Loretta Morosin (Milivoj MIJOŠEK)
Radost naših korisnika zbog povratka u ustanovu bili su neizmjerni, pogotovo kod naših korisnika poludnevnog boravka. Druženje, boravak s prijateljima u okruženju koje se trudi zadovoljiti njihove potrebe važan je dio njihove svakodnevnice, kaže ravnateljica Loretta Morosin
Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda dijeli sudbinu ustanova u socijalnoj skrbi koje zbog koronavirusa zadnjih mjeseci rade u izmijenjenim okolnostima. Nakon gotovo dvomjesečne pauze tijekom koje su morali "zatvoriti" ustanovu, u svibnju su ponovno počeli raditi. O radu pod epidemiološkim mjerama i planovima za jesen razgovaramo s ravnateljicom Dnevnog centra za rehabilitaciju Veruda - Pula Lorettom Morosin.
- U ožujku nas je sve iznenadilo brzo širenje koronavirusa. Pula je promptno reagirala zatvaranjem obrazovnih institucija i ustanova u kulturi. Kako je to izgledalo u jednoj ustanovi socijalne skrbi poput Dnevnog centra za rehabilitaciju? Zbog proglašenja pandemije te zaštite radnika i sprječavanja širenja zaraze na radnom mjestu, 13. ožujka obustavili smo pružanje svih usluga u našoj ustanovi, sukladno smjernicama epidemiološke službe Zavoda za javno zdravstvo Istarske županije i županijskog Stožera civilne zaštite.
- Zbog specifičnosti populacije s kojom radite, jeste li tijekom ta dva mjeseca roditeljima i djeci ponudili neke alternativne mogućnosti, primjerice usluge na daljinu?
- U izvanrednoj situaciju u kojoj smo se svi našli, briga, anksioznost, tuga i strah su uobičajene emocije koje su se mogle odraziti i na naše korisnike te je bilo bitno da iz te situacije izvučemo ono najbolje. Odlučili smo našim korisnicima ponuditi savjetodavnu podršku putem mobilne komunikacije, elektroničke pošte, videopoziva i društvenih mreža. S obzirom na specifičnost situacije, u rad su se uključili oni roditelji kojima su to organizacijske i poslovne obaveze dozvoljavale, ali se s vremenom taj broj usluga povećavao. Novo iskustvo u pružanju usluga, izazov, učenje i prilagođavanje s obje strane dovelo je do pozitivnih reakcija te smo početkom svibnja prešli na online način pružanja usluga rane intervencije i psihosocijalne podrške, a prema ustaljenom rasporedu koji je vrijedio i prije izbijanja epidemije.
Dijagnostika, rana intervencija, rehabilitacija, odgoj i obrazovanje, psihosocijalna podrška i poludnevni smještaj - Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda (Milivoj MIJOŠEK)
- Nakon relaksacije mjera, ali opet uz ograničenja, kako se odvijao rad?
- U suradnji s epidemiolozima Zavoda za javno zdravstvo Istarske županije, a nakon njihovog obilaska naših prostora, dobili smo smjernice i preporuke za pružanje usluga u ustanovi. Vraćanje u "normalu" odvijalo se u tri faze. U prvoj fazi reaktivacije usluga Dnevnog centra pružali smo usluge psihosocijalne podrške, odgoja i obrazovanja djece rane i predškolske dobi s teškoćama u razvoju i poludnevni boravak za korisnike koji nemaju kronične bolesti, a usluga rane intervencije i dalje se pružala online. Druga faza uključivala je povratak usluge rane intervencije u ustanovi, a od 1. lipnja nastavili smo rad sa svim korisnicima usluga u punom opsegu uz pridržavanje mjera HZJZ-a i županijskog Zavoda za javno zdravstvo, donesenih u suradnji s Ministarstvom za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.
- Sva djeca ponovno dolaze na aktivnosti i programe, radite u punom sastavu od 1. lipnja. Kako sada izgleda to "novo normalno" funkcioniranje?
- Danas se pružanje usluga odvija na način da se maksimalno koliko možemo pridržavamo fizičke distance u radu, iako je kod neke djece neophodan fizički kontakt i vođenje, naročito kod djece koja su kod nas uključena u vrtićke skupine, odnosno koja dobivaju uslugu fizikalne terapije i njege. Roditelji ne prisustvuju individualnim tretmanima, osim kod pružanja usluge neurorazvojne terapije i kod procjena razvoja gdje je prisutan jedan roditelj.
- Koliko je zapravo važno prisustvovanje roditelja kod terapija?
- Prisutnost roditelja kao i njihova suradnja s nama izuzetno su važni pa taj dio nadoknađujemo i održavamo i dalje online, odnosno koristeći sve dostupne izvore suvremene komunikacije.
- Pružate i uslugu poludnevnog boravka. Za socijalizaciju i možda u edukativnom smislu, koliko korisnicima znače ta svakodnevna druženja s drugim prijateljima koji dolaze u Dnevni centar?
- Radost i veselje zbog povratka u ustanovu bila je neizmjerna, pogotovo kod naših korisnika poludnevnog boravka. Druženje, boravak s prijateljima u okruženju koje se trudi zadovoljiti njihove potrebe važan je dio njihove svakodnevnice.
- Kolika je vaša uloga u podršci djeci s teškoćama u razvoju prilikom uključivanja u život zajedno s drugom djecom bez teškoća?
- Podrška uključivanja u širu društvenu sredinu nije se umanjila ni mijenjala. I dalje kontinuirano i sustavno surađujemo sa svim ustanovama i institucijama u koje su uključena naša djeca, odnosno korisnici. Posebnu pažnju posvećujemo razvoju samopoštovanja, samopouzdanja i pozitivne slike o sebi. Omogućujemo im stjecanje novih iskustava, a sve u cilju senzibilizacije okoline i osnaživanja za što uspješnije i samostalnije funkcioniranje u svakodnevnom životu.
Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda javna je ustanova socijalne skrbi koja od 2000. godine djeluje kao Dnevni centar za rehabilitaciju djece, mladeži i odraslih osoba s teškoćama u razvoju.
Ustanova kroz svoja dva odjela, za djecu rane i predškolske dobi te odjela za djecu školske dobi, mladež i odrasle osobe, korisnicima s područja cijele Istarske županije pruža usluge dijagnostike, rane intervencije, rehabilitacije, odgoja i obrazovanja djece predškolske dobi, psihosocijalne podrške, uključivanje u redovan sustav odgoja i obrazovanja te poludnevni smještaj. Cilj rada je uključivanje i aktivno sudjelovanje djece, mladih i odraslih osoba s teškoćama u razvoju u socijalnu sredinu, razvoj osjetljivosti drugih osoba prema osobama s teškoćama u razvoju, jačanje samopouzdanja, samoinicijativa u igri i aktivnostima te podizanje obrazovnih postignuća. Protekle godine usluge Centra dobilo je 468 korisnika od čega su 234 korisnika s područja grada Pule.