ZAGREB

Izbori: Financijski izvještaji najvećih tek u četvrtak

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Za većinu od 54 sudionika srpanjskih izbora za Hrvatski sabor, javnost već može vidjeti kako su financirali promidžbu, ali ne i za najveće stranke i koalicije, jer bi njihova završna financijska izvješća javnosti trebala biti dostupna u četvrtak, 6. kolovoza.

Radi se o izvješćima Domovinskog pokreta, HDZ-a, platforme Možemo!, Restart koalicije i Mosta NL.

Uvjet za to je da, kao i sve ostale stranke, koalicije i kandidati koji su izašli na izbore, do utorka u ponoć Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) dostave završna financijska izvješća tako da ih unesu u Informacijski sustav za nadzor financiranja, a DIP će ih onda objaviti prvog radnog dana od dana unosa.

To znači da će sva izvješća koja se dostave do tijekom utorka do ponoći biti objavljena tek u četvrtak, jer je srijeda državni praznik i neradni dan, Dan pobjede i domovinske zahvalnosti.

Novčane kazne za one koji ne dostave izvješće

Ipak, u srijedu će se znati je li netko od sudionika zaboravio obvezu, a to bi onda moglo značiti administrativne i prekršajne, odnosno novčane kazne.  Za stranku koja u propisanom roku i na propisani način ne dostavi izvješće, propisana je kazna od 10 tisuća do 100 tisuća kuna.

Od stranaka koje su ušle u Sabor, prvi je završno izvješće objavio SDSS, a od koalicija ona stranaka IP, Fokus i Pametno. Ta je koalicija na promidžbu potrošila 960 tisuća kuna, dok su joj primitci iznosili 951 tisuću. Manjak od oko 10 tisuća kuna, moći će pokriti naknadom koju bi trebala dobiti za troje zastupnika, a koja ukupno iznosi 405 tisuća kuna.

Gleda li se struktura troškova oglašavanja, ta je koalicija najviše (280 tisuća kuna), uložila u oglašavanje na portalima, najviše na Indexu (40 tisuća) te na T-portalu, Telegramu i portalu Jutarnjeg lista (po 30 tisuća kuna).

Oko 250 tisuća kuna potrošila je na oglašavanje na različitim reklamnim panoima i osvjetljenim reklamama, 81 tisuću kuna na radiju, 74 tisuće na društvenim mrežama, samo 10 tisuća kuna na televizijsko oglašavanje.

Tvrtka Tehnix donirala i koaliciju i Reformiste

Među primitcima, donacije joj čine 132 tisuće kuna, jedna od većih je tvrtke Tehnix iz Donjeg Kraljevca koja je koaliciji donirala 10 tisuća kuna.

Ista tvrtka, ali upola manjim iznosom, donirala je Reformiste Radimira Čačića koji su promidžbu završili s manjkom od oko 38 tisuća kuna, kolika je razlika između njihovih izbornih primitaka (332 tisuće) i troškova (371 tisuću).

S obzirom da stranka ima jedan zastupnički mandat, pripada joj 135 tisuća kuna s koliko država nadoknađuje troškove za svaki osvojeni mandat.

Reformisti su od donatora za promidžbu dobili 155 tisuća kuna, najviše od varaždinske Vodogradnje (50 tisuća) te Natalije Martinčević (10 tisuća) koja ih  zastupa u Saboru.  

Svoje poruke biračima, Reformisti su uglavnom komunicirali plakatima što ih je stajalo 78 tisuća kuna, te putem portala (43 tisuće) i radija (36 tisuća).

Poznato je i kako su svoje promidžbe financirale stranke koje su imale zastupnike u prošlom, ali ne i novom sazivu Sabora.

Bandićeva stranka u 'minusu', donirao joj i Grad Zagreb

Slučaj je to sa Strankom rada i solidarnosti Milana Bandića koja je promidžbu zaključila s manjkom od 892 tisuće kuna. Stranka je za promidžbu primila 815 tisuća kuna, a potrošila 1,7 milijuna kuna.

Najviše se oglašavala na radiju za što je potrošila 470 tisuća kuna, a najčešće je to radila na Anteni Zagreb, Narodnom, Enter i Radio Dalmaciji. Oglašavanje plakatima stajalo ju je 230 tisuća kuna, na društvenim mrežama 251 tisuću. Malo se oglašavala na portalima, u novinama, na televiziji.

Stranka je od donatora za promidžbu dobila 64 tisuće kuna, pri čemu joj je Grad Zagreb kroz sedam uplata donirao 36.800 tisuća kuna.

Jedinice lokalne i područne samouprave to prema zakonu ne bi smjele činiti, no je li u konkretnom slučaju nešto sporno znat će se tek kad DIP provede nadzor financiranja.

U Saboru više nema ni zastupnika Demokrata, stranke bivšeg SDP-ovca Miranda Mrsića koji je na izbore išao sa još nekoliko stranaka.

Promidžbu, na koju je potrošio 346 tisuća kuna, zaključio je s viškom od 60 kuna. Na plakate, koji su izazvali dosta pozornosti, potrošio je 96 tisuća kuna, na oglašavanje na radiju 74 tisuće, u tiskanim novinama 30 tisuća itd.

Demokrati su od donatora dobili 123 tisuće kuna, a polovicu iznosa, po 30 tisuća kuna, uplatili su sam Mrsić i supruga mu Dijana Šucbah Mrsić.

Nekada je u Saboru zastupnike imala i Hrvatska građanska stranka Željka Keruma. Na srpanjskim izborima nije ih ponovila, a ostao joj je i manjak od 75 tisuća kuna. Stranka je na promidžbu potrošila 464 tisuće kuna, u oglašavanju je preferirala portale (poglavito Dalmatinski i portal Slobodne Dalmacije) što ju je stajalo 97 tisuća kuna te radio (64 tisuće kuna).

Sudeći prema izvješću, Kerum i se nije oglašavao na televiziji, na društvenim mrežama, u novinama.

Radin i Bilek mogu biti vrlo zadovoljni

Nakon Roberta Jankovicsa, zastupnika mađarske manjine koji je prvi od svih izbornih sudionika objavio završni financijski izvještaj, isto su već učinili i Furio Radin i Vladimir Bilek.

Radin izborima može biti više nego zadovoljan, deveti je put izabran u Sabor, a promidžbu je zaključio sa viškom od 58 tisuća kuna, tolika je naime razlika između njegovih primitaka (270 tisuća kuna) i troškova (212 tisuća). Doda li se tome i naknada od 135 tisuća kuna, razloga za zadovoljstvo itekako ima.

Najviše je (135 tisuća kuna) potrošio na oglašavanje plakatima, manje na televizijsko (10 tisuća kuna), još manje radijsko (tri tisuće kuna), na portalima i društvenim mrežama nije oglašavao.

Razloga za zadovoljstvo ima i Bilek, ponovno je izabran za zastupnika češke i slovačke manjine, promidžbu je zaključio sa 81 kunom viška, a tu je i naknada za izborne troškove od 135 tisuća kuna.
Bilek se uglavnom oglašavao u novinama (24 tisuće kuna) i na radiju (12 tisuća), 'preskočio' je televiziju, portale, društvene mreže.

Pripremila: Marija Udiljak

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter