U ovom recentnom ciklusu radova na papiru, naslovljenom "O pčelama i ljudima" David Nez kroz kombinaciju vizualnih znakova daje na uvid svu složenost poveznica između svijeta ljudi i svijeta pčela, piše kustos izložbe Damir Stojnić
Izložba "O pčelama i ljudima" Davida Neza, američkog umjetnika, osnivača legendarne OHO grupe, otvara se večeras u 21 satu labinskom DKC Lamparna.
- David Nez (SAD) je odigrao značajnu ulogu ne neoavangardnoj umjetničkoj sceni bivše Jugoslavije. Početkom 60-ih godina osnovao je u Sloveniji, uz Milenka Matanovića i Marka Pogačnika, danas već legendarnu i priznatu "grupu OHO", koja se postavila radikalno protiv institucionaliziranja umjetnosti i umjetnika, insistirajući na duhovnoj preobrazbi čovjeka kroz povratak prirodi. Nakon što su 1971. izlagali u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku (MoMA), članovi grupe odlučili su sporazumno obustaviti svoje djelovanje, a od toga vremena David Nez se kroz vlastiti rad i dalje neumorno bavi temama na kojima je započeo s grupom OHO, a one se odnose na spajanje ekologije s ezoterijom, mitologijom, šamanizmom i, općenito, mističkim pogledom, ne samo na svijet već i na cjelokupni kozmos, čime širi njegov kontekst, upućujući na numinoznost jednog višeg duhovnog reda kojim su pojave u njemu povezane, ističu organizatori izložbe.
- U ovom recentnom ciklusu radova na papiru, naslovljenom "O pčelama i ljudima" David Nez kroz kombinaciju vizualnih znakova daje na uvid svu složenost poveznica između svijeta ljudi i svijeta pčela. Prema njegovim riječima: "Homo sapiens i Apis mellifera imaju puno toga zajedničkog: oboje su socijalne vrste s jasnim društvenim ulogama, industrijske su, to jest, proizvođačke po svojoj prirodi..."… Umjetnik koji inzistira na aktualnosti vlastitih tema, ne stigne ići u korak s dinamizmom svih katastrofa koje su nas simultano pogodile, jer toliku je količinu, još zasićenu i nedavnom pandemijom, gotovo nemoguće procesuirati istom brzinom kojom se dogodila. Ipak, Davidu polazi za rukom objediniti sve te sukcesivne katastrofe pod zajednički nazivnik te on mračnu rezultantu ljudske autodestrukcije vidi upravo u postepenom odumiranju pčela. I zaista, kada više ne bude tih bića koja oprašuju cvjetove, i time izravno pomažu opstanku cjelokupne flore da nas izdržava proizvodnjom kisika, što će biti s ljudskom vrstom? Priroda će se lako i brzo obnoviti. Ovogodišnja globalna obustava ljudskih djelatnosti, uslijed karantene, jasno nam je to dala do znanja. Možda smo shvatili koliko nismo potrebni planeti, i koliko je naše djelovanje patogeno po sva živa bića, uključujući i nas same. Davidov izbor motiva u tom je smislu vrlo jasan i izravan: tijelo pčele, čovjek koji trči (vjerojatno u vlastitu propast), ljudski skelet koji udara u bubanj frenetični ritam današnjeg života, a preuzet je sa srednjovjekovnog "Plesa mrtvaca" (Dance macabre); zatim, globus ogoljen na meridijane i paralele, tvornički kompleksi i dim koji iz njih kulja, miješajući se sa peludom cvjetova kojeg oprašuju pčele... Osjeća se urgentnost da se ljudska vrsta probudi, opomene, ali isto tako ove stranice, uzete iz američkog rječnika, iscrtavaju kroniku degradacije kojoj smo izložili sav život na Zemlji. David je označio i ljudsku i pčelinju, kao proizvođačke vrste, i nedvosmisleno daje na uvid što proizvodi jedna, a što druga, piše uz ostalo u katalogu kustos izložbe Damir Stojnić
Izložbu Davida Neza u DKC-u Lamparna organizira Klub mladih "Klub 21", a može se razgledati do 30. lipnja.