VEZA KOJA NIJE BEZNAČAJNA

ZAGAĐENI ZRAK GLAVNI "PARTNER SMRTI" OD KORONAVIRUSA: Smrt najviše kosila oko Milana, Madrida...

| Autor: Zoran ANGELESKI

Uz fotografiju gustim smogom ovijenog Milana, koji je sa svojom okolicom teško pogođen koronavirusom, britanski The Guardian objavio je jučer rezultate istraživanja koje pokazuje da je gotovo 80 posto smrtnih slučajeva od koronavirusa u četiri zemlje (Italiji, Španjolskoj, Francuskoj i Njemačkoj) bilo ponajviše u regijama s onečišćenim zrakom. Tako bi visoka razina onečišćenja zraka mogla biti jedan od "ključnih partnera" smrtnosti od bolesti Covid-19.

Naime, analiza pokazuje da je od ukupnog broja smrtnih slučajeva od koronavirusa u 66 regija u Italiji, Španjolskoj, Francuskoj i Njemačkoj, 78 posto smrtnih slučajeva nastupilo u samo pet regija, a one su bile s najzagađenijim zrakom.

Istraživanje je ispitalo razinu dušičnog dioksida, onečišćivača kojeg uglavnom proizvode dizelska vozila te vremenske uvjete koji mogu spriječiti rasipanje zagađenog zraka. Mnoge studije povezuju izloženost NO2 štetnim po zdravlje, a posebno plućne bolesti, zbog kojih će ljudi vjerojatno umrijeti ako su zaraženi Covidom-19.

- Rezultati pokazuju da je dugotrajna izloženost ovom dušičnom dioksidu možda jedan od najvažnijih "suradnika" smrti od virusa Covid-19 u ovim regijama, a možda i širom svijeta, rekao je Yaron Ogen s njemačkog sveučilišta Martin Luther Halle - Wittenberg, koji je vodio istraživanje. On kaže: "Trovanje našeg okoliša znači trovanje vlastitog tijela, a kad doživi kronični respiratorni stres, njegova sposobnost da se brani od infekcija je ograničena".

Odvojena studija, objavljena 7. travnja, proučila je zagađenje sitnim česticama u SAD-u i otkrila da su čak i mala povećanja razine u godinama prije pandemije bila povezana s daleko višim stopama smrtnosti od Covida-19.

U ovom novom istraživanju, objavljenom u časopisu "Science of the Total Environment", uspoređena je razina dušičnog dioksida u siječnju i veljači u 66 administrativnih regija s brojem smrtnih slučajeva od Covida-19 zabilježenom do 19. ožujka. Voditelj istraživanja Yaron Ogen otkrio je da je 78 posto od 4.443 smrtna slučaja bilo u četiri regije u sjevernoj Italiji i jednoj oko Madrida. Ovih pet regija imalo je najgoru kombinaciju razine dušičnog dioksida i uvjeta protoka zraka koji su spriječili širenje onečišćenja zraka. Ogen je napomenuo da su dolina rijeke Po u Italiji i Madrid okruženi planinama, koje pomažu zagađivanju "zamki", kao što je to bila provincija Hubei u Kini, gdje je započela pandemija.

- Moje je, međutim, istraživanje samo početni pokazatelj da bi mogla postojati povezanost između razine zagađenosti zraka, kretanja zraka i ozbiljnosti tijeka izbijanja korona krize, rekao je on.

Profesor Jonathan Grigg s londonskog sveučilišta Queen Mary rekao je da studija pokazuje povezanost između smrti od Covida-19 i razine NO2. No, on ima rezervu: "To bi moglo odražavati uzročnu vezu između izloženosti onečišćenju zraka i povećane ranjivosti na kobnu infekciju Covidom, ali ne mogu se isključiti ni drugi čimbenici u ovoj fazi. Na primjer, studija se ne prilagođava razlikama u dobi u različitim područjima."

Blokade, izolacije i karantene diljem svijeta dovele su do smanjenog prometa vozila i onečišćenja zraka, međutim, dodaje se, dugotrajno izlaganje zagađenom zraku prije pandemije može biti važnije od trenutačnih razina onečišćenja.

U Velikoj Britaniji NO2 je u proteklom desetljeću u većini urbanih područja na nedopušteno visokoj razini. Ključna politika za smanjenje razine dušičnog dioksida je uvođenje zona čistog zraka, gdje se nameću troškovi za odvraćanje vozila koja najviše zagađuju iz gradskih središta. No, to je sada odgođeno zbog korona krize.

Jenny Bates iz ekološke udruge "Prijatelji Zemlje" kaže: "Ova nova studija je zabrinjavajuća. Znamo da je dušični dioksid otrovni plin koji upaljuje sluznicu pluća i smanjuje imunitet na plućne infekcije, tako da ne može biti iznenađujuće da bi ljudi koji pate u područjima s visokom razinom NO2 mogli biti osjetljiviji na koronavirus. To je razlog više da se sada što više smanji promet i zagađenje te da se izađe iz ove grozne situacije s ciljem da na putu bude manje, ali čišćih vozila".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter