(Snimio Milivoj Mijošek)
Pozdravili smo se s 2024. godinom, koja je, turistički gledano, istovremeno bila vrlo uspješna, no i koja je donijela i niz izazova za turistički sektor. U prvim danima Nove godine, u razgovoru s direktorom Turističke zajednice Istarske županije, Denisom Ivoševićem, provjerili smo turističke rezultate blagdana koji su iza nas.
Pa je tako, u razdoblju od 23. prosinca do 6. siječnja, u Istri prema najavama bilo 40.000 dolazaka, te između 140.000 i 150.000 noćenja, ponajviše gostiju iz Austrije, Slovenije, Njemačke, Italije i Hrvatske. Za sve njih, bilo je otvoreno preko 50 hotela, što u sastavu velikih hotelijerskih kompanija, što u sastavu malih obiteljskih hotela, šest kampova te više od 1.500 luksuznih vila u priobalju i unutrašnjosti.
Osvrćući se na prošlu godinu, direktor TZ-a Istre ističe kako je 2024. bila jedna od najzahtjevnijih godina za turizam, no i da su se zimski mjeseci pokazali najboljim do sada.
- Prvo želim naglasiti da je Istra u tri krizne godine Covida 19, ostvarila najbolje rezultate na Mediteranu. Podsjetimo se u onoj prvoj, najgoroj Covid godini, Istra je uspjela izvući 48 posto rezultata ostvarenog najbolje 2019. godine, naredne 2021. već 87 posto, a 2022. smo među rijetkima, ako ne i jedini koji su nadmašili rezultat iz 2019. godine za velikih 3 posto.
Ova činjenica je po meni odigrala izuzetno značajnu ulogu, jer bez obzira na prvu godinu kada smo imali prepolovljen rezultat, (većina destinacija nije gotovo ni krenula), druga i treća godina bile su u visokom režimu, što znači da nismo imali praznog hoda. Konačno u 2023. i 2024. vratili su se tzv "normalni uvjeti", tržišni uvjeti natjecanja i tu smo vidjeli koliko su određene destinacije agresivno nastupale obzirom ih nije bilo gotovo pa tri godine. Godina 2024. bila je izuzetno zahtjevna turistička godina.
I dok smo prije desetak i više godina uvijek govorili kako imamo tri do četiri izazova s kojima ćemo se morati nositi, u novije vrijeme je to uvijek bliže ili čak i više od desetak izazova, a kada se oni međusobno multipliciraju kroz godine, postaju doista velika prepreka. Ako gledamo ovu godinu, onda su izazovi bili: krizno žarište u Ukrajini koje se samo širi, krizno žarište na Bliskom Istoku s gotovo desetak zemalja uključenih u sukob, utjecaj ratova na opskrbne lance, inflatorni pritisak i recesijska kretanja u nama najznačajnijim emitivnim destinacijama, učinci klimatskih promjena koje sve više i mi na našem području osjećamo, pritisak na naše Jadransko more, cijeli set problematike vezano za strukturne probleme našeg gospodarstva i općenito razumijevanje važnosti turizma za Republiku Hrvatsku, pa sve do one problematike koja je isključivo vezana za pripremu, organizaciju i izvođenje jedne turističke godine, rekao je Ivošević, dodajući da je u 2024. godini Istra zabilježila 5 milijuna dolazaka i 29,9 milijuna noćenja.
- Hoteli su imali 1 posto plusa, kampovi 1 posto minusa, dok je privatni smještaj, pak, 2 posto imao minusa. Zimski mjeseci su bili odlični, najbolji do sada, predsezona se izjednačila s prošlogodišnjom, najboljom, isto kao i špica, dok je posezona bila malo lošija radi lošijeg vremena u rujnu. Sve u svemu, kada u formulu stavimo izazove, a s druge strane realizirane rezultate, vjerujem da s turističkom godinom možemo biti itekako zadovoljni, naglasio je Ivošević.
Upitan primjećuje li promjene u profilima gostiju i njihovim očekivanjima te kako se Istra prilagođava novim trendovima i zahtjevima putnika, odgovara da je Istra, zahvaljujući svom prvom, a i drugom Master planu razvoju turizma Istre već petnaestak godina u fazi repozicioniranja i restrukturiranja destinacije.
- To znači da postavljamo novu sliku o destinaciji u kojoj je održiv i odgovoran razvoj imperativ, a jasno uz to ključni segmenti su svakako kvaliteta usluge i servisa te prikazivanje Istre u njenom najizvornijem i autentičnijem obliku sa ponudom u kojoj ima jako puno doživljaja. Gosti koje danas pozivamo da dođu u Istru su zahtjevniji gosti, sofisticirani po pitanju kvalitete, intelektualni u svojim odabirima i kriterijima kad govorimo o klijentima više platežne moći.
No i kod gostiju koji traže uslugu dvije i tri zvjezdice kojih u Istri ima jako puno radi velikog broja privatnog smještaja, također vidimo da traže sve više usluga i servisa. To je zato jer su se kriteriji odnosno standardi kvalitete općenito značajno podigli u cijelome svijetu pa tako i kod nas.
Koliko su se profili gostiju izmijenili dovoljno govori nekoliko sljedećih podataka, a to je da Istra nije više samo kupališna destinacija, da je na visokom drugom mjestu enogastronomija u najširem smislu riječi najtraženiji produkt nakon kupanja, da su outdoor sportovi na trećem mjestu, da kultura također visoko kotira. Kako se mijenjala destinacija u kvalitativnom smislu, tako se mijenjala i struktura naših gostiju, ali isto tako i vremenska distribucija njihovih dolazaka, čime smo značajno ojačali zimske mjesece, kao i pred i posezonu, te preusmjerili gotovo 10 posto svih tokova u unutrašnjost Istre, ističe Ivošević.
Prema njegovim riječima, u periodu prije Master plana, tj. 2010. Istra je u tri zimska mjeseca realizirala 248.000 noćenja, a u 2024. 770.000 noćenja. Za gotovo duplo, od 2010. godine do danas, povećao se broj noćenja u predsezoni, a isto tako i u posezoni.
- Najveći kvalitativni pomak u najširem smislu riječi je ostvaren u unutrašnjosti Istre. Započelo je biciklističkim stazama te izborom najboljih ugostiteljskih objekata, pa vinske ceste, ceste ekstra djevičanskog maslinova ulja, tartufa, sira, pršuta, meda, češnjaka itd, zatim mali obiteljski hoteli, vile u unutrašnjosti Istre.
U periodu prije Master plana, tj. 2010. unutrašnjost Istra je realizirala 620.000 noćenja, a u 2024. više od tri milijuna, a zamjetno su sve popularnija noćenja u tom području, što je 10 posto svih noćenja u Istri. Ovo su samo neki zbirni podaci o tome kako se je Istra mijenjala. Jasno, o tome bi se moglo još puno detaljnije po određenim segmentima razvojnih projekata, navodi Ivošević..
Upitali smo direktora istarskog TZ-a i o predviđanjima za turističku sezonu 2025. godine, za koju se već dulje priča da će biti izazovna.
- Za turističku 2025. godinu znali smo još sredinom 2024. da će biti jedna od izazovnijih i složenijih turističkih godina. Znali smo, a to vidimo i danas da se ključni globalni geopolitički problemi nisu riješili, već naprotiv, oni su još samo kompliciraniji i dublji. Dodatno, nema naznaka da će se gospodarska situacija u našim najznačajnijim emitivnim destinacijama popraviti, stoga će 2025. godina biti godina opreza i rekao bih fleksibilnog pristupa, ističe Ivošević.
Zanimalo nas je i koji su glavni prioriteti Turističke zajednice Istarske županije za 2025. te što će biti u fokusu razvoja i promocije.
- Glavni prioriteti će biti svakako da odradimo jako dobro zimske mjesece, predsezonu i posezonu. Ne očekujemo obaranje rekorda u samoj špici sezone, niti je to više interes destinacije Istre.
U samoj špici sezone smo se po mnogim kriterijima približili gornjem limitu održivosti, stoga će u ovoj godini biti najviše pažnje usmjereno na ispunjavanje zadataka sukladno novom Zakonu o turizmu. Prema njemu sve turističke zajednice dobivaju novu ulogu u upravljanju destinacijom i to kroz nastavak njihove transformacije u organizaciji za upravljanje wwwdestinacijom (DMO).
One će osim razvojne i marketinške potpore dobiti i ulogu okupljanja i koordinacije svih dionika s ciljem integriranog upravljanja destinacijom u smjeru održivosti. Time će se uspostaviti jasnija vertikalna i horizontalna povezanost i to ne samo unutar sustava turističkih zajednica, već prije svega i s jedinicama lokalne samouprave i ostalim subjektima, objašnjava Ivošević.
Navodi da će se izrađivati tri osnovna, velika poglavlja vezana za izradu indeksa turističke razvijenosti, za izradu prihvatnog kapaciteta te planovi upravljanja destinacijom i upravljanje turističkim tokovima.
- Jasno ovo su samo u grubo pobrojani veliki naslovi koji će se kasnije podijeliti na veliki broj operativnih projektnih zadataka. Kako bi se potaknuo razvoj turizma u smjeru održivosti, uspostavit će se alati za praćenje razvoja turizma u smjeru održivosti.
Također, ovim zakonom propisuje se cijeli set poticajnih mjera koje će biti usmjerene na poticanje aktivnosti u turizmu koje, između ostalog, uključuju ulaganja u turističke proizvode više dodane vrijednosti, ulaganja u javnu turističku infrastrukturu i ponudu slabije razvijenih turističkih područja, unapređenje prometne povezanosti, ulaganja u zelenu i plavu tranziciju koja uključuju smanjivanje otpada, štednju energije i vode, poticanje kružnog gospodarstva, korištenje energije iz obnovljivih izvora, smanjivanje emisija stakleničkih plinova, uvođenje eko-inovacija i standarda, certificiranja, ulaganje u ljudske potencijale u turizmu, ulaganja u nautički i čarter turizam temeljen na očuvanju okoliša, prelazak s tradicionalnog obiteljskog smještaja u tržišno održivije smještajne kapacitete (obiteljske, heritage hotele i slično), ulaganja u inovativne projekte mikro i malih te srednjih poduzetnika, ulaganja u inovacije i digitalnu transformaciju turizma, te u mjere koje će dodatno jačati sigurnost i otpornost turizma.
Godišnji iznos ukupnih potpora za ulaganja u turizmu procjenjuje se u iznosu od 150 milijuna eura, kaže Ivošević.
Upitali smo direktora istarskog TZ-a koju bi poruku uputio svim turističkim djelatnicima u osvit nove turističke godine.
- Prvo bih se svima od srca htio zahvaliti na izuzetno dobro odrađenoj 2024. godini. Istra je već duži niz godina prepoznata kao vrlo dobro organizirana i posložena turistička destinacija, to prepoznaju i naši gosti, ali i naše stanovništvo.
No turizam bez čovjeka koji stoji ispred gosta, koji je i operativac i animator i zabavljač i prijatelj i psiholog i sve šta treba, je na kraju uspjeh našeg turizma. Čestitam im i veliko hvala!, poručio je Ivošević.
Na pitanje o planovima za nove kampanje ili događaje istarskog TZ-a, Ivošević odgovara da Turistička zajednica Istre svake godine pokrene nekoliko novih i velikih inicijativa i projekata. Naveo je neke od njih.
Strateška partnerstva
- U 2025. godini nastaviti ćemo s velikim strateškim partnerstvima, no ovoga puta će to biti i s eminentnim izdavačkim kućama (do sada smo to radili s velikim kompanijama). Ideja takvog partnerstva je da identificiramo najjačeg i najutjecajnijeg izdavača na određenom tržištu te da s njime sklopimo partnerstvo kako bi bili bolje, kvalitetnije i intenzivnije zastupljeni u njihovim medijima (online i offline).
Afilijacije – pristupanje velikim asocijacijama
- U 2021. smo pristupili Virtuosu – jednoj od najznačajnijih asocijacija za premium turizam. U 2025. ćemo pristupiti još najmanje dvjema velikim asocijacijama od kojih je jedna slična Virtuosu, a druga posebno interesantna jer je specijalist za segment mice, incentive i meetingse.
Buy and sell Istria
- Posljednjih godina smo značajno intenzivirali prodajne radionice koje imaju za cilj upoznati inozemne TO, agencije, dmc-e, travel advisore s ponudom Istre. To se ispostavilo kao vrlo bitan segment, jer nas u dijelu turizma specijalnog interesa, mice-a, incentive-a, meetings-a i konferencija ključni igrači još uvijek ne poznaju.
Sedam jedinstvenih doživljaja Istre
- Upravo radi gore navedene činjenice što nas ključni igrači još uvijek ne poznaju, već početkom godine pokrenut ćemo javni poziv/natjecanje za izbor 7 jedinstvenih doživljaja Istre, kako bi pozvali sve turističke djelatnike, specijalce u određenim segmentima turizma, kreativce i znalce da svojim znanjem pokažu domišljatost i jedinstvenost Istre i na taj način im pomognemo oko plasiranja sedam različitih produkata koji bi u narednom razdoblju trebali biti nositelji i primjer kako se slažu i prodaju "unique experiences".
Eroica
- Turistička zajednica Istre od naredne godine pokreće novu veliku biciklističku utrku krajem rujna, međunarodnog karaktera, i ulazi u kalendar prestižnih bike utrka na svijetu.