DHAKA

Modni brendovi moraju pomoći proizvođačima u isplati plaća radnicima - udruge

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Modni brendovi moraju pomoći posrnulim proizvođačima odjeće kako bi se milijunima radnika pogođenih pandemijom zajamčila puna isplata plaća i otpremnina u slučaju gubitka posla, poručuju udruge za ljudska prava.

Brendovi i malotrgovci koji su 2020. poslovali s dobiti, poput Nikea, Amazona i Nexta, mogu pomoći radnicima u industriji odjeće koji su na rubu gladi i uspostaviti fond otpremnina tako što će proizvođačima po jednoj polo-majici isplatiti dodatnih 10 američkih centi, tvrde udruge.

"To je minimum koji bi brendovi trebali učiniti za primanja radnika kako bi im se osiguralo podmirenje osnovnih životnih potreba, što mora postati standard u postpandemijskom oporavku”, rekao je Ineke Zeldenrust iz Clean Clothes Campaigna, člana koalicije.

„Prijedlog je ostvariv”, poručio je.

Kampanja #Platite svoje radnike okupila je više od 200 udruga iz 40 zemalja-proizvođača odjeće, poput Bangladeša i Kambodže, i međunarodne organizacije poput Oxfama.

Iako proizvođači u nekim zemljama plaćaju otpremnine radnicima u slučaju ukidanja radnih mjesta, vlasnici tvornica nađu se pod pritiskom kada neki brend iznenada povuče narudžbe, što u konačnici utječe na radnike, rekli su istraživači.

U prva tri mjeseca pandemije modne kompanije otkazale su milijarde dolara vrijedne narudžbe budući da je covid-19 uzdrmao trgovine diljem svijeta. Neisplaćene plaće radicima dosegnule su u tom razdoblju iznos od minimalno 3,2 milijarde dolara, navode sudionici kampanje.

U drugoj polovini prošle godine narudžbe su ponovo počele pritjecati, dodaju, no neki zapadnjački brendovi zahtijevali su niže cijene, kasneći s plaćanjem dobavljačima koji su se očajnički borili za svaku narudžbu.

Amazon je u odgovoru na upit naveo da je podmirio sve narudžbe u poslovanju s proizvođačima privatnih modnih marki iz SAD-a i EU-a. Ističe i da je prošle godine uspostavio fond od 1,3 milijuna dolara za ulaganja u organizacije koje su podupirale radnike pogođene pandemijom.

Nike je za Thomson Reuters Foundation izjavio da je u potpunosti platio gotove proizvode i da surađuje s institucijama kako bi se poduprlo dobavljače opcijama za financiranje i istražila rješenja za pomoć radnicima u lancu nabave.

Iz Nexta nisu bili dostupni za komentar.

Globalni sektor proizvodnje tekstila, odjeće i obuće zapošljava oko 60 milijuna ljudi, a stručnjaci u toj industriji upozoravaju na izloženost radnika na eksploataciju, napominjući da su mnogi izgubili posao ili su slabije plaćeni nego prije.

Plaće još nisu isplaćene gotovo 10.000 radnika iz osam tvornica dobavljača 16 modnih brendova, koji su lani ostvarili 10 milijardi dolara dobiti, objavio je prošli tjedan u studiji Business & Human Rights Resource Centre.

Udruge su pozvale brendove da javno iskažu podršku njezinom apelu,

Predsjednik unije sindikata u Kambodži Sophorn Yang rekao je da su radnici izgubili milijune dolara za vrijeme pandemije zbog poteza koje su povlačili brendovi.

"Vrijeme je da brendovi priznaju da je njihova uloga ključna", poručio je Yang.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter