(Osobna arhiva)
Vesna Ivanović Ocwirk i Marijan Đuzel s pulske Muzičke akademije putem umjetničke organizacije IM Infinite Music pokrenuli su i osmislili festival Piano poolA. Lokacije i datumi pojedinih nastupa već su poznati, a o festivalskom angažmanu i izvođačima, neki od kojih su svjetski poznati, razgovarali smo s inicijatorima Piano poolA.
Kako je krenula inicijativa za organiziranje ovog novog festivala komorne glazbe?
- Izvođačke, pedagoške i organizacijske vještine koje smo usavršavali tijekom godina, spojene s inozemnim iskustvima, izgradile su potrebu za stvaranjem platforme kojom bismo u naš grad doveli vrhunske umjetnike i pretvorili ga u glazbeno-kulturno središte. Tako je nastala umjetnička organizacija IM Infinite Music, koja je i osmislila festival Piano poolA. Uz već spomenuto iskustvo i odgovornost prema struci zajamčen je kvalitetan odabir, koji kao izbornici festivala zastupamo.
Ima li Pula adekvatan prostor za takav sadržaj?
- Pula raspolaže s nekoliko lijepih prostora kojima prvenstvena namjena nije koncertna djelatnost, stoga predstavljaju izazov u organizaciji. Međutim, Velika dvorana Doma hrvatskih branitelja značajnog je potencijala za održavanje koncerata klasične glazbe, kako zbog povijesnog ozračja, tako i zbog ugodne akustike i mogućnosti primanja odgovarajućeg broja posjetitelja.
Četiri koncerta - četiri pijanista. Neki od njih su veoma traženi; recite nam malo o njima, i o tome kako su prihvatili poziv za sudjelovanje u Piano Poola?
- Na prvom izdanju festivala nastupit će četiri pijanista. Prvi koncert festivala, koji će se održati u Puli u Domu hrvatskih branitelja 5. travnja, pripao je Aleksandru Madžaru, proslavljenom srpskom pijanistu koji je stalan gost najvećih svjetskih koncertnih dvorana, ali rijetko nastupa u Hrvatskoj. Gospodin Madžar osvojio je nagrade na najvećim pijanističkim natjecanjima poput onih u Ženevi, Leedsu i Bolzanu, a debitirao je 1990. s Berlinskom filharmonijom pod ravnanjem Ivána Fischera.
Otada redovito koncertira diljem Europe, uživajući u bogatoj karijeri solističkih i komornih recitala, kao i u izvođenju koncerata s dirigentima Andréom Previnom, Marcellom Viottijem, Paavom Järvijem i Andrisom Nelsonsom. Predaje na Kraljevskom flamanskom konzervatoriju u Bruxellesu i na Hochschule für Musik und Theater u Hamburgu. Na koncertu u Eufrazijevoj Bazilici u Poreču 9. svibnja predstavit će se Oliver Kern, njemački pijanist čiji je talent prepoznat već u ranoj mladosti.
Njegova postignuća uključuju osvajanje nagrada ARD i Beethoven, dokazujući njegovo majstorstvo izvođenja Beethovenova i Brahmsova repertoara. Kernovi su nastupi krasili prestižne dvorane diljem svijeta te je surađivao s renomiranim orkestrima i dirigentima. Radi kao profesor klavira na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst u Frankfurtu, gdje ambiciozni glazbenici imaju prilike od njega usvajati tehničku virtuoznost i osebujno umijeće interpretacije. Talijanski pijanist Filippo Gamba nastupa 7. lipnja u Puli u Domu hrvatskih branitelja.
Budući da se radi o traženom umjetniku; više smo nego zadovoljni što se odazvao našem pozivu. Pobjeđivao je na međunarodnim pijanističkim natjecanjima Leeds i Van Cliburn, zatim Geza Anda u Zurichu, Rubinstein u Tel Avivu i Beethoven u Beču. Nastupao je s uglednim orkestrima i dirigentima. Njegov je nedavni pothvat sveobuhvatna izvedba 32. Beethovenove sonate u nekoliko gradova Italije. Uz bogatu koncertnu karijeru profesor je na Muzičkoj akademiji u Baselu.
Četvrti i posljednji koncert održat će se 9. srpnja u Puli u Istarskom narodnom kazalištu i pripada mladom hrvatskom pijanistu Janu Nikoviću, koji već gradi zavidnu pijanističku karijeru. Školuje se kod značajnih klavirskih pedagoga, pobjeđuje na pijanističkim natjecanjima u Hrvatskoj i inozemstvu te je redovit gost prestižnih festivala. Sretni smo što je Piano poolA jedan od njih.
Kakav će repertoar predstaviti ovogodišnji izvođači?
- Naši izvođači pijanisti su svjetske klase i njihovi su repertoari tome primjereni. Stoga na koncertnim programima ovogodišnjeg Piano poolA festivala stoje neka od najzahtjevnijih djela klavirske literature. Ona uključuju Chopinovu "Drugu sonatu u b-molu" s čuvenim posmrtnim maršem, Brahmsove kasne cikluse (op. 116 i 118), Schumannovu "Humoresku" i "Couperinov grob" Mauricea Ravela.
Kako promovirati klasiku među širom publikom?
- Novi su mediji doprinijeli dostupnosti klasične glazbe široj publici, a ona prepoznaje razinu bez obzira na glazbeno predznanje. Također su poznate dobrobiti klasične glazbe u svim slojevima ljudskog života. Sviranje instrumenta potpomaže psihomotorni razvoj kod djece, utječe na stjecanje radnih navika, odgaja buduće slušatelje… Ne treba zanemariti zlouporabu pridjeva "klasična" u programima koji su svojim sadržajem bliži tzv. crossoveru. Zato se borimo da se remek-djela nastala u razdoblju baroka, klasicizma i romantizma ne izgube u moru koncertnih programa koji koketiraju sa zabavno-glazbenim žanrovima. Koncerti našeg festivala prilika su publici da zavoli klasičnu glazbu s pomoću žive izvedbe uglednih umjetnika.
Namjeravate li proširiti ovaj festival i na ostale dijelove Istre za naredna izdanja?
- Ovogodišnji Festival donosi tri koncerta u Puli i jedan u Poreču. To je prvi iskorak, a namjera nam je da u budućnosti pružimo priliku i drugim gradovima Istre da prepoznaju naš umjetnički rad, te da povećamo broj koncerata.
Koji su Vaši planovi za budućnost ove manifestacije?
- U osluškivanju pulsa grada i njegovih građana, te regije u kojoj djelujemo, do nas je dospjelo nekoliko zanimljivih promišljanja o glazbi i kulturi u trenutku u kojem živimo i stvaramo. Shvatili smo da odabirom ovakvog koncepta tematskog – pijanističkog festivala, uz visoku kvalitetu njegovih izvođača, popunjavamo prazninu koja postoji u ponudi koncerata klasične glazbe. Nastavit ćemo stvarati, šireći svoje djelovanje i na majstorske radionice, a sve to u duhu našeg mota – kvaliteta, vrijednost, čast.