(Snimila Ana Krizanec)
U Hrvatskoj narodnoj banci analizirali su jednu usporedbu - riječ je o cijenama u jednom maloprodajnom lancu kozmetike i higijenskih proizvoda u Hrvatskoj, Njemačkoj, Sloveniji, Austriji i Italiji, prenosi HRT.
Isti proizvod, isti proizvođač, dvije zemlje i dvije cijene. U Hrvatskoj 16% skuplji nego u Njemačkoj. Ali jeftiniji nego u Italiji, Austriji, Sloveniji.
- Potencijalno bi se to moglo objasniti učinkovitijim opskrbnim lancima, onda snažnijom konkurencijom, tu su i niže stope PDV-a i veći prometi koji onda omogućavaju veću ekonomiju obujma, rekao je Ivan Mužić, HNB, viši stručni suradnik u Direkciji za monetarnu politiku.
- Važno je reći da se to radi samo o specifičnim proizvodima, a ako gledamo ukupnu košaricu dobara i usluga, tada smo prema podacima EUROSTAT-a na 72% prosjeka Europske unije, dodao je.
I iz drugih trgovačkih lanaca ističu da su tržišta pojedinih zemalja u Europi teško usporediva, pa tako i cijene u Poljskoj s onima u primjerice Hrvatskoj.
- Kada bi usporedili poljsko tržište s hrvatskim, po broju diskontera, ono je 40 puta veće. To stvara određenu klimu u Poljskoj i posljedično utječe na cijene, kazao je Michal Senczuk, predsjednik Uprave Studenca.
No potrošači smatraju da svi ti razlozi padaju u vodu, jer Hrvatska je dio jedinstvenog europskog tržišta.
- Za mene vrijedi ovaj aksiom zajedničkog tržišta, prema tome naručuješ za EU, za cijelo tržište, a ne za svoju zemlju ili za tamo neku malu zemlju, rekla je Ana Knežević, Hrvatska udruga za zaštitu potrošača.
Bilo hrvatske ili europske, cijene hrane kod nas, najavljuje se, i dalje će rasti, iako inflacija usporava.
Cijeli prilog dostupan je na poveznici.