U tunelu Podmurvice održana je svečana ceremonija otvaranja državne ceste D 403, koja bi u promet za sva vozila trebala biti puštena danas, negdje oko 15 sati. Najskuplja cesta u hrvatskoj, vrijedna preko 60 milijuna eura, od danas povezuje riječku obilaznicu sa lučkim područjem i s mrežom gradskih prometnica, s kojima se spaja na raskrižju sa Zvonimirovom ulicom, do koje od čvora Škurinje na obilaznici, vožnja traje svega nekoliko minuta.
Svečanosti su prisustvovali premijer Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, župan Zlatko Komadina, riječki gradonačelnik Marko Filipović i brojni drugi uzvanici, a cesta je službeno proglašena otvorenom, nakon što je početkom tjedna završen tehnički pregled i izdana uporabna dozvola.
Premijer Plenković je čestitao svima uključenima u projekt, od Hrvatskih cesta, preko izvođača, do Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a posebno je na strpljenju zahvalio građanima Rijeke koji žive u blizini ceste.
– Ovaj projekt je u građevinskom smislu impresivan, to se vidi već samim dolaskom sa obilaznice, sa Škurinja, do tunela. Još jednom zahvaljujem Riječankama i Riječanima koji žive blizu ove ceste, nije im bilo lako tijekom izgradnje, međutim, ova cesta mijenja sve. Ona kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali čini smislenim, učinkovitim i korisnim u prometnom smislu, u jačanju ne samo Rijeke, nego i Hrvatske. Cesta cijeli zapadni dio grada praktički za dvije minute dovodi do zaobilaznice, a sada možemo reći i da, nakon Zadra i Ploča, riječka luka ima praktički autocestu do same obale. To je fascinantan uspjeh na koji možemo biti ponosni, rekao je Plenković.
Premijer je iskoristio priliku i da naglasi kako su radovi na izgradnji ceste D 403 započeli i završili u sadašnjem mandatu njegove vlade.
– Ugovor za ovaj projekt potpisan petnaestak dana prije zadnjih izbora, a radovi su započeli u rujnu 2020. godine, a završeni su u roku od tri godine, što je sjajno, s obzirom na zahtjevnost ovog projekta. Lijepo je vidjeti kad jedan projekt započnete i riješite do kraja. naravno da su ideje o njemu postojale i ranije, ali sjajno je kad se ovako nešto završi, rekao je Plenković.
Projekti u infrastrukturi, dodao je, i dalje traju, podsjetivši na brojne druge projekte na području Rijeke i okolice, poput nedavno probijene druge cijevi tunela Učka koja bi trebala biti u prometu prije iduće turističke sezone.
– Vidi se da su ulaganja u Rijeku važna. Osigurano je milijardu i 400 milijuna eura za izgradnju nedostajućih dionica na Jadransko-Jonskom koridoru, a na riječkom području to se odnosi na izgradnju autoceste od Križišća do Žute Lokve, uz dionicu od Metkovića do Dubrovnika na jugu. Sve to govori da Hrvatska želi, u ovom desetljeću stabilnosti i razvoja i rješavanja nacionalnih strateških zadaća, dovršiti tih nekoliko preostalih džepova gdje središta hrvatskih županija nisu još povezana brzim cestama ili autocestama, rekao je Plenković, nabrojivši niz cestovnih projekata koji su u tijeku.
Ministar Butković je kazao kako cesta D 403 u gospodarskom, prometnom i građevinskom smislu predstavlja jedan od najvećih poduhvata u izgradnji infrastrukture u novije vrijeme.
– Ne tako davno, 2016. godine, kada smo se našli u situaciji da je izgradnja Zagrebačke obale na pola puta, da ne može funkcionirati bez ove ceste, uz podršku predsjednika vlade i uz pomoć Ministarstva regionalnog razvoja, uspjeli smo riješiti pitanje financiranja ove ceste. Tih 69 milijuna eura, od kojih je 85 posto bespovratnih sredstava, bili su uvjet da se sa svjetskom bankom može završiti Rijeka Gateway projekt. Danas, skoro osam godina kasnije, završene su i cesta i Zagrebačka obala, sa koncesionarom koji će početi s radom 2025. godine. Nedavno je probijena druga cijev tunela Učka, nastavlja se gradnja punog profila autoceste od tunela do Matulji, počinje gradnja dvaju novih čvorova na riječkoj obilaznici, Orehovica i Kozala. Sve je to rezultat onoga što smo zacrtali još te 2016. godine, rekao je Butković.
Riječki gradonačelnik Marko Filipović istaknuo je važnost ceste D 403 za razvoj riječke luke i rasterećenje gradskog prometa, uz bolje povezivanje zapadnog dijela grada s obilaznicom, ali je iznio i zanimljiv prijedlog o nazivu nove ceste.
– To DC 403 mi zvuči birokratski, kao bilo koji drugi broj. Razmišljao sam kako ćemo mi Riječani, koji ne volimo imenovati ulice i ne određujemo mjesta u gradu prema njihovim nazivima, zvati ovu ulicu. Ova cesta povezuje i luku i Baračevu ulicu, i Zvonimirovu, za koju mi kažemo "kod Novog lista" i Škurinje i tako dalje. Stavljajući sve u kontekst vremena i činjenice da ova cesta s mrežom autocesta spaja kontejnerski terminal, ali i Bečko, Praško, Budimpeštansko pristanište, nazivima koji pričaju povijest Rijeke povezanu s morem. Razmišljao sam može li biti Jadranska ulica, ali već imamo trg s tim imenom, ili Kvarnerska, ali imamo i ulicu s tim imenom na Drenovi. Ova cesta nas povezuje na najljepši način s nečim što nadilazi i okvire država u kojima se Rijeka razvijala. Povezuje nas s Mediteranom, čiji smo dio stoljećima i mislim da je trebamo nazvati Mediteranskom ulicom, rekao je Filipović.
Župan Komadina je istaknuo da je Rijeka mjesto gdje je Mediteran najdublje ušao u srce Europe, što gradu pruža njegov važan geostrateški položaj, zbog kojeg je u proteklim stoljećima sa zaleđem bio povezan povijesnim cestama i željeznicom.
– Nakon toga izgrađene su i moderne autoceste, a uskoro nas očekuje i izgradnja moderne ravničarske pruge. Ova cesta ima višestruku ulogu, kao teretna, za kontejnere i druge terete iz luke, ali i kao važna gradska prometnica, rekao je Komadina.