(Arhiva)
Hrvatska narodna banka (HNB) u četvrtak je upozorila da se građanima područja pogođenih potresom putem društvenih mreža nude neregulirani zajmovi, apostrofiravši pritom opasnost od takvog načina zaduživanja.
Kako su iz HNB-a istaknuli u priopćenju, neregulirani zajmovi predstavljaju zaduživanje povećanog rizika, kod kojeg su uvjeti i cijena vrlo često znatno nepovoljniji za korisnika kredita od uvjeta iz ponude reguliranih kreditora.
Neregulirane zajmove karakterizira nejasan identitet kreditora i nemarno sastavljena ponuda koja ostavlja dojam lošeg prijevoda na hrvatski jezik bez potpunih informacija uobičajenih za ponude kreditnih proizvoda ili pojedinosti ugovora, a u slučaju kad se zatraže dodatne informacije, ponuditelj izbjegava dati precizan odgovor, naveli su iz HNB-a.
Potrošači koji se odluče na takve zajmove izlažu se riziku gubitka novčanih sredstava i prije potpisivanja ugovora, vraćanju kredita u znatno većem iznosu od očekivanog ili pak primanju iznosa manjeg od očekivanog pri isplati kredita.
Prijete im i rizici prijevare i manipulacije osobnim podacima jer se u procesu kreditiranja traže osobni podaci bez pojašnjenja svrhe prikupljanja, načina obrade i pohrane tih podataka, čime rastu rizici vezani uz krađu identiteta ili posljedične prijevare, upozoravaju iz središnje banke.
Kako bi potrošači bili sigurni da pri razmatranju mogućnosti ugovaranja kredita u obzir uzimaju ponude institucija koje nadziru, iz HNB-a su skrenuli pozornost na odredbe iz Zakona o zaštiti potrošača vezane uz jasno i transparentno informiranje potrošača putem predugovornih informacija o nazivu, adresi i matičnom broju trgovca, osnovnim obilježjima i ukupnoj cijeni financijske usluge, ključnim odredbama ugovora, načinu rješavanja sporova i pravu na jednostrani raskid.
Osim toga, naveli su iz HNB-a, prije ugovaranja kredita regulirane institucije imaju obvezu potrošaču uručiti Europski standardizirani informativni obrazac iz kojeg su jasno vidljive informacije o glavnim obilježjima zatraženoga kredita, kamatnoj stopi i drugim troškovima, učestalosti i broju uplata, simulaciji u slučaju nepovoljnoga kretanja tečaja za 20 posto ako je kredit u valuti ili vezan valutnom klauzulom i brojne druge korisne informacije. Zbog svoje standardizirane forme i opsega informacija Europski standardizirani informativni obrazac omogućava bolju informiranost potrošača i mogućnost usporedbe uvjeta u ponudi kredita iste vrste, napominju iz HNB-a.
Ponude koje ne sadržavaju navedene informacije ili u sklopu kojih do tih informacija nije moguće doći ni na osobni zahtjev, rizične su za potrošača, dodaju.
HNB tako upućuje na svoje popise institucija, poput banaka, štednih banaka, stambenih štedionica i kreditnih unija, kojima su izdali odobrenje za rad ili koje su s matičnim odobrenjem registrirane za pružanje usluga na teritoriju RH, a koji se mogu pronaći u registrima na internetskoj stranici HNB-a.