Prvomajska i Kandlerova su prazne i slobodne i kao da u njima, onako prostranim i širokim, više i nije toliko vruće. Usprkos tome, trgovci su otvorili svoje radnje koje i ono malo turista, ližući svoje sladolede, zaobilaze u širokom luku
Približava se razdoblje koje bismo trebali nazivati špicom turističke sezone, ali sudeći prema korona okolnostima, možemo ga nazvati samo vrućim ljetom u kojem nit je turista, nit turističkog prometa. Istina, spominju se brojke o desecima tisuća turista koji borave u Hrvatskoj, no kad se oni razmile diljem polupraznih ljetovališta i skrivenih škrapa, teško ih je susresti u gradu, a još teže pobrojati na prste jedne ruke. Prvomajska i Kandlerova jučer su oko 11 sati bile prazne, upravo u vrijeme kad bi i posljednji pospani turist u normalnoj situaciji otro krmelje s očiju i izmilio na ulice našeg grada. Nema više standardnog sudaranja s oznojenim tjelesima na pripeci, zbog čega bi se morao potražiti obilazni pravac da bi se s točke A stigli do točke B. To je, recimo, dobra strana korone.
Prvomajska i Kandlerova su prazne i slobodne i kao da u njima, onako prostranim i širokim, više i nije toliko vruće. Usprkos tome, trgovci su otvorili svoje radnje koje i ono malo turista, ližući svoje sladolede, zaobilazi u širokom luku. Tek se pokoji Slovenac, očito vlasnik vikendice, zatekne u dućanima u kojima, osim prodavača s maskom na licu, uglavnom nema nikog.
- Ima nešto, odgovara prodavač majica u Prvomajskoj na naše pitanje ima li turista.
- A gdje su? Kad izlaze u grad?, zanima nas. Već je 11, a ne vidjesmo ni jednog.
- To ni oni ne znaju, odvraća prodavač.
- Dolaze na refule. Prošlog vikenda bilo je najviše Slovenaca. Zasad više vikendom dolaze. Nešto se osjeti, ali doslovno nešto, odgovara, ne mogavši u potpunosti objasniti što je konkretno to nešto.
- Nadam se da će se ovaj tjedan nešto pokrenuti, kad završi škola u Njemačkoj i Austriji. U nekim dijelovima Austrije nastava traje još dva tjedna, optimistično će naš sugovornik, dok močom briše pod svoje radnje. Ne želi imenom u novine da ga se krivo ne shvati ili da netko ne pomisli da iskače iz paštete.
No, brine ga što buking u Njemačkoj iznosi čak 88 posto, što znači da su Nijemci odlučili ljetovati u domovini. Strani mediji ovih dana izvještavaju da su mnogi Nijemci ovog ljeta odustali od tradicionalnih mediteranskih destinacija: Italije, Hrvatske, Španjolske i Turske. Prošlog vikenda lijepo vrijeme privuklo je toliko turista na Baltičko more da su pojedina mjesta, poput Scharbeutza i Haffkruga, objavila da su njihove plaže popunjene do posljednjeg mjesta. Bio je to sunčani vikend koji se poklopio s početkom ljetnog školskog odmora u šest njemačkih pokrajina. Broj posjetitelja je ograničen zbog obavezne fizičke distance, pa su se prekobrojni gosti upućivali da smo prođu kroz Scharbeutz. U mjesta mogu ući samo domaći i turisti koji su rezervirali smještaj.
- Više ima turista iz bivše Jugoslavije, ljudi iz regije, koji manje strahuju od korone, ili naši ljudi koji rade vani pa dođu na ljetovanje, priznaje naš sugovornik. Još je gore popodne, veli on.
- Mlinar se zatvara u 17 sati, Bipa u 18 i na cijelom ovom potezu ništa ne radi, kaže i pokazuje na ulicu. Zašto bi onda i turist došao u grad, pita se.
U prodavaonici odjeće i modnih dodataka jednog domaćeg brenda kažu da u nedjelju u centru grada nije viđen nijedan jedini čovjek.
- Dođu i iskoriste besplatno more. Sad svi pitaju za popuste zbog korone. Mi nikad nismo u špici imali popuste, a sad ćemo prvi put sve sniziti 30 posto, žali se prodavačica.
- Jučerašnji dan još je bio i dobar u odnosu na nedjelju kad u gradu doslovno nije bilo čovjeka, potvrđuje oboje trgovaca.
Velik broj poslovnih prostora je zatvoren: neki trgovci su zauvijek otišli, a drugi su se preselili bliže trbuhu grada, gdje cirkulira više ljudi, prema Ciscuttijevoj i okolnim uličicama.
U Kandlerovoj trgovci izbjegavaju bilo kakva pitanja. Upućuju nas susjedu "koji voli puno pričati". Inače, ali ne i za novine. Konobari stoje ispred praznih terasa. Nema gostiju ni tradicionalnog mjerkanja i povlačenja za rukav. Prodavač plastičnih rekvizita za plažu nije raspoložen za razgovor. Kaže, nemojte mene.
Njemački par kojeg zatičemo u potrazi za spomenicima napominje da se ne boje korone. Lijepo im je u gradu koji nije prenapučen: dio vremena će iskoristiti za obilazak, a dio za plažu.
Situacija u trgovini delicijama na Portarati nešto je bolja. Prodavačica Biljana Lukić Burić kaže da ima turista, ali ni približno onoliko kao lani.
- Dolaze Slovenci, i to uglavnom vikendom, manji broj Nijemaca, a bilo je i nekoliko Čeha ili Poljaka. Čini mi se da ipak prevladavaju gosti s njemačkog govornog područja, veli Lukić Burić. Korzo je prekriveno stolovima ugostitelja i za njima ima gostiju, ali to su uglavnom domaći ljudi. Puležani su se došli ohladiti pod stoljetnim krošnjama dok su još uvijek na istom mjestu budući da je stručnjak za stabla, kojeg je angažirao Grad, utvrdio da su mnoga trula i da se moraju oboriti.
Usprkos pesimističnom početku, trgovci se ipak nadaju nešto boljim brojkama u špici sezone. Ako je tako uopće budemo mogli nazvati.
Na području Pule lani je ostvaren još jedan rekord koji je premašivao 2,3 milijuna noćenja. No, korona je ove godine u startu srozala turistički rezultat, pa su prihodi Turističke zajednice Pule nedavnim rebalansom proračuna prepolovljeni. Ukupni prihodi rebalansom su smanjeni na 4,2 milijuna kuna i manji su od planiranih za 56 posto. Najviše, čak 82 posto, smanjeni su prihodi na ime turističke pristojbe, budući da je smanjen paušal za krevete iznajmljivača te je planirano da će se u ostalim objektima od srpnja do rujna ostvariti tek oko 15 posto noćenja.