AMBICIOZAN PLAN

Na području općine Medulin gradit će se čak 15 kilometara biciklističkih staza

| Autor: Doria Mohorović
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Izgradnja biciklističke staze na ulazu u naselje Medulin već je u punom zamahu, a ambiciozan plan obuhvaća izgradnju mreže od čak 15 kilometara biciklističkih staza na području općine.

Projekt uvođenja novih biciklističkih staza, od kojih se po mnogima već određeno vrijeme pedalira, važan je korak u povećanju sigurnosti biciklista, poticanju održive mobilnosti i razvoju cikloturizma, čime se Općina Medulin sve više pozicionira kao »bike-friendly« destinacija. U razgovoru s medulinskim načelnikom Ivanom Kircem saznali smo više o važnosti tih projekata, izazovima koji prate njihovu realizaciju te planovima za budućnost.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Kolika će biti ukupna duljina biciklističke staze koja se nedavno počela graditi na ulazu u naselje Medulin? Koji je planirani rok za dovršetak radova te kolika je ukupna vrijednost ove investicije?

- Izgradnja biciklističke staze na ulazu u naselje Medulin dio je planirane mreže povezivanja svih naselja na području općine Medulin, ali i svih naselja s gradom Pulom. Samim time ovaj projekt iznimno je važan za Općinu Medulin te mještane naselja Medulin, a predstavlja prvenstveno sigurnosnu mjeru za bicikliste kojih je na području naše općine sve više, ali i za razvoj ciklo turizma na našem području. Izgradnja je započela 11. studenoga 2024. godine dok se završetak očekuje krajem veljače 2025. godine. Sama staza biti će duljine 768 metara, a vrijednost ovoga projekta je 440.378,58 eura.

Kako se dosad pokazala biciklistička staza od Volma do Šćuze? Ima li povratnih informacija od korisnika? Planira li se uskoro produljenje ove staze, posebno s obzirom na opasnosti vožnje biciklom Premanturskom cestom, kao i cestom u smjeru Pule?

- Biciklistička staza Volme - Šćuza pokazala se kao jedna od najpotrebnijih i najkorištenijih staza na području naše općine. Njena izgradnja nije bila samo odgovor na želje naših mještana i posjetitelja, već i nužan korak prema povećanju sigurnosti, s obzirom na to da je ta dionica dugo bila mjesto čestih prometnih nesreća u kojima su najčešće stradali biciklisti.

Sigurnost u prometu

Posebno je važna činjenica da je staza dio rute prema zaštićenom području Kamenjak, koje svakodnevno privlači velik broj biciklista. Iako je projekt naišao na određene primjedbe vezane uz sječu stabala, želim naglasiti da je izgradnja provedena u skladu sa svim važećim dozvolama i u suradnji s Hrvatskim šumama i Javnom ustanovom Kamenjak. Bili smo svjesni da će postojati oni koji drugačije vide budućnost razvoja infrastrukture, no uvjerilo nas je mnoštvo pozitivnih komentara o tome koliko je staza dobro prihvaćena. Čak i prije službenog otvorenja, biciklisti su je u velikoj mjeri već i koristili, a kasnije smo dobili i brojne pozitivne povratne informacije od naših mještana i turista.

Osobito nas raduje što ove godine nismo zabilježili nijednu prometnu nesreću biciklista na toj dionici, a vidimo i kako staza postaje prostor za obiteljska druženja, rekreaciju i sigurnu vožnju djece. Što se tiče nastavka staze, planovi su već u tijeku. Naša je želja produžiti je do ulaza u naselje Premantura, posebno zbog opasnosti dionice kod Tašalere, koja je nepregledna i zahtjeva hitno rješenje.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Svjesni smo da mnogi korisnici biciklističkih staza koji su i sami uputili dio primjedbi preferiraju bijele puteve kao idealno rješenje za biciklističke staze, no naš prioritet je sigurnost svih korisnika, uključujući djecu, starije osobe i rekreativce. Nažalost, bijeli putevi često nisu adekvatni za širok spektar biciklista jer zahtijevaju veći fizički napor i prilagođeni su isključivo za brdski biciklizam, što bi mnoge prisililo da se vrate na prometnicu - a to nikako ne želimo. Svi budući projekti bit će dodatno prilagođeni zaštiti okoliša, pogotovo zbog blizine Kamenjaka, koji je naš prirodni biser.

Posebnu pažnju posvetit ćemo ozelenjavanju uz već postojeće i buduće staze, kako bismo očuvali ravnotežu između infrastrukture i prirode. Naš cilj je stvoriti sigurno, ugodno i održivo okruženje za sve bicikliste, a pritom njegovati naš prirodni okoliš te ga štoviše i unaprijediti, osobito dodatnim ozelenjavanjem autohtonim vrstama.

Vezano uz nastavak izgradnje biciklističke staze prema gradu Puli, projekt je već u završnoj fazi te je gotovo spreman za prijavu na ITU mehanizme. Podsjetimo, prethodno su izgrađene dionice Kamik – Volme, odnosno Kamik – Mušoga i Mušoga – Volme, a sada nam preostaje izgraditi biciklističku traku od Kamika do granice s gradom Pulom, tzv. Premanturskom cestom. Planiramo navedenu dionicu, zajedno s dionicom Šćuza – Premantura, prijaviti na ITU mehanizam kako bismo osigurali financiranje iz sredstava Europske unije u iznosu od 85 posto ukupne investicije. Preostalih 15 posto financirat će se iz proračuna Općine Medulin. Ovim projektom, našim mještanima i posjetiteljima omogućit ćemo sigurniji i ugodniji dolazak biciklom do grada Pule, čime dodatno potičemo održivu mobilnost i prometnu sigurnost te s druge strane omogućiti Puležanima i turistima dolazak u naša mjesta osobito na Kamenjak.

Nedavno ste na Općinskom vijeću izjavili kako je intencija stvoriti oko 15 kilometara biciklističkih staza na području Općine Medulin u narednim godinama. Možete li nam reći nešto više o ovom planu? Koje će dionice biti prioritet?

- Tako je, naš cilj je stvoriti mrežu biciklističkih staza u ukupnoj dužini od oko 15 kilometara na području općine Medulin u narednim godinama. Prioritet nam je međusobno povezivanje naselja unutar općine, jer smo svjesni da su naša naselja raspršena, a želimo našim mještanima i posjetiteljima omogućiti sigurno kretanje biciklom između naselja. Trenutno su u tijeku radovi na izgradnji biciklističke staze na dionici Lidl–Shell u Medulinu, što je važan korak u realizaciji ovog plana. Također, u planu je povezivanje naselja Medulin s Gradom Pulom te s naseljima Pomer, Premantura, Banjole, Vinkuran, Vintijan, Valbonasa i Pješčana Uvala kao i međusobno navedena naselja. Isto tako, graditi ćemo biciklističke staze i trake unutar samih naselja, kako bi povećali sigurnost u prometu.

Posebno bih istaknuo nedavno završenu biciklističku stazu Glavica–Kaštanjež u naselju Banjole, koja je od velikog značaja za lokalnu zajednicu. U 2025. godini planiramo nastavak izgradnje biciklističke staze na dionici Šćuza–Premantura te Kamik–Pula, uz korištenje sredstava iz ITU mehanizma. Naš je cilj maksimalno financirati biciklističku infrastrukturu putem sredstava Europske unije, jer smatramo da je to održiv i odgovoran način razvoja. I u budućnosti ćemo težiti tome da što više projekata realiziramo uz podršku europskih fondova kao što smo to i do sada činili.

Kakav je interes građana i posjetitelja za biciklističke staze, jesu li građani predložili neke konkretne lokacije ili ideje za buduće staze?

- Interes mještana je zaista velik. Trenutno se staza Kamik–Šćuza ističe kao jedna od najčešće korištenih, i to ne samo od strane naših mještana već i brojnih posjetitelja. Za svaku novoizgrađenu dionicu ili stazu dobivamo brojne pohvale jer je to nešto što je našoj zajednici zaista nedostajalo. Posebno nas raduju pozitivne povratne informacije od roditelja s malom djecom, koji ističu da sada imaju mogućnost na sigurniji način provoditi poslijepodneva sa svojom djecom u šetnji ili vožnji biciklom. Takvi komentari potvrđuju da idemo u pravom smjeru i motiviraju nas da nastavimo s razvojem biciklističke infrastrukture. Mještani također često predlažu nove lokacije za buduće staze, što dodatno pokazuje koliko su ovakvi projekti važni za lokalnu zajednicu. Uvijek smo otvoreni za ideje i sugestije te ih nastojimo uvrstiti u naše planove gdje god je to moguće.

(Foto: Općina Medulin)(Foto: Općina Medulin)

Jeste li tijekom izgradnje biciklističkih staza naišli na prepreke, poput pritužbi mještana ili problema s imovinsko-pravnim odnosima?

- Kao što sam već spomenuo, tijekom izgradnje biciklističkih staza bilo je ponešto primjedbi, primjerice vezano uz stazu Volme–Šćuza, konkretno oko sječe stabala. No, u odnosu na brojne pohvale koje smo primili, broj pritužbi je zaista minimalan. Želim naglasiti da ćemo sve biciklističke staze ozeleniti autohtonim biljkama, ali u skladu s preporukama o vrstama biljka i stabala Hrvatskih šuma i Javne ustanove Kamenjak.

Naš cilj je područja koja uređujemo zasaditi autohtonim biljkama i stablima kako bismo izbjegli zagušenje prostora invazivnim vrstama. Što se tiče imovinsko-pravnih odnosa, to je segment koji nam najviše vremena oduzima u provedbi ovakvih projekata. Rješavanje vlasništva često usporava proces, posebno na zemljištima u privatnom vlasništvu. Kada bismo u svim slučajevima raspolagali zemljištem u vlasništvu Općine ili Republike Hrvatske, projekti bi se mogli provoditi puno brže. Ipak, uz trud i suradnju s vlasnicima, nastojimo prevladati te prepreke i realizirati projekte u korist zajednice.

Hoće li nove biciklističke staze biti dio šire turističke ponude, poput vođenih biciklističkih tura ili »bike-friendly« smještaja?

- Naravno, nove biciklističke staze planiramo integrirati u širu turističku ponudu Općine Medulin. U suradnji s Turističkom zajednicom Općine Medulin, cilj nam je stvoriti uvjete koji će privući ljubitelje biciklizma, bilo da su to rekreativci, obitelji s djecom ili iskusni biciklisti. Planiramo promovirati staze na način da turistima omogućimo istraživanje prirodnih ljepota i kulturnih znamenitosti našeg područja. Također, radimo na razvijanju infrastrukture koja će našu općinu učiniti »bike-friendly« destinacijom, poput postavljanja punktova za odmor, servisa za bicikle i mapa s označenim rutama. Vjerujemo da biciklističke staze neće samo unaprijediti kvalitetu života naših mještana, već i doprinijeti razvoju turizma, produženju sezone te promociji održivih oblika kretanja i turizma u našoj općini.

Hoće li nove staze biti osvijetljene i hortikulturno uređene radi sigurnosti i estetike? Kakav je plan održavanja tih staza nakon završetka gradnje?

- Osvjetljavanje biciklističkih staza bit će izvedeno u skladu s važećim propisima, uz analizu svake mikrolokacije zasebno. Nastojat ćemo pronaći rješenja koja su najsigurnija za korisnike i estetski najprihvatljivija, ali istovremeno vodeći računa o smanjenju svjetlosnog zagađenja.

Ozelenjavanje autohtonim vrstama

Što se tiče hortikulturnog uređenja, sve staze na našem području bit će ozelenjene autohtonim biljkama i stablima kako bismo očuvali prirodni sklad i poboljšali izgled prostora. Konkretno, uskoro planiramo ozeleniti dionicu Volme - Šćuza, dok će se zona Mušoga Volme ozeleniti tijekom 2025. godine. Dionicu Volme - Šćuza planiramo ozeleniti u prvoj fazi sa 110 stabala te 320 komada grmolikog bilja, a drugu fazu bi provela Javna ustanova Kamenjak sa sadnjom 120 stabala te 160 grmolikog bilja. Dionicu Mušoga – Volme planira se ozeleniti sa 15 stablašica, 150 komada visokog ukrasnog grmlja i 100 cvatućih nižih grmova, a projekt ozelenjavanja ovog dijela trase ostvariti će se uz financiranje Fonda zazaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Zaključno, u 2024. godini te u prvom djelu 2025. godine posaditi ćemo ukupno 245 stabala te 730 grmolikog bilja samo na dionici Kamik – Šćuza, ali naravno na tome ne stajemo, već će se svaka buduća biciklistička staza ozeleniti s autohtonim vrstama. Sigurnost korisnika, pristupačnost i očuvanje prirodnog okoliša naši su ključni prioriteti u realizaciji ovih projekata.

(Foto: Udruga Format i Općina Medulin)(Foto: Udruga Format i Općina Medulin)

Financira li se izgradnja biciklističkih staza isključivo iz općinskog proračuna ili su dostupna sredstva iz EU fondova ili nacionalnih programa?

- Vjerujem da je već i u javnosti prepoznato koliko uspješno Općina Medulin povlači sredstva iz EU fondova i nacionalnih programa. Naš tim postiže izvanredne rezultate, a to nam omogućuje da provedbu gotovo svakog projekta za koji postoji izvor financiranja osiguramo putem tih sredstava. Do sada smo uspjeli dobiti sredstva za sve takve projekte, uključujući i biciklističke staze.

Ovim putem bih i zahvalio cijelom timu iz Općine koji vrijedno i predano radi na ovim, ali i svim ostalim projektima u tijeku, upravo zahvaljujući timu i postižemo zavidne rezultate. Također, zahvalio bih i svojim suradnicima s kojima dijelim viziju razvoja Općine Medulin i s kojima i kreiram i razvijam buduće projekte. Primjerice, dionicu Šćuza–Premantura i dionicu Kamik–Pula financirat ćemo putem ITU mehanizma, dok će se ozelenjavanje tih staza realizirati uz pomoć Fonda za zaštitu okoliša. Ukoliko u budućnosti budu dostupna dodatna EU ili nacionalna sredstva za izgradnju biciklističkih staza, svakako ćemo se kandidirati. U slučaju da takvi izvori financiranja ne budu dostupni, Općina Medulin osigurat će potrebna sredstva iz vlastitog proračuna. Naš je cilj kontinuirano razvijati infrastrukturu u korist mještana i posjetitelja.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter