PORTRET: DRAGAN ŠOLAK

Milijarder iz Kragujevca i neprijatelj Aleksandra Vučića, oko čijih se projekata POSVAĐALA PULSKA KOALICIJA

Šolak ima većinsko vlasništvo u nekoliko tvrtki koje su osnovane zbog investicija u Puli, a čiji su pokušaji realizacije izazvali mnoštvo prijepora među novim koalicijskim partnerima u gradu. Istovremeno, Šolak je u Srbiji neprijatelj broj 1 predsjednika Aleksandra Vučića jer su njegove televizije N1 i Nova S žestoki kritičari vlasti. Vučić nastoji oslabiti njegov položaj ulažući ogromne novce u konkurentske kanale, a Šolak svoj medijski utjecaj želi povećati između ostalog i izgradnjom filmskog studija u Puli

| Autor: Milan PAVLOVIĆ i Ivor BALEN
Dragan Šolak (Cropix)

Dragan Šolak (Cropix)


Engleska nogometna Premier liga već dugo je vremena "igralište" na kojem svoje igre moći igraju neki od najbogatijih ljudi svijeta. Romanu Abramoviču, koji je početkom novog tisućljeća kupio londonski Chelsea i svojim kapitalom od njega učinio jednu od najboljih momčadi Starog kontinenta, do danas su se u toj igri pridružili američki i kineski milijarderi, arapski šeici, saudijski prinčevi i investicijski fondovi iza kojih stoji basnoslovni kapital skupljen s raznih strana svijeta. Početkom ove godine novo ime pojavilo se među tim velikim dečkima. Dragan Šolak glavni je investitor tvrtke Sport Republic koja je, procjenjuje se, za 100 milijuna funti od Kineza Gaa Yishenga preuzela kontrolni paket dionica te postala većinski vlasnik premierligaša Southamptona.

Srpski poduzetnik sa švicarskom adresom tako je izašao na svjetsku pozornicu, a na ovoj lokalnoj, u regiji koja obuhvaća nekadašnju Jugoslaviju, već je dobro poznat. Između ostalog i u Istri, gdje se posljednjih tjedana vladajuća pulska koalicija trese između ostalog i zbog njegovog projekta. Ali to što Šolak radi političarima u Puli tek je sitnica u odnosu na ono što njegovo ime izaziva u Srbiji. "Šolak-Đilas" već je izlizana fraza, odgovor, odnosno obrana koju predsjednik Aleksandar Vučić ima skoro na svaku škakljivu temu, sugerirajući povezanost medijskog tajkuna i politike, s obzirom da je Dragan Đilas, bivši gradonačelnik Beograda, jedan od vođa posrnule srpske opozicije.

Šolak

 

Najpoznatiji proizvod Dragana Šolaka kojeg koristimo i mi u Hrvatskoj je N1 televizija, za koju njezin glavni urednik Tihomir Ladišić u jučerašnjem broju Glasa Istre kaže da je najgledaniji kablovski kanal u zemlji. N1 je od prvog dana povezan s američkim CNN-om, zbog čega ga Vučić lakoćom diskvalificira kao televiziju u službi stranih interesa, a Šolaka kao njihovog eksponata u Srbiji. Prema tom narativu cilj im je rušenje legalno izabrane vlasti koja je na braniku srpskih interesa protiv stranih neprijatelja. Istina je međutim da je N1 jedan od rijetkih slobodnih medija u zemlji u kojoj predsjednik u šaci ne drži samo državni RTS, nego i popularne privatne televizije Pink i Happy njemu bliskog tajkuna Željka Mitrovića, te cijeli niz tabloida koji podržavaju Vučića do granice apsurda. Iako je u Hrvatskoj medijski prostor značajno slobodniji, N1 i ovdje prati imidž medija kojem se možda i najviše vjeruje.  

Šolakova tvrtka zove se United Grupa i pod njenom kapom su, osim televizija N1 i Nove TV, kao i niza drugih među kojima je najpoznatiji Sport Klub, telekomunikacijski divovi Telemach, srpski SBB, bugarski Vivacom i grčka Nova. United Grupa, čija je adresa u Amsterdamu, je u kratkom vremenu postala vodeći pružatelj telekomunikacijskih i medijskih usluga u jugoistočnoj Europi, s najširom pokrivenošću mreže u regiji. Grupa posluje u osam zemalja u kojima ima gotovo 14 tisuća zaposlenih, te svojom uslugom pokriva područje na kojem živi više od 40 milijuna ljudi.

Šolak ima većinsko vlasništvo u nekoliko tvrtki koje su osnovane zbog određenih investicija u Puli, a čiji su pokušaji realizacije izazvali mnoštvo prijepora među novim koalicijskim partnerima u gradu i ozbiljno zaljuljali aktualnu gradsku vlast. Koncem prosinca predsjednica Gradskog vijeća Dušica Radojčić iz platforme Možemo! onemogućila je da se na Vijeću raspravlja o izmjenama i dopunama urbanističkog plana uređenja "Max Stoja". Radi se o dokumentu koji je trebao poslužiti kao prostorno-planska podloga da se na devastiranom području, jugozapadno od trgovačkog centra, krene u izgradnju hotela, stambeno-poslovnog objekta i filmskog studija. Investitor, Šolakova tvrtka Max City d.o.o., morat će, prema svemu sudeći, sa svojim planovima pričekati još neko vrijeme dok se u Vijeću ne uspostavi stabilnija politička klima.

Nesuđeni pulski filmski studio povezuje se s idejama United Grupe da pokrene biznis snimanja serija i filmova, odnosno svojevrsni regionalni Netflix, a Pula bi po tom scenariju bila Hollywood regionalnog Netflixa. Ne treba smetnuti s uma da su filmovi i serije danas, uz ostalo, i veliko političko oružje, što je u Srbiji odavno shvatio predsjednik Vučić. Primjerice, on preko državne tvrtke Telekom Srbija financira serije "Ubice mog oca" i "Državni službenik" u kojima se mogu prepoznati i neke znakovite političke poruke, a za propagandu van granica poslužio je film Dara iz Jasenovca koji opisuje brutalnost ustaških zločina. Sva tri projekta povezuje redatelj Predrag Gaga Antonijević, kojeg je krajem prošlog ljeta u Novom Sadu fizički napao čuveni srpski glumac Dragan Bjelogrlić. Ne treba ni reći da je Bjelogrlić politički neistomišljenik Vučiću.    

Upravo preko Telekoma Vučić namjerava oslabiti medijsku poziciju Dragana Šolaka na način da Arena Sport, koja je u vlasništvu te tvrtke, otkupljuje atraktivne nogometne prijenose i praktički ih otima Šolakovom Sport Klubu. Zaljubljenici u nogomet primijetili su da su neke atraktivne lige, koje su se godinama emitirale na Sport Klubu, prešle na Arenu, iza čega se zapravo krije veliki sukob Vučića i Šolaka. U tom kontekstu se i gradnja filmskog studija u Puli, odnosno pokretanje regionalnog Netflixa, mogu povezati sa silnicama koje kreiraju javni život u komšiluku.    

Drugi Šolakov projekt u Puli je izgradnja luksuznog hotela na Valkanama, opet na području kamenoloma, samo nekoliko stotina metara dalje, koji bi prema prostornoj dokumentaciji mogao na toj atraktivnoj lokaciji ponuditi 360 turističkih kreveta. Međutim, priča i u ovom slučaju zapinje. Investitor bi trebala biti tvrtka Hotel Valkane d.o.o., a Šolakovo ime jamči da kapital ne bi trebao biti problem, jednoga dana kada i ako projekt dobije zeleno svjetlo, odnosno uspije se iskobeljati iz pulskog političkog limba.

Uz ova dva pulska projekta uz Šolakovo ime se, prema srpskim medijima, povezuju i Valbonaša centar, Kamp Banjole i Istra Val Max nekretnine. Od tvrtki koje imaju Istru u nazivu Šolak u Luksemburgu ima registriranu EECF Istra, a u Nizozemskoj Istra Cement BV. Sve Šolakove hrvatske tvrtke međusobno povezuje pulski poduzetnik Stevo Muidža, koji je direktor u njima i koji je već bio prvi operativac na terenu prilikom izgradnje trgovačkog centra Max City.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter