Noć muzeja je akcija započeta 2005. godine kao gradski projekt sa šest zagrebačkih muzeja, a 2006. postaje nacionalni kulturni događaj, iniciran zahvaljujući trudu Sekcije kulturnog turizma, Hrvatskog muzejskog društva, a u suradnji sa Zajednicom kulturnog turizma HGK i svim zainteresiranim muzejima.
Otvoreniji pristup
Akcija podrazumijeva novi otvoreniji pristup muzejskoj i turističkoj publici, te uključuje posjet izložbenom dijelu muzeja, kao i popratnu seriju događanja (umjetničkih, modnih, književnih, glazbenih) u muzejima.
Noć muzeja predstavlja kulturni događaj u organizaciji muzejskih kuća i drugih kulturnih institucija kojem je glavna značajka da su muzejski i drugi izložbeni prostori otvoreni do kasno u noć te da je ulaz potencijalnim posjetiteljima slobodan i često ulaznica omogućava posjetu ne samo jednog muzejskog ili izložbenog prostora, već više njih.
Prva Noć muzeja održana je u Berlinu pod nazivom Lange Nacht der Museen 1997. godine. Zbog iznimnog interesa i načina na koji je ideja o samom događaj realizirana, ubrzo se proširio na više institucija i različitih gradova diljem Europe pa i svijeta.
Ove će se godine Noć muzeja održati nešto kasnije u odnosu na prošle godine, u petak, 1. veljače, a tema će biti aktualnija nego ikada "Muzeji – inovacije i digitalna budućnost".
Muzeji i druge zbirke otvorit će svoja vrata od 18 do 01 sat, a uskoro će biti objavljen i detaljan program za svaku muzejsku ustanovu.
Hrvatski muzeji u svojoj svakodnevnoj praksi koriste suvremene tehnologije, što podrazumijeva inovativno i kreativno sagledavanje muzejskih mogućnosti i veću dostupnost muzejskih sadržaja novim segmentima muzejske publike, putem različitih digitalnih platformi, mobilnih aplikacija i alata.
Komuniciranje različitih sadržaja – od muzejskih zbirki, stručnih, znanstvenih i drugih događaja, edukativnih i zabavnih sadržaja do mogućnosti virtualnih obilazaka muzejskih postava, povijesnih zdanja i zaštićenih baštinskih lokaliteta, primjene digitalnih tehnologija otvorile su neslućene mogućnosti inspiracije, interpretacije i prezentacije.
Digitalni prostori omogućavaju preglede, pretraživanje i sagledavanje nevjerojatnih količina različitih muzejskih sadržaja, njihovo privremeno "prostorno muzeologiziranje" i dostupnost velikom broju korisnika.
Uzbudljivi prostori
U najavi je navedeno da su "muzeji postali atraktivni i uzbudljivi prostori inovacije u kojima kustosi, muzeolozi, povjesničari umjetnosti i inovatori pronalaze nove načine kako izložiti muzejske predmete i personalizirati iskustvo posjetitelja.
Publika danas traži doživljaj, koji se može prevesti kao istraživanje, prezentacija, edukacija, zabava i mogućnost da po vlastitom odabiru i način imanentan današnjoj i sutrašnjoj tehnološkoj razini, istinski dožive povijest, sadašnjost ili digitalnu budućnost…", što je pri tome vrlo važno za predstavljanje rada ovih ustanova široj publici.
Svake godine, osim striktno muzejskih sadržaja, zastupljeni su i oni glazbeni, didaktički, radionice za djecu, kao i druženje uz kuhano vino. Prošle godine tema Noći muzeja bila je vezana uz sportske sadržaje. (V. BEGIĆ)