mlada mezzosopranistica

Solistica ljubljanske Opere Lora Pavletić ne libi se pomagati i majci u sovinjskoj konobi, a vodi i mušku klapu

| Autor: Gordana Čalić Šverko  
(Snimila Gordana Čalić Šverko)

(Snimila Gordana Čalić Šverko)


Javila se na natječaj, prošla audiciju i u studenom prošle godine postala članicom zbora Slovenskog narodnog gledališča Opera in Balet u Ljubljani. Upravo je ovih rujanskih dana, među ostalim solistima koji su izvodili ulomke iz opera, odradila i svoj prvi solistički nastup na koncertu otvaranja sezone 2024./2025. godine. Malo je reći da se mladoj opernoj pjevačici, mezzosopranistici Lori Pavletić, ostvario životni san.

- To je prvi puta da sam se u ljubljanskoj Operi predstavila kao solistica s ulomkom iz predstave Šišmiš čija se premijera očekuje u veljači iduće godine, kazala je 35-godišnja Buzećanka koja će u Šišmišu debitirati u ulozi Ide. Komična opereta u tri čina Šišmiš, u originalu Die Fledermaus, hvaljeno je djelo Johanna Straussa mlađeg. Praizvedeno je 1874. godine u Beču i praktički je odmah postalo sinonimom operetnog žanra.

(Osobna arhiva)Na pozornici SNG Opera in Balet u Ljubljani (Osobna arhiva)

Labirint

Fascinirana zgradom ljubljanskog SNG-a, ali i cijelom produkcijom, Lora će reći kako je sve jako interesantno, ne samo iz perspektive publike u gledalištu, nego i pjevača i plesača, od ulaska za soliste, za članove zbora, orkestra, baleta, garderoba, do cijelog pogona za izradu frizura, šivanja kostima i pravog labirinta hodnika velebne zgrade koja se proteže na šest katova.

Do Ljubljane, udaljene oko 120 kilometara, na probe i nastupe za sada putuje iz Buzeta. Treba joj svega sat i petnaest minuta. U Ljubljani je od tri do šest puta tjedno, ponekad zna imati samo jutarnje probe ili samo popodnevne, uoči premijere i dvokratne. Diplomirala je solo pjevanje na konzervatoriju "Giuseppe Tartini" u Trstu pa je nekako logično da se okrenula Ljubljani.

Od malih nogu okružena je glazbom, stasala je uz oca Rina Pavletića, svojevremeno člana kultne muške Klape Roč koji je pjevao i u muškoj klapi Motovun te snimio duet sa Serđom Valićem. Lorin brat Leo je gitarist.

Za Loru, glazba je način života, doslovce uživa u svakom trenutku.

- Uz ljubav prema glazbi i prema višeglasju, razvijala sam se kroz cijelo moje djetinjstvo, kroz probe ročke klape i njeno klapsko druženje, prenijela je naša sugovornica.

Prvi glazbeni nastup odradila je kao sedmogodišnjakinja na županijskom dječjem festivalu "Mali veliki mikrofon" u Buzetu s pjesmom Emilije Kokić "Javi se". Pjevala je na Raspjevanim Buzeštinama u Buzetu, u Humu, Roču, Vrhu..., sudjelovala na međunarodnim dječjim festivalima. Ulaskom u pubertet glas joj se počeo mijenjati i to ju je strašno frustriralo pa se zbog toga odlučila glazbeno educirati.

S trinaest godina upisala je Glazbenu školu Ivana Matetića Ronjgova u Puli koju je pohađala paralelno s Osnovnom školom Vazmoslava Gržalje u Buzetu. Stjecajem okolnosti, kako nije bilo slobodnih mjesta na pjevanju, upisala je udaraljke. Završila je osnovnu glazbenu školu za udaraljke i teoretski smjer, no profesor udaraljka sugerirao joj je da se ipak upiše na pjevanje.

Završila je dvije godine u Puli i s osamnaest godina seli se u Zagreb gdje upisuje Glazbeno učilište "Elly Bašić". Završava svoje srednjoškolsko glazbeno obrazovanje kao glazbeni teoretičar i kao solo pjevač, da bi 2013. godine upisala konzervatorij "Giuseppe Tartini" u Trstu, u klasi profesorice Rite Susovsky i Cinzie De Mola, gdje je završila smjer solo pjevač.

(Osobna arhiva)Madam Butterfly - s ljubljanskom Operom na gostovanju u pulskoj Areni (Osobna arhiva)

Ulaganje u znanje

Lora se neprestano usavršava. Uvjerena je da je u vlastito znanje uvijek dobro ulagati te zbog toga smatra da je svaki odlazak na masterclass, usavršavanje ili seminar odličan potez.

- Imala sam sreću raditi s odličnim opernim pjevačima i vokalnim pedagozima poput Martine Zadro i Giorgia Suriana. Tjedan dana bila sam na tečaju za operetu kod slavne njemačke mezzosopranistice Christe Ludwig u Austriji. Način na koji je ona interpretirala glazbu nešto je što ja u životu nisam čula.

To me je iskustvo promijenilo i dalo jednu novu perspektivu. Shvatila sam da uz dobru tehniku možeš uvijek pjevati jer ona je tada imala 93 godine, a pjevala je bolje od svih nas. Danas sam zadovoljna svojom tehnikom jer mogu piti hladno, mogu biti bolesna, umorna od vožnje i svejedno u svakom trenutku pjevati, prenijela je Lora, mezzosopranistica koja u zboru pjeva prvi alt.

Aktivna je dirigentica nacionalnih i internacionalnih vokalnih skupina i zborova. Da bi se školovala i usavršavala počela je voditi zborove pa je vodila ročki zbor, zbor u Momjanu, žensku vokalnu skupinu "Ad Libitum" iz Brtonigle, klapu "Oleum" u Krasici, bila je svojevremeno i solistica u tršćanskom zboru La Cappella Musicale Beata Vergine del Rosario, a u prostorijama Pučkog otvorenog učilišta u Bujama pokrenula je Akademiju Crescendo koja radi po uzoru na funkcionalnu glazbenu metodu "Elly Bašić".

Mlada mezzosopranistica bavi se i Meloteom, muzikoterapijom, odnosno terapeutskim korištenjem glazbe i njezinih elemenata, zvuka, ritma, melodije, harmonije... Završila je trogodišnju školu u Milanu i upravo priprema diplomu iz muzikoterapije. Muzikoterapija je danas jedna od djelatnosti Akademije Crescendo koju je Lora formirala, a uz to nudi i tečajeve klavira, udaraljki, pjevanja. Svojevremeno je obuhvaćala i tečaj za djecu koji sada nije u funkciji jer je Lora angažirana u Ljubljani.

Akademija Crescendo do sada je organizirala tri međunarodna natjecanja za mlade glazbenike u Bujama, za klavir i udaraljke. Bavi se i organizacijom glazbenih koncerata, većinom u ljetnom razdoblju. Sada je u tijeku novi projekt, ciklus koncerata klasične i ozbiljne glazbe kao pozdrav godišnjim dobima. Uz mezzosopranisticu Loru, nastupaju i Kristian Marušić, tenor, Nada Matešković Orešković, klavir, i Petra Bernarda Blašković, glumica.

Uza sve svoje obaveze, Lora vodi mušku klapu Skala i vokalnu skupinu Anakrousis u Trstu, pa probe spoji isti dan. Članovi klape Skala jako su ambiciozni. Želja im je bila raditi s Ivicom Badurinom koji je na stihove Frane Bilića, skladao pjesmu "Da te mogu pismom zvati".

(Osobna arhiva)Uza sve svoje obaveze, vodi mušku klapu Skala (Osobna arhiva)

Glazba je način života

- Uporno su htjeli autorsku pjesmu pa je tako Ivica Badurina napisao jednu skladbu za nas, Frane Bilić je napisao tekst "Ako ti je ža" i s njom smo se predstavili na festivalu dalmatinske pisme, a nakon toga nas je Bilić pozvao na svoju autorsku večer u Drniš. Stjecajem okolnosti, došli smo u kontakt s Andreom Bussanijem koji je napisao glazbu i tekst pjesme "Vien", a ja sam napravila aranžman za klapu. S tom pjesmom predstavili smo se na festivalu "Dimela cantando" u Izoli gdje smo dobili drugu nagradu publike, a na finalnoj večeri festivala u Bujama nagradu za najbolji aranžman, ponosna je Lora Pavletić.

Voli doslovce svu glazbu, jer glazba je zapravo tradicija i kultura. Od zanimljivost otkrila je kako jako voli stvaralaštvo Johanna Sebastiana Bacha jer on ima tako dobar, rekli bi jazzeri - groove.

Bach je jako težak za pjevati, ali ja ga jako volim, komentirala je. Svira klavir, udaraljke i voli svirati bas, ali za sebe doma. Za glazbeni put koji je odabrala, potrebno je puno odricanja i discipline. Cijeli život podredila je glazbi, no Lora to ne osjeća kao odricanje, jer za nju glazba je način života.

U zadnje vrijeme opuštaju je šetnje s mješancem hrvatskog ovčara Mihaelom kojeg je u svibnju zbrinula iz osječkog azila.

- Svi mi kažu da bih trebala imati neki hobi, ali što kada je meni hobi glazba. Doduše, imamo obiteljsku konobu, pa u njoj ponekad punim baterije, idem malo konobariti, kazala je Lora koja u konobi "Santa Terra" u Sovinjaku pomaže svojoj majci ekonomistici. Majka Nada kuha, Lora pjeva operne arije i poslužuje, a obje s osmijehom dočekuju goste.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter