(Snimio Nel Pavletic /PIXSELL)
Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu završila je sigurnosnu istragu vrlo ozbiljne pomorske nesreće putničkog broda "Lastovo" u kojoj je život izgubilo troje pomoraca, a jedan je pomorac teško ozlijeđen pri padu pramčane rampe broda u trajektnoj luci Mali Lošinj dana 11. kolovoza 2024. godine. Objava dolazi nakon jutrošnje objave Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o istoj nesreći.
Završno izvješće agencije prenosimo u cijelosti:
RO-RO putnički brod „Lastovo“ u nedjelju 11. kolovoza 2024. u održavanju redovne trajektne linije 401 s polaskom iz luke Zadar (Gaženica) pristao je na trajektno pristanište Mali Lošinj oko 14:55. Po iskrcaju putnika i vozila, uz već ranije podignuti pramčani vizir, podignuta je i pramčana rampa radi obavljanja pregleda stanja brtve na pramčanom dijelu broda od strane posade broda. Oko 15:07 dolazi do iznenadnog, naglog i nekontroliranog pada pramčane rampe uslijed čega su smrtno stradala tri člana posade, dok je jedan član posade teško ozlijeđen.
Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu provela je temeljitu istragu koja uključuje prikupljanje svih za pomorsku nesreću relevantnih materijala i dokumentacije, obavljen je očevid na mjestu nesreće, razgovori s članovima posade broda „Lastovo“ koji su se na dan pomorske nesreće nalazili na brodu, drugim članovima posade koji posjeduju iskustvo plovidbe na ovome brodu, odgovornim osobama u kompaniji, kao i drugim stručnjacima relevantnim za pružanje informacija sigurnosnoj istrazi. Analizirani su međunarodni i domaći propisi koji se odnose na sigurnost broda u kontekstu okolnosti pomorske nesreće, procedure kompanije vezane uz radne procese, organizaciju rada na brodu, tehničke karakteristike uređaja i opreme na brodu i njihovo održavanje, opće stanje broda i načine kako je posada obavljala svoje dužnosti, obavljanje unutarnjih i vanjskih prosudbi sustava upravljanja sigurnošću, te analiza ostalih radnih i poslovnih procesa s ciljem detektiranja svih izravnih i neizravnih okolnosti i kontributivnih čimbenika ove pomorske nesreće.
Ova pomorska nesreća posljedica je više različitih čimbenika koji su, svaki u određenoj mjeri, ali u konačnici u kumulativu, utjecali na slijed događaja koji je doveo do tragičnog ishoda. Prevladavajući uzročni čimbenik pomorske nesreće smatra se nepotpuno razumijevanje izvedbe i tehničkih karakteristika sustava pramčane rampe, što je posljedica nepostojanja uputa i podrobnijih dokumentiranih informacija o pripadajućem hidrauličkom sustavu pramčane rampe, zbog čega posada nije bila u cijelosti upoznata sa sposobnostima i ograničenjima toga sustava i s time povezanih rizika prilikom rukovanja pramčanom rampom.
Sigurnosne preporuke temelje se analizi i zaključcima ove istrage, a izdane su adresatima koji su najmjerodavniji za njihovu primjenu s ciljem sprječavanja pomorskih nesreća i nezgoda u budućnosti i sustavnog unaprjeđenja sigurnosti plovidbe.
Svi dionici tijekom sigurnosne istrage bili su suradljivi doprinoseći time objektivnom i cjelovitom utvrđivanju okolnosti pomorske nesreće.