Milivoj MIJOŠEK
Uljanikova novogradnja 526, odnosno brod za prijevoz žive stoke, čiju je gradnju zaustavio stečaj pulskog brodogradilišta, temelj je plana oživljavanja brodogradnje u Puli. Najnoviji prijedlog s kojim će stečajna upraviteljica Uljanika d.d. Marija Ružić izići pred vjerovnike pokazuje da su prepreke, koje su stajale na putu eventualnog pokretanja proizvodnje kroz tu tvrtku u stečaju, očito previsoke i da će na tu priču kroz likvidaciju definitivno morati biti stavljena točka. Uz likvidaciju krovne tvrtke pulskog brodogradilišta njezin prijedlog bit će da se proizvodnja očuva, i to prijenosom koncesije, opreme i započetih gradnji na novu tvrtku Uljanik Brodogradnja 1856.
Prema planu stečajne upraviteljice temelj novog početka za brodogradnju u Puli bio bi dovršetak gradnje 526, za što je potrebno osigurati 50 milijuna eura. Uz državno jamstvo financiranje je, smatra, moguće osigurati avansom od strane krajnjeg kupca ili putem kredita HBOR-a ili komercijalne banke, a procjenjuje i da bi prihvaćanje takvog plana značilo novi posao u pulskoj brodogradnji za minimalno 450 radnika.
Novi početak
"Svaki plan koji govori o zapošljavanju, o revitalizaciji industrije i oživljavanju proizvodnje je za nas dobar plan. Ovdje treba svakako reći da ne govorimo o Uljaniku, jer Uljanik je prošlost. Govorimo o novom početku, jednoj novoj tvrtki i novoj brodogradnji koja bi se trebala postaviti na zdravim osnovama", kaže voditelj pulskog ureda Sindikata Istre i Kvarnera Rajko Kutlača.
Da se radi o novoj šansi slaže se i njegov kolega Boris Cerovac iz Jadranskog sindikata.
"Pronalaženje modela za pokretanje djelatnosti i gradnja brodova bili su jedini naš cilj čitavo ovo vrijeme koliko traje agonija. Međutim, ne želim se više osvrtati na prošlost, već gledati i vjerovati u budućnost. Nas zanima da brodogradnja bude pokrenuta te vjerujemo da plan koji je nama predstavljen postavlja realne temelje da se to i dogodi. Budući da je država najveći vjerovnik Uljanika naravno da zadnju riječ i dalje ima Vlada i ja vjerujem da će ona donijeti jedinu razumnu odluku, a ta je da se u Puli nastave graditi brodovi", kaže Cerovac.
Odluka 18. prosinca?
"Ta odluka bila je i ostaje politička", kaže Cerovčev sindikalni kolega i član vjerovničkog vijeća Uljanik Brodogradilišta Samir Hadžić, budući da politika u ovoj situaciji jedina i može donijeti takvu odluku. "Novac koji se traži ne bi se utrošio na nešto što nema pokriće. To je novac koji će se iskoristiti za dovršetak gradnje broda i koji će se kroz prodaju dovršenog broda vratiti u proračun, a od ostvarene dobiti eventualno i umanjiti dosadašnja šteta", kaže Hadžić.
Model, smatra, mogao bi biti vrlo sličan onom na koji se osiguralo financiranje nastavka proizvodnje u 3. maju. Ključni datum u čitavoj priči trebao bi biti 18. prosinca budući da bi se tog dana, premda za to još nema službene odluke, trebala održati skupština vjerovnika Uljanika d.d. u stečaju. "Vjerovnici, među kojima najvažniju ulogu ima država, donijet će odluku o tome u kom smjeru će ova priča ići dalje. Odluka je dakle na Vladi, a po meni, osim umanjenja nastale štete i svih ekonomskih razloga o kojima stalno pričamo, mislim da bi ona trebala iskoristiti jednu od zadnjih prilika koja joj se pruža da ipak zaokrene ovu predugu i mučnu priču na pozitivnu stranu. Kad već dosad nije, država još jednom ima priliku dokazati da su joj važni i pulski i istarski radnici, i da se o njima brine jer su i oni hrvatski radnici", poručuje Hadžić.
*********************
Ploveći hotel za životinje
Ugovor za gradnju 526 sklopljen je koncem rujna 2015. godine nakon godinu i pol dana zajedničkog rada na projektu. Primopredaja je ugovorena za 22 mjeseca, a potpisnici su bili posebno ponosni što će izgraditi najbrži brod za prijevoz stoke u svijetu koji će moći ploviti brzinom od gotovo 20 čvorova. Brod, koji je tom prilikom nazvan plovećim hotelom za životinje, dug je više od 180 metara te će raspolagati s čak 28 tisuća četvornih metara teretnog prostora. Kuvajtski naručitelji njime su namjeravali ploviti na ruti između Australije i Perzijskog zaljeva te prevoziti do 80 tisuća ovaca, odnosno 10 tisuća goveda i 23 tisuće ovaca. Prema grubim procjenama brod je u ovom trenutku na navozu u fazi izgrađenosti nešto manjoj od 40 posto.