izvješće

Real Madrid ponovno na čelu Deloitteove Financijske nogometne lige, a prihodi na dan utakmice i komercijalni prihodi rastu u cijeloj Europi

| Autor: Glas Istre
Real Madrid (Reuters)

Real Madrid (Reuters)


Prema 27. izdanju izvješća koje priprema Deloitteov odjel sportskih djelatnosti, pod nazivom Financijska nogometna liga, u sezoni 2022./2023. dvadeset je svjetskih nogometnih klubova s najvećim prihodima zaradilo rekordnih 10,5 milijardi eura. Riječ je o povećanju od 14 % u odnosu na prethodnu godinu, s obzirom na rekordne komercijalne prihode (4,4 milijarde eura) i prihode na dan utakmice (1,9 milijardi eura) klubova Financijske nogometne lige.

Prihodi na dan utakmice rezultat su velike potražnje navijača za gledanjem sporta uživo, nakon što su stadioni ponovno otvoreni u punom kapacitetu u cijeloj kontinentalnoj Europi u sezoni 2022./2023.

Real Madrid ponovno je na čelu Financijske nogometne lige (s ukupnim prihodima od 831 milijuna eura), a slijede ga Manchester City (826 milijuna eura), Paris Saint-Germain (802 milijuna eura), FC Barcelona (800 milijuna eura) i Manchester United (746 milijuna eura).

Komercijalni prihodi ponovno su najveći izvor prihoda klubova Financijske nogometne lige prvi put nakon sezone 2015./2016. (ne računajući sezonu 2019./2020. na koju je uvelike utjecala pandemija bolesti COVID-19). Naime, 17 od 20 najuspješnijih klubova zabilježilo je povećanje komercijalnih prihoda u odnosu na proteklu godinu, za koje je uglavnom zaslužno povećanje prihoda od prodaje, prihoda od događaja koji nisu utakmice i sponzorstava koje je pandemija privremeno obustavila.

Nasuprot tomu, prihodi od televizijskih prijenosa koje su ostvarili klubovi Financijske lige porasli su za skromnih 5 %, za što je djelomično kriva činjenica da je sezona 2022./2023. bila dio postojećih ugovorenih ciklusa domaćih prijenosa.

Sveukupno su klubovi Financijske lige zabilježili prosječne prihode od preko 500 milijuna eura, od čega su komercijalni prihodi (222 milijuna eura ili 42 %) i prihodi od televizijskih prijenosa (213 milijuna eura ili 40 %) bili približno jednaki, a slijede ih prihodi na dan utakmice (92 milijuna eura ili 18 %).

Tim Bridge, partner u Deloitteovu odjelu sportskih djelatnosti, komentirao je:

"Još jedna rekordna godina za klubove Financijske nogometne lige dokazuje financijsku moć nogometne industrije. Konkretno, visoka potražnja za sportom uživo upućuje na budući daljnji rast komercijalnih prihoda i prihoda na dan utakmice. Klubovi se više ne mogu oslanjati na eksponencijalan rast prihoda od televizijskih prijenosa, stoga će im osmišljavanje poslovnog modela usmjerenog na komercijalne rezultate pomoći u ostvarenju veće kontrole nad svojom financijskom stabilnosti. Takav bi model mogao obuhvaćati razvoj novih licenciranih proizvoda ili organizaciju događaja koji nisu utakmice, kao što su koncerti, kako bi unaprijedili svoju ponudu."

Europski klubovi ponovno na vodećim pozicijama

Real Madrid svrgnuo je Manchester City s prvog mjesta u Financijskoj nogometnoj ligi i postao nogometni klub s najvećim ostvarenim prihodima u sezoni 2022./2023. Ponovno je na čelu Financijske nogometne lige prvi put nakon sezone 2017./2018. s rekordnim prihodima od 831 milijuna eura, što je 118 milijuna eura više u odnosu na proteklu godinu. Razlozi su rasta prihoda kluba u najvećoj mjeri izvrsni maloprodajni rezultati, povećana posjećenost stadiona i povratak prihoda od sponzorskih ugovora nastavno na popuštanje ograničenja uvedenih zbog pandemije bolesti COVID-19.

Manchester City pao je na drugo mjesto u 2024. unatoč rekordnoj sezoni 2022./2023. na terenu i van njega. Klub je ostvario svoj dosad najveći zabilježeni prihod u jednoj sezoni u iznosu od 826 milijuna eura, zahvaljujući uspješnim kampanjama UEFA-ine Lige prvaka i Premier lige koje su potaknule rast prihoda od televizijskih prijenosa (50 milijuna eura) i komercijalnih prihoda (26 milijuna eura).

Paris Saint-Germain prvi se put u povijesti Financijske lige probio među najbolja tri tima s prihodima od 802 milijuna eura. FC Barcelona nalazi se na četvrtom mjestu (800 milijuna eura), podigavši se sa sedmog mjesta, što je najveći skok u ovogodišnjoj Financijskoj ligi, ostvaren zahvaljujući rekordnim prihodima kluba od licenciranja i prodaje licenciranih proizvoda te povratku navijača na stadione.

Liverpool (683 milijuna eura) je, međutim, ostvario najveći godišnji pad, s trećeg na sedmo mjesto, zbog loših rezultata na terenu u okviru domaćih i europskih natjecanja. Liverpool je jedan od tri kluba Financijske lige (uz Atlético de Madrid i West Ham United) koji su zabilježili pad u prihodima.

Dok su među najboljih deset klubova zabilježene minimalne promjene u odnosu na proteklu godinu, situacija se znatno promijenila između 11. i 20. mjesta. Timovi iz kontinentalne Europe: Eintracht Frankfurt, SCC Napoli i Olympique de Marseille zamijenili su tri engleska kluba: Leicester City, Leeds United i Everton te na taj način dokazali kako uspješnost na terenu utječe na financijske prihode. U sezoni 2022./2023. broj klubova iz Premier lige u Financijskoj ligi pao je na osam, s najmanje deset klubova u protekle dvije godine.

Bridge je dodao:

"U nadolazećoj će sezoni europski klubovi vjerojatno nastojati dodatno diverzificirati prihode kako bi stekli kontrolu nad većim dijelom svojih ukupnih prihoda. To će klubovima omogućiti ne samo zaštitu od varijabilnosti rezultata na terenu, već i širih makroekonomskih uvjeta i promjena u nogometnom sustavu. U ovim vremenima kada se klubovi suočavaju s većim brojem financijskih propisa, ključno je ostvariti pravu ravnotežu između najboljih igrača i snažnih financijskih temelja putem komercijalnih aktivnosti."

Prosječni prihodi najuspješnijih ženskih klubova u Europi iznose 4,3 milijuna eura

Ovo izdanje Financijske lige obuhvaća analizu 15 ženskih europskih nogometnih klubova s najvišim prihodima.

FC Barcelona Femení ostao je najbolji ženski klub u Europi u sezoni 2022./2023., s 13,4 milijuna eura prihoda, odnosno sa 74 % višim prihodima nego u protekloj sezoni.

Manchester United Women i dalje je na drugom mjestu s prihodima od 8 milijuna eura, s obzirom na svoje izvrsne komercijalne rezultate (6 milijuna eura). Istodobno, Real Madrid Femenino skočio je na treće mjesto ostvarivši 7,4 milijuna eura u prihodima, što je skok od 416 % u odnosu na proteklu godinu.

Manchester City Women (5,3 milijuna eura) zauzeo je četvrto mjesto nakon porasta godišnjih prihoda od 5 %, kao jedan od samo tri kluba (uz Paris Saint-Germain Féminine i Everton Women) među najuspješnijih 15 koji su ostvarili jednoznamenkasti rast prihoda. Arsenal Women nalazi se na petom mjestu s prihodima od 5,3 milijuna eura, što je godišnje povećanje od 138 %. Taj je klub ostvario najveće prihode na dan utakmice među 15 klubova (3,1 milijun eura, 58 % ukupnih prihoda) jer je bio domaćin tri utakmice lige WFS u sezoni 2022./2023. na stadionu Emirates, a svakoj je od tih utakmica prisustvovalo više od 40 000 ljudi.

Prosječni je prihod 15 klubova obuhvaćenih Deloitteovom analizom iznosio 4,3 milijuna eura, 61 % više u odnosu na prosječne prihode u sezoni 2021./2022. (2,6 milijuna eura). Udio komercijalnih prihoda u ukupnim prihodima 14 klubova iznosio je 58 %, udio prihoda na dan utakmice 22 %, a udio prihoda od televizijskih prijenosa 20 %.

Međutim, nalazi pokazuju da se načini na koje klubovi ostvaraju prihode znatno razlikuju, čak i unutar iste lige. Na primjer, Manchester United Women ostvario je 74 % svojih prihoda putem komercijalnih partnerstava, dok je Arsenal Women 58 % svojih prihoda ostvario na dan utakmice.

Prihodi od televizijskih prijenosa također se jako razlikuju unutar svake lige. Engleska liga WSL i španjolska Liga F ostvarile su godišnju vrijednost prava prijenosa od 8 milijuna eura u sezoni 2022./2023., što je skoro osam puta više nego talijanska liga Serie A Femminile (otprilike 1 milijun eura), koja je postala u potpunosti profesionalna u sezoni 2022./2023.

Amy Clarke, voditeljica odjela za ženski sport Deloitteova odjela sportskih djelatnosti, komentirala je: „U sezoni 2022./2023. zabilježen je znatan financijski rast u najboljim europskim ženskim nogometnim klubovima. Povećanje broja ženskih utakmica na glavnim stadionima klubova rezultirao je većim prihodima na dan utakmice, dok su povećanje broja gledatelja i individualnih partnerstava pomogli u ubrzanoj komercijalizaciji igre. Ženski nogomet bilježi rast koji nije ograničen na samo jedan poslovni model. Svaki klub pronalazi svoj način za ostvarenje najvećih mogućih prihoda, pritom zadržavajući postojeću strukturu igre. S obzirom na to da je ženski nogomet u očima šire javnosti tek na početku, otvara se veliki prostor za definiranje sporta na svjetskoj razini na temelju inovativnih ideja u svim aspektima igre, uključujući dobrobit igračica, komercijalne odnose, upravljanje i poslovne modele."

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter