MADAME BUTTERFLY

Svjetski poznata i omiljena opera gostuje u Areni 24. srpnja

| Autor: Vanesa Begić
(Foto Darja Stravs Tisu)

(Foto Darja Stravs Tisu)


Opera se vraća Puli i pulskoj Areni. Do prije nekoliko godina, svake je godine barem jedan naslov bio neizostavan na repertoaru pulske Arene, u "režiji" raznih organizatora, lani je to bila "Tosca" u izvedbi riječkog HNK-a, a u doba prije korone - tako nekako dijelimo razdoblja u zadnje vrijeme, 2019. na repertoaru su bile čak dvije opere u izvedbi Riječana: "Aida" i "Carmen".

Priča nesretne ljubavi

Ovoga puta jedna je godišnjica povod operi. U povodu 100. godišnjice smrti velikog skladatelja Giacoma Puccinija jedna od najizvođenijih opera ikada "Madama Butterfly" odigrat će se u srijedu, 24. srpnja, na pozornici pulske Arene u izvedbi glasovitog ansambla Slovenskog narodnog gledališča Opera in balet iz Ljubljane.

Dirljiva je to priča koja govori o tragičnoj sudbini nesretno zaljubljene mlade Japanke Cio-Cio san, zvane Butterfly, čiji odabranik, američki poručnik Pinkerton, bira nastaviti život s drugom ženom, a nju napušta unatoč svim njenim nastojanjima da ga zadrži. Arija "Un bel di vedremo" (Jednog lijepog dana ćemo vidjeti), koju pjeva Cio-Cio San, postala je jedna od najpoznatijih arija u opernoj literaturi, izražavajući njezinu nepokolebljivu nadu i duboku tugu.

Ta je opera imala puno uprizorenja do sada u raznim organizacijama.

Kako veli literatura, a puno se pulskim opernim sezonama bavila i muzikologinja Lada Duraković, operne sezone u pulskoj Areni te ljetne glazbeno-scenske predstave koje su se organizirale između Prvog i Drugog svjetskog rata nastavile su se, s prekidima, i kasnije.

Nakon Drugog svjetskog rata u Areni su tijekom ljetnih mjeseci gostovali operni ansambli s područja Jugoslavije. Prva je sezona održana 1949., kada je nastupio ansambl zagrebačke opere. Godine 1950. gostovao je operni ansambl Narodnoga pozorišta iz Beograda, a 1951. nastupaju operni ansambli Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba i te je godine bila na repertoaru i "Madama Butterfly".

Popularna predstava

Recimo i to da se od kraja sedamdesetih godina prošloga stoljeća Pula uključila u tada već tradicionalnu manifestaciju Operna sezona Opatija – Rijeka te u ljetnim opernim programima na pozornici Arene redovito nastupa ansambl opere riječkog kazališta s domaćim i inozemnim solistima, a "Madama Butterfly" je bila na programu i 1979. godine.

Saznajemo i da je nakon osamostaljenja Hrvatske, uprizorena Verdijeva "Aida" 1993. u izvedbi inozemnih solista, Akademskoga zbora Ivan Goran Kovačić iz Zagreba i Simfonijskoga orkestra Bohemia iz Praga, te Puccinijeva opera "Turandot" 1994.

Iste se godine organizira i Nacionalni operni festival, na kojem nastupaju operni ansambli HNK iz Osijeka (A. Smareglia "Istarska svadba", pred Smareglinom rodnom kućom), HNK iz Zagreba (G. Verdi, "Trubadur"), HNK iz Splita (G. Verdi "Lombardijci u prvom križarskom ratu") i riječki "Zajc" (G. Verdi, "Krabuljni ples").

Ljetne operne predstave u pulskoj Areni nastavile su se i u trećem tisućljeću u različitim organizacijskim oblicima (Histria Festival, Pulsko kulturno ljeto, gostovanja ansambla Opere HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke...).

- Kroz dirljivu priču, ova opera prikazuje sraz zapadne i istočne kulture koja je evocirana korištenjem tradicionalnih melodija i egzotičnih instrumentalnih kombinacija. Poznati su postali dijelovi koji izražavaju čekanje i nepokolebljivo povjerenje Butterfly, poput arije "Un bel di vedremo" ili zbora koji se pjeva zatvorenih usta (a bocca chiusa).

"Madama Butterfly" jedna je od najpopularniih talijanskih opera, čini standardni dio repertoara svjetskih opernih kuća, na temu koju obrađuje je snimljen cijeli niz filmskih ekranizacija i svakako je treba pogledati, veli muzikologinja Lada Duraković, koja je istaknula i da, kada je radila kao glazbena urednica Radio Pule, među glazbenim željama slušatelja najčešća bila arija "Un bel di vedremo".

- Ono što je najzanimljivije: za vrijeme Prvog svjetskog rata su tu operu vlastitim snagama izveli Mornarički orkestar, pulski zbor i domaći solisti u kazalištu pod ravnanjem prof. Antonia Illersberga. Dakle, vlastitim snagama, samo Puljani, navodi Duraković.

Međuratne inscenacije

Zahvaljujući ljubaznosti Lade Duraković došli smo i do podatka da su u razdoblju između dvaju svjetskih ratova izvedbe bile 1928., 1932., 1935., kao i ratnih 1940., i 1942., ali u Istarskom narodnom kazalištu.

U orkestru nastupa kao violinistica s ljubljanskom adresom Natalija Čabrunić.

- Jako sam sretna i ushićena, zanimljivo da u 24 godine koliko radim u ljubljanskom orkestru, nisam bila u Puli s orkestrom. Prvo gostovanje bilo je prije desetak dana s Puccinijevim arijama u Malom rimskom kazalištu i bila sam silno uzbuđena. U Areni sam već ranije nastupala s drugim orkestrima, no presretna sam što ću biti dio ovog opernog spektakla, veli Čabrunić.

Dirigent ove opere je Marko Hribernik, a solisti su Anamarija Knego kao Cio-Cio San, a Aljaž Farasin kao poručnik B. F. Pinkerton. Libreto potpisuju Luigi Illica i Giuseppe Giacosa, a režiser je Vinko Möderndorfer.

Opera se održava u sastavu Pulskog kulturnog ljeta.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter