LIBERALIZACIJA TRŽIŠTA

Polaganje vozačkog ispita može biti samo skuplje


Usprkos aktivnom otporu vlasnika 337 autoškola, koliko ih djeluje na području Hrvatske, krajem listopada je usvojen Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji je stupio na snagu s prvim danom ove godine. Između ostalog, njime se tržište na kojem djeluju autoškole liberalizira, a formiranje cijena prepušteno je tržišnom natjecanju. Dok u Vladi očekuju da će stavljanje ponude autoškola u tržišno natjecanje neminovno dovesti do pada cijena polaganja vozačkog ispita, strukovne organizacije autoškola tvrde suprotno, a i prve informacije s terena govore o tome da je dio autoškola, posebice na području Dalmacije, već podignuo cijene za gotovo tisuću kuna. Kako stvari sada stoje, istarske autoškole neće još neko vrijeme dirati cijene, a nakon toga je moguće da one budu više ili pak niže, što je malo vjerojatno.

U autoškolama smatraju da će novi zakon dovesti do srozavanja kvalitete obuke budućih vozača, a pad cijena, ako do njega dođe, bit će posljedica dampinga, što dugoročno nije održivo i vodi zatvaranju velikog broja autoškola.

U Istri 15 autoškola

Na području Istre djeluje ukupno 15 autoškola koje su udružene u Strukovnu grupu autoškola Istre pri HGK- Županijskoj komori Pula, a dio su nacionalne strukovne grupe. Prema nekim procjenama, u autoškolama koje posluju na istarskom poluotoku angažirano je 90-ak ljudi, ponajviše stručnih voditelja, instruktora vožnje i predavača.

Predsjednik Strukovne grupe autoškola Istre, zamjenik predsjednika nacionalne grupe i vlasnik pulske Autoškole SL 91 Denis Peloza kaže da novi zakon ima više loših, nego dobrih strana.

- Dobro je što je omogućeno otvaranje obrazovno-edukativne djelatnosti prema sličnim ili jednakim kriterijima. Dobro je i povećanje starosti vozila za B kategoriju i profesionalnih kategorija, nabraja Peloza.

Smatra da je slobodno formiranje cijena dobro, ali samo uvjetno. Ta je mogućnost postojala i do sada, a dosadašnja minimalna cijena nastavnog sata nije predstavljala fiksnu tarifu već je trebala osigurati izbjegavanje potplaćenosti zaposlenika i status koji je omogućavao povremeno zapošljavanje.

- Novim zakonom je omogućeno otvaranje "one man driving schoola", gdje jedna osoba ima mogućnost, osim na poslovima upravljanja tvrtkom ili obrtom, raditi sve poslove sam u okvirima do 300.000 kuna godišnje izvan sustava PDV-a, što će dovesti do viška zaposlenika i negativne konkurencije autoškolama koje ostaju obveznici PDV-a, kaže Peloza.

Osim toga, izostala je mogućnost i prilika uređivanja minimalne satnice za stručni rad, što je naravno posljedica nedostatka kolektivnog ugovora ili sindikalnog udruživanja stručnih djelatnika koji su prepušteni sami sebi i unatoč obrazovanju i licenciranju. Ti ljudi često rade za zakonski minimalac, plaće im se kreću u iznosima koji su ispod nacionalnog prosjeka, stoga je najavljivanje pojeftinjenja cijena autoškole najviše na teret zaposlenika zapravo - neprimjereno, kaže Peloza.

Što se tiče vladinih najava o pojeftinjenju, Peloza smatra da je tu počinjena ozbiljna pogreška. Istovremeno se promovira liberalizacija i najavljuje pojeftinjenje. Peloza veli da se time u stvari pokušava utjecati na slobodno formiranje cijena, a da zakonodavac nije propisima tome doprinio, niti je strateški olakšao poziciju autoškola, već upravo suprotno.

- Naš je prijedlog bio da se upravo kroz proračunska davanja i uvažavanje da se radi o obrazovanju uvede izuzeće od PDV-a ili uvede povlaštena stopa čime bi se osiguralo manje opterećenje cijene usluga. Tu bi bilo prostora za smanjivanje cijene za 12 - 20 posto, možda čak i 25 posto. Možda se nove autoškole neće pretjerano otvarati, ali će možda iz postojećih nastati više mikro autoškola zbog zakonito dopuštenih poreznih pogodnosti, kaže Peloza. (Leonid SLIJEPČEVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter