profilu gostiju te korištenim smještajima, učinak od gostiju koji u Istru dolaze zbog biciklizma ili se biciklom koriste dok su ovdje seže čak do 50 milijuna eura. Danas su te brojke vjerojatno i veće budući da nova istraživanja TOMAS naznačuju velik porast aktivnog turizma. (Duška PALIBRK)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter