(Hina/EPA)
Europska komisija i ove godine provodi natječaj za Europsku prijestolnicu pametnog turizma, čime potiče razvoj pametnih turističkih rješenja i održivost turizma u EU destinacijama, a zainteresirani iz svih članica, pa i Hrvatske, mogu se javiti do 20. listopada.
Hrvatske destinacije i stručnjaci do sada, kako pokazuje pregled web stranica Europske prijestolnice pametnog turizma (European Capital of Smart Tourism), nisu bili izravno uključivani u taj izbor u njegove prve dvije godine, za 2019. i 2020., što znači da nisu imali predstavnike u stručnom žiriju niti destinacije odabrane za tu svojevrsnu nagradu u četiri kategorije, a stranice ne otkrivaju ni je li se tko iz Hrvatske prijavljivao.
Natječajem se i ove godine traže ponude inovativnih, pametnih i održivih rješenja u turizmu od turističkih odredišta za europsku prijestolnicu pametnog turizma i za europsku destinaciju izvrsnosti (EDEN). Samo za EDEN pak hrvatske destinacije su se zadnjih više od deset godina otkako traje izbor redovito prijavljivale i ostvarivale dobre rezultate, veću prepoznatljivost na tržištu i druge promocije, ali i bolju posjećenost, poput primjerice Nina i drugih.
Ukupna vrijednost novog natječaja za Europsku prijestolnicu pametnog turizma u 2021. je dva milijuna eura, a iz Ministarstva turizma i sporta ističu i da su ugovori koji proizlaze iz natječaja predviđeni na trajanje od maksimalno 36 mjeseci.
"Opći cilj tog projekta i samog natječaja je pružiti potporu europskim destinacijama i gradovima u njihovim transformacijama prema pametnim i održivim rješenjima, dajući pobjednicima prepoznatljivost i mogućnost za ostvarivanje većih turističkih uspjeha, kao i razmjena primjera dobrih praksi između destinacija koje sudjeluju u natječaju, uključujući međusobno učenje, umrežavanje i stvaranje mogućnosti za nove suradnje", kažu iz Ministarstva.
Pametan turizam važan za EU jer može odgovoriti na nove izazove
Projekt biranja Europske prijestolnice pametnog turizma EK je pokrenuo 2018., kada je proveo prvi natječaj za 2019. s 38 prijavljenih gradova iz 19 država članica EU-a, dok se na drugom, u 2019. za 2020., natjecalo 35 gradova iz 17 država članica.
Osim nagrade za Europsku prijestolnicu, još se biraju tj. ističu u tim natjecanjima gradovi/destinacije s najboljim rješenjima u četiri kategorije - dostupnost, održivost, digitalizacija te kulturna baština i kreativnost.
Time sve EK želi promovirati ukupnu važnost pametnog turizma za EU, jer, po njima, on odgovara na nove izazove i zahtjeve u sektoru koji se brzo mijenja, uključujući evoluciju digitalnih alata, proizvoda i usluga, ali i jednake mogućnosti i pristup za sve posjetitelje, održivi razvoj lokalnog područja te podršku kreativnim industrijama, lokalnim talentima i naslijeđu.
Glavni pobjednici u izboru za 2019., a biraju se uvijek dva grada, su bili Helsinki i Lyon dok su po kategorijama pobjednici bili Ljubljana (održivost), Malaga (dostupnost), Kopenhagen (digitalizacija) te Linz (kultura, kreativa).
Malaga je za 2020. uz Gothenburg proglašena europskim prijestolnicama pametnog turizma, a po kategorijama Gothenburg je pobijedio i za održivost, Ljubljana opet, ali ovaj puta u digitalizaciji, dok su Breda za dostupnost, a Karlshrue za kulturu i kreativu.
O pobjednicima odlučuje stručni ocjenjivački sud, sastavljen od predstavnika EK i Europskog parlamenta te još pet izabranih članica, a stručnu podršku ima daje desetak stručnjaka iz različitih EU zemalja i područja turizma.