Ilustracija (Pexels)
Sve više potrošača kupuje putem interneta, velik broj bio je prevaren pa ih je važno educirati ih o rizicima kupnje na digitalnim platformama, istaknuto je u petak na konferenciji "Klikom do sigurnosti potrošača" u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) i Ministarstva gospodarstva.
Konferencija je organizirana u povodu sutrašnjeg Svjetskog dana prava potrošača.
Državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva Ivo Milatić je kazao kako zaštita potrošača predstavlja izraz društvene odgovornosti i političke odlučnosti da se svaki građanin osjeća sigurno i ravnopravno na tržištu.
U vremenu kada su potrošačima dostupni brojni proizvodi i usluge, odgovornost države i zakonodavca, kako je rekao, usmjerena je na sigurnost, pravednost i zadovoljstvo potrošača.
Zaštita potrošača predstavlja temeljno pravo koje osnažuje pojedince i omogućava stabilno tržišno okruženje, istaknuo je Milatić.
"Digitalna tehnologija snažno oblikuje svakodnevni život i potrošači trebaju imati pristup informacijama o digitalnim sustavima i prikupljanju podataka o mogućim učincima. Transparentnost i odgovornost tvrtki koje razvijaju digitalne tehnologije ključne su za jačanje povjerenja", istaknuo je.
Naglasio je i važnost udruga za zaštitu potrošača kao i njihove edukacije.
Direktorica Sektora za trgovinu HGK Maja Bogović iznijela je Eurostatove podatke prema kojima je 2024. godine na internetu kupovalo 70 posto potrošača nego prije deset godina, to znači da se povećava i rizik.
"Danas je gotovo svatko iskusio ili čuo od nekoga da je doživio neku internetsku prevaru i samim time jako je važno promovirati, osvještavati i educirati potrošače o rizicima, posebice na digitalnim platformama jer danas toga ima sve više", istaknula je Bogović.
Prema podacima iz istraživanja koje je HGK proveo prošle godine, više od 70 posto potrošača u Hrvatskoj kupovalo je putem interneta, a više od 47 posto kupovalo je s internetskih stranica trećih zemalja. To, kako je istaknula, otvara nove rizike i što se tiče kvalitativnih kontrola proizvoda, ekoloških zbrinjavanja tih proizvoda itd.
Kada se kupuje preko interneta prva stvar koju treba provjeriti je ima li ta stranica s koje kupujete mogućnost povrata i postoji li stvarno sjedište kompanije gdje se može obratiti za eventualne probleme.
"U suprotnom, prilika koja nam se činila super, na žalost ispadne neprilika", rekla je Bogović.
Profesorica zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Marijana Ivanov je kazala kako potrošačima u Hrvatskoj najveće probleme stvara daleko veća inflacija nego u drugim članicama Europske unije (EU).
"Imamo i značajne iznose EU fondova koji hrane investicije, koje isto tako hrane potrošnju, omogućava se rast plaća i naravno mi sad ekspandiramo kad drugi ne", rekla je.
Upozorava da je u prosjeku potrošačima bolje, no to nije jednako raspoređeno u društvu.
Naime, kad se gleda rast plaća vidi se najmanji rast najnižih plaća, a najviše su rasle plaće u višim dohodovnim razredima.
Što se tiče započetih trgovinskih ratova, za Europu pa i Hrvatsku imamo nove faktore udara na rast cijena, rekla je, navodeći kako će inflacija u matematičkom smislu možda biti niža, no i dalje raste po izuzetno visokim stopama što nije ohrabrujuće.
Na pitanje cijene kojih proizvoda bi mogle rasti zbog najnovijih događanja vezano uz uvođenje carina odgovorila je kako su na popisu carina koje će EU uvesti i prehrambeni proizvodi, odjeća, jako široka paleta proizvoda.
"No udio tih proizvoda na europskom tržištu nije velik, a pogotovo mi u Hrvatskoj nismo neki veliki potrošači tih proizvoda. Ali, faktor rasta geopolitičkih rizika vodi ugrađivanju premije rizika u cijene, pa ne znate da li će sutra SAD ograničiti opskrbu plina za europsko tržište, kaže profesorica Ivanov.
Ne znamo, kako je kazala, kada EU objavi svoj popis proizvoda na koje će ići carine kako će uzvratiti SAD.
Vezano uz bojkot kupnje rekla je kako on nije mogao uspjeti.
"Zamislite da se mi mali ljudi suočavamo s velikim tsunamijem ogromne potrošnje u Hrvatskoj. Protiv tsunamija smo nemoćni. A taj tsunami rasta potrošnje neprestano raste, potrošnja je ogromna i tome se ne možete oduprijeti. Nikakvim bojkotom ne možete napraviti veliku promjenu da bi potrošnja toliko značajno pala da može djelovati na cijene", rekla je.