Mirela Alpeza
Kako razvijati mala i srednja poduzeća te obiteljsko poduzetništvo predmet su interesa Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća (CEPOR), organizacije osnovane prije dvadesetak godina kada je u Hrvatskoj još djelovala zaklada pod pokroviteljstvom Georga Sorosa. O tome što danas rade razgovarali smo s profesoricom na osječkom Ekonomskom fakultetu dr. Mirelom Alpeza, izvršnom direktoricom CEPOR-a.
- Možete li nam, ukratko, objasniti glavne zadaće CEPOR-a? Na koji način pomažete u razvoju malog i srednjeg poduzetništva?
- CEPOR je nastao 2001. godine kao neovisni policy centar čiji je cilj utjecati na javno-političko okruženje u Hrvatskoj naglašavajući ključnu ulogu poduzetništva i malih i srednjih poduzeća. Suosnivači CEPOR-a su organizacije i institucije zainteresirane za razvoj poduzetništva u Hrvatskoj, među kojima i Istarska razvojna agencija IDA.
- Čime se konkretno, bavite?
- CEPOR provodi neovisna istraživanja koja omogućuju objektivno definiranje problema i predlaganje rješenja vezana uz razvoj poduzetništva u Hrvatskoj. Najvažnija istraživanja koje provodi CEPOR su GEM – Global Entrepreneurship Monitor – najveće globalno istraživanje o poduzetništvu u kojem Hrvatska sudjeluje od 2002. godine te godišnje Izvješće o stanju malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj koje CEPOR publicira posljednjih 10 godina. Publikacije s rezultatima istraživanja dostupne su na CEPOR-ovoj web stranici www.cepor.hr. Osim provedbe istraživanja, CEPOR organizira aktivnosti poput okruglih stolova, konferencija, radionica čiji je cilj omogućiti malim i srednjim poduzećima da se o njihovim problemima čuje i raspravlja u javnosti, te da se zaključci i preporuke prezentiraju donositeljima politika radi postizanja konkretnih rješenja.
- Budući da Hrvatska (više) nema velike, strateške industrije, izuzmemo li turizam, možemo li zaključiti da gospodarski razvoj zavisi o malim i srednjim tvrtkama? Koliko hrvatskog gospodarstva pripada malih i srednjim tvrtkama?
- Kao i u većini zemalja svijeta, mala i srednja poduzeća u Hrvatskoj imaju najveći udio u ukupnom broju poduzeća, više od 99 posto. Mala i srednja poduzeća najveći su poslodavac u Hrvatskoj sa 70 posto udjela u zaposlenosti, u ukupnim prihodima sudjeluju s 58 posto, a u izvozu s 53 posto. U Europskoj uniji postoji visoko razvijena svijest o značaju sektora malih i srednjih poduzeća i često se navodi da su mala i srednja poduzeća okosnica razvoja gospodarstva EU. Kod nas, nažalost, još uvijek ne postoji tako visoka svijest o značaju poduzetništva i često se, pri donošenju novih regulativa, zaboravlja provjeriti njihov utjecaj na mala i srednja poduzeća, iako Think Small First princip Europske komisije to iziskuje.
- Koje su glavne zakonske prepreke za osnivanje i razvoj malih i srednjih poduzeća? Osnivanje tvrtki je ubrzano, ali poduzetnici se žale na visoke poreze, promjene porezne politike u tvrtkama s jednim zaposlenim. Što su ključni problemi razvoja poduzetništva u Hrvatskoj?
- Prepreke za pokretanje poduzetničkog pothvata u Hrvatskoj značajno su uklonjene, međutim ono što i dalje ostaje kao problem je složen regulatorni okvir koji otežava, usporava i poskupljuje poduzetničku aktivnost. Infrastruktura za razvoj poduzetništva u Hrvatskoj vrlo je razgranata s 500-njak institucija - centara za poduzetništvo, razvojnih agencija, poduzetničkih inkubatora, akceleratora i slično - međutim nedovoljno responzivna na potrebe i probleme poduzetnika, naročito vlasnika mikro i malih poduzeća. U to smo se mogli uvjeriti u vrijeme pandemije i lockdowna kada su se profesionalni konzultanti koji servisiraju velika i srednja poduzeća vrlo brzo prilagodili promijenjenom okruženju i nudili podršku svojim klijentima u području financijskog poslovanja, restrukturiranja i prilagodbe poslovnog modela novim tržišnim okolnostima. U isto vrijeme velika većina poduzetničkih potpornih institucija na koje se oslanjaju mikro i mala poduzeća nudile su isključivo informacije o korištenju bespovratnih potpora ili nastavila s provedbom ustaljenih aktivnosti i projekata što u tim uvjetima više nije imalo smisla.
- Što ste poduzeli?
- Shvativši da poduzetnicima nedostaje mjesto gdje mogu dobiti savjet, CEPOR je prošle godine, zajedno s troje poduzetnika, Blaženkom Urbanke – suosnivačicom HSM-a, Antom Mandićem – osnivačem IN2 i Borisom Popovićem – suosnivačem Alarm automatike, uz podršku Hrvatske udruge poslodavaca i Veleposlanstva Nizozemske u Hrvatskoj – pokrenuo Klub poduzetnika seniora SENTOR. SENTOR okuplja iskusne, mahom umirovljene poduzetnike koji pro bono mentoriraju poduzetnike koji se suočavaju s izazovima u poslovanju i žele čuti savjet i mišljenje drugog poduzetnika. Zainteresirani poduzetnici za ulogu mentora i oni koji žele raditi s mentorom mogu se za mentorski program prijaviti putem web stranice www.sentor.com.hr. Mentorska podrška se ne naplaćuje, a traje tri mjeseca.