Na izložbi Gran Turizam 2.0 Jelena Kovačić predstavlja radove koji na umjetničko-sociološki način problematiziraju turističku ponudu na hrvatskoj strani Jadrana. Autorica promatračima nastoji, kao u foto albumu, prikazati slike transformiranih odredišta i isječke vremena te odabranih mjesta na kojima gosti provode odmor na toj destinaciji
Umaška umjetnica, sa adresom u Grožnjanu Jelena Kovačić predstavila se u galeriji MMC-a Grada Umaga likovnim ciklusom svježih radova koji na umjetničko-sociološki način problematiziraju turističku ponudu na hrvatskoj strani Jadrana. Iako je izložba nazvana Gran Turizam 2.0, pristajao bi joj i naziv "Turizam u slikama – slike o turizmu" u sklopu kojih autorica promatračima nastoji, kao u foto albumu, prikazati slike transformiranih odredišta i isječke vremena te odabranih mjesta na kojima gosti provode odmor na toj destinaciji.
Radovi koji nose upozorenje
Jelena je aktivna sudionica svih zbivanja u toj likovnoj turističkoj priči koja se preslikava i na njezin Umag u ljetnim mjesecima, a kojega ne promatra iz daljine, zaokupljena poput većine pružatelja usluga u turizmu tek unosnim zgrtanjem eura u nastojanju da ljeti povećaju saldo na svom računu, ne obazirući se pri tome na konačni saldo društvenih minusa koje uzrokuje ovakav oblik nekontroliranog i neplanskog turizma. Ona prije svega svojim radovima nastoji upozoriti na preopterećenost komunalne i prometne infrastrukture, neizbježnog stresa i nelagode zbog ubrzanog ritma života, te komunalnog i ekološkog zagušenja i onečišćenja. Iz Jeleninih radova tako iščitavamo da uz materijalne blagodati koje bavljenje turizmom donosi, paralelno stvaramo zatvoreni lanac uzročno posljedičnog (ne) održivog razvoja! Gotovo dokumentaristički bilježi blitz živote naših gostiju i turističkih sadržaja te prostora koji privlači mase tih naizgled bezimenih posjetitelja, pa na taj način, od dokumentarnog do artističkog zapisa, interaktivno iscrtava subjektivno/objektivnu osobnu kartu grada, točnije, svih gradova na našoj obali.
Ljudi kao energetski naboj
- Iako turizam osigurava domaćinima egzistenciju, donosi sa sobom i niz problema lokalnom stanovništvu te nerazmjera u odnosu na ostatak godine, prvenstveno vezana uz mnoga događanja u gradu. Primjerice, zanemaruje se produkcija domaćih autora, nude se serijska gostovanja. Povijesna mjesta prestaju biti točke susreta i postaju nemjesta gdje se mimoilaze tisuće ljudi bez kontakta. Svugdje oko nas je prisutna napadna količina štandova sa sličnom ponudom često kičastih predmeta - Made in China. Turizam preuzima načine "svijeta spektakla" jer gosti opsesivno fotografiraju da bi uskoro fotografije završavale na ekranu društvenih mreža pa se tim putem formira vojska potrošača površnih informacija. Manipulacija ljudima dovedena je do perfidne simulacije sreće posjećivanjem, fotografiranjem i objavljivanjem foto-svjedočanstava atraktivnih ambijenata. Jelena je svjesna ciljnog uniformiranja svijeta i ovisnosti o ponudi simulakruma u koje nas stavlja tehnologija koja virtualno nudi kao realnost ekran, plošnu sliku i novo sredstvo poruke koje sugestivno djeluje kroz mrežne medije te omogućuje manipulaciju promatračima. Ovakva agresivno ponavljana ponuda, zadržava se u mentalnim procesima pojedinca pa se od količine raznih informacija stječe dojam i stvara osjećaj da promatrač neposredno sudjeluje u svemu, slikovito je govorio likovni kritičar Eugen Borkovsky, autor predgovora u izložbenom katalogu.
- Više ne razlikujemo jesmo li negdje bili ili smo samo vidjeli sliku, nastavio je Borkovsky opisivati i stavljati u suodnos Jelenine slike i posjetitelje na izložbi koji su promatranjem motiva na slikama postajali istovremeno i sami posjetitelji turističke destinacije svojih gostiju.
- A prisjećanje na našu realnost, u kojoj je težište ljudske egzistencije u Hrvatskoj stavljeno izričito na turizam, oporo nas osvješćuje i ukazuje na profiterski, socijalno nepravedni sustav koji se nalazi u krizi zbog ovog neoliberalnog kapitalizma i vjere imperativno tražeći promjenu ljudskog ponašanja, opisivao je Borkovsky prenesene poruke s Jeleninih slika, ali i produciranu energiju iz Univerzuma koji u shvaćanjima ne funkcionira kao mašina (Newton), već kao polja energija koja se pojavljuju u različitim oblicima.
- Osoba je danas najmanje kemijska reakcija, već je transformirana u energetski naboj koji se neumitno rađa umrežavanjem svega te autoričinog istančanog osjećaja za atmosferu i isječke vremena što je osnovna karakteristika predstavljenih radova, a bilježenjem kojih nas, upozorava na realnost koju često izbjegavamo vidjeti, zaključno je naglasio Borkovsky.
Slike Bez naslova
Umjetnica progovara nježnom gestom na podlogama koje ne moraju biti slikarski materijal pa je tako u većini nastalih radova posegnula za podatnim kartonom. Svojim nepreciznim potezom kista, lazurnim slikanjem te instinktivnim kombiniranjem akvarela, akrila i tuša Jelena je željeno povezala sam stvaralački proces slikanja sa svojom unutarnjom slikarskom vizijom.
Ostaje na promatraču da otkrije jesu li svi Jelenini izložbeni artefakti na ovoj izložbi ostali "Bez naslova" iz razloga što se zaista u ljetnoj špici mimoilazimo s tisućama turista bez ikakvog kontakata s njima pa su za nas tek običan broj, ili zato što Jelena propitkujući svrhu i smisao površnog posjeta većine gostiju u naše destinacije osjeća u masi samo njihov energetski naboj koji remeti naš naravni tijek svijesti.
Izložba Gran Turizam 2.0 pravi je odabir za uvod u umaški grand turizam koji predstoji i može se pogledati do 4. srpnja, istaknula je Sanja Benčić umjetnička voditeljica galerije MMC-a i urednica kataloga te službeno otvorila Jelenina likovna svjedočanstva o tomu.
O autorici
Jelena Kovačić rođena je u Kopru 1981. Nakon završenog Foundation Diploma in Art & Design (Blake College, London), diplomirala je grafički dizajn u Barceloni (IED) 2006. i otada se bavi slikarstvom, ilustracijom i web dizajnom. Sudjelovala je na slikarskim kolonijama u Grožnjanu i Ruseu (Bugarska). Izlagala je grupno u Hrvatskoj (Poreč, Umag, Grožnjan), Sloveniji (Sečovlje, Piran), Italiji (Muggia), Velikoj Britaniji (London), Španjolskoj (Barcelona), Bugarskoj (Ruse, Sofija) te individualno u Hrvatskoj (Buje, Grožnjan, Umag) i Sloveniji (Ljubljana).