(Hina/EPA)
Vijeće za elektroničke medije (VEM) od sredine ožujka zaprimilo je 13 pritužbi zbog izvještavanja o koronavirusu, devet puta prijavljeno je širenje dezinformacija i lažnih vijesti, no u nijednom slučaju dosada nije utvrđeno kršenje zakona.
"Postoji izraženiji rast takvih pritužbi, a širenje dezinformacija i lažnih vijesti u ovom razdoblju uglavnom je povezano s temom pandemije koronavirusa. Od tih 13 pritužbi, njih devet odnosi se na širenje dezinformacija i lažnih vijesti, a ostale se odnose na prikriveno oglašavanje, zloporabu medija za političku promidžbu, nuđenje znanstveno neutemeljenih savjeta o liječenju koronavirusa, dodatno uznemiravanje javnosti putem emitiranja filmova katastrofe u udarnim terminima te objavu identiteta oboljelih od koronavirusa", odgovorili su Hini iz VEM-a.
Dodali su i kako je od primjene mjera o ograničavanju kretanja, uvedenih sredinom ožujka, zaprimljena samo jedna prijava o govoru mržnje, a i ona se odnosila na govor mržnje u komentaru na Facebooku.
Još nije utvrđeno kršenje Zakona o elektroničkim medijima
No, ističu da u svim predmetima na ovu temu, o kojima je Vijeće za elektroničke medije dosada donijelo odluku, nije utvrđeno kršenje Zakona o elektroničkim medijima, ističu.
Ravnatelj Agencije za elektroničke medije (AEM) i predsjednik VEM-a Josip Popovac izrazio je zadovoljstvo profesionalnom i etičkom razinom izvještavanja hrvatskih medija o pandemiji Covid-19 u Hrvatskoj i svijetu.
"Upravo su ovakvi zahtjevni društveni, gospodarski i socijalni trenuci vrijeme koje dokazuje vrijednosti medijskog pluralizma, profesionalnosti, odgovornosti i nužnosti informiranja na provjerenim, uređivanim i odgovornim medijima i u tom smislu doprinos medija normalnom, koliko je to moguće, funkcioniranju društva ovoj krizi je presudan i mi im odajemo priznanje", kazao je Popovac za Hinu.
Dodao je i kako su iz AEM-a na samom početku krize objavili preporuke nakladnicima kao i odgovarajuća upozorenja koja je velika većina nakladnika usvojila.
Mediji na raspolaganju zajednici unatoč neviđenom padu prihoda
"Iako pogođeni strahovitim ekonomskim posljedicama i neviđenim padom prihoda, većina nakladnika je udvostručila informativne programe, servisne i zdravstvene informacije i stavila se na raspolaganje zajednici unutar svojih koncesijskih područja. Uz zdravstvene djelatnike čije su žrtve i napori bez premca, ako ne uz bok onda odmah iza njih stavio bih medije", istaknuo je Popovac.
Iz AEM-a podsjećaju da su s UNICEF-om pokrenuli digitalnu kampanju kojom nastoje osvijestiti važnost osnaživanja građana vještinama medijske pismenosti, posebice kritičkog razmišljanja te ukazati na povećanu opasnost od dezinformacija u vrijeme globalne krize i pandemije koronavirusa.
"Znate li prepoznati lažnu vijest? Provjerite prije nego podijelite. Iskustva u virtualnom svijetu su stvarna. Grubi komentari pojačavaju nesigurnost i strah. Pazimo jedni na druge i na društvenim mrežama. Zastanite, provjerite i tek onda dijelite", istaknute su poruke iz kampanje za poticanje medijske pismenosti i sprječavanje širenja neprovjerenih informacija i dezinformacija.
U krizno vrijeme osobito važna medijska pismenost
U AEM-u napominju i kako su vještine medijske pismenosti u ovo krizno vrijeme osobito važne jer građanima mogu pomoći da pronađu relevantne i vjerodostojne informacije, da prepoznaju lažne vijesti i da se zaštite od utjecaja brojnih neprovjerenih informacija i dezinformacija koje prate pandemiju koronavirusa. Također, to podrazumijeva i odgovorno dijeljenje provjerenih informacija na društvenim mrežama i aplikacijama za komunikaciju.
"Problem može biti i senzacionalistički pristup nekih medija u izvještavanju o širenju koronavirusa, što je također važno prepoznati i zadržati kritički odmak. Uz to, bu dući da mnoga djeca i mladi, kao i odrasli, u ovom razdoblju provode čak i više vremena nego inače uz različite sadržaje na internetu, društvenim mrežama i platformama za razmjenu videozapisa, kao i na aplikacijama za dopisivanje, važno je pažnju posvetiti sigurnom i odgovornom korištenju interneta", ističu u AEM-u.
Zaključuju i da provjerene informacije i korisne savjete za nošenje s tim izazovima donosi portal medijskapismenost.hr koji su još 2016. pokrenuli Agencija za elektroničke medije i UNICEF.