ZAGREB

Oštećene litij-ionske baterije zadaju glavobolju znanstvenicima i tvrtkama

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Litij-ionske baterije dio su naše svakodnevice s obzirom da napajaju mobilne telefone, prijenosna računala, električne četkice za zube i automobile, ali njihovo odlaganje, naročito ako su oštećene, postaje gorući problem, katkada i doslovno.

Te vrste baterija sve su veća prijetnja i sumnja se da su između travnja prošle i i ožujka ove godine izazvale oko 250 požara u reciklažnim centrima, navodi BBC podatke udruge komunalnih tvrtki ESA.

Time je njihov udio u ukupnom broju požara u Britaniji poskočio s prošlogodišnjih 25 na ovogodišnjih 38 posto, ističe ESA, čiji su članovi, među ostalima, francuske tvrtke Veolia i Suez.

Profesor čiste i primijenjene elektrokemije na Sveučilištu u Newcastleu Paul Christensen proveo je pokus, oštećujući litij-ionske baterije kako bi izazvao eksploziju.

Pokusi su dio njegovog istraživanja koje bi trebalo pomoći vatrogasnim postrojbama u gašenju požara povezanih s litij-ionskim baterijama.

Christensen je „veliki obožavatelj“ baterija i ističe da su u normalnim uvjetima savršeno stabilne. Ako ih, pak, razbijete, čak će i one male, u mobitelima, eksplodirati i izazvati plamen kakav možete vidjeti pri ispaljivanju rakete.

Više ga, ipak, brinu veće baterije u električnim automobilima i one koje se koriste za pohranu struje u kućanstvima ili tvrtkama.

Uglavnom se sastoje od niza malih ćelija i njima upravlja softver. U slučaju sudara i oštećenja, kemikalije koje sadrže mogu generirati ogromnu količinu topline i oštetiti druge ćelije, izazivajući lančano zapaljenje.

„Električno vozilo gorjet će puno dulje nego vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem. (Ćelije) ispuštaju potencijalno eksplozivne i otrovne pare i mogu ponovo planuti, nekoliko sati, dana pa i tjedana nakon nesreće", objašnjava Christensen.

Električni automobili još su relativno rijetka pojava na cestama, no to će se u narednim godinama promijeniti. Britanska je vlada u veljači odlučila da će zabraniti prodaju novih benzinskih i dizelskih automobila i hibridnih modela pet godina ranije no što su planirali, već 2035.  

I druge vlade potiču proizvodnju električnih automobila - Kina želi da do 2025. čine četvrtinu prodanih vozila.  

"To znači ne samo više električnih vozila, već i veće proizvodne pogone... i veća skladišta", rekao je Christensen.

Zato propisi o planiranju i sigurnosti moraju uzeti u obzir rizike koje nose moćnije baterije a i vatrogasce treba bolje obučiti, naglašava.

Udruženje europskih proizvođača automobila i baterija Eurobat ističe da je sigurnost visoko na njegovoj ljestvici prioriteta i podupire sustav označavanja utemeljen na bojama kako bi se olakšalo sortiranje.

U ESA-i upozoravaju da previše potrošenih baterija trenutno završava u kantama i vrećama za smeće, što znači da su velike šanse da će ih strojevi za sortiranje oštetiti pa će početi gorjeti.

Time se baterije pretvaraju u prave zombije, objašnjavaju.

"Požari koje izazivaju nemarno odložene zombi baterije ugrožavaju živote i izazivaju milijunsku štetu i poremećaje u uslugama odvoženja otpada", ističe izvršni direktor ESA-e Jacob Hayler.direktor ESA-e Jacob Hayler.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter