Kino Katarina

Prvi ovoljetni program "Od rijeke do mora" u Vodnjanu: Među filmovima i jedan o palestinskom otporu branjem divljih biljaka

| Autor: Glas Istre
(Foto: Kino Katarina)

(Foto: Kino Katarina)


Kino Katarina predstavlja prvi ovoljetni program naziva "Od rijeke do mora" koji će se održati u utorak, 9. srpnja u Vodnjanu u Staroj Uljari (Vecio Torcio) na adresi Portarol 31.

Program počinje u 21 sat, prikazivat će se kratki dokumentarni film Karle Crnčević Divlje cvijeće (2022.) te dokumentarac Sakupljači bilja (2022.) vizualne umjetnice palestinskog porijekla Jumane Manne. U programu će sudjelovati redateljica Karla Crnćević, a uvodno izlaganje održat će Branka Vierda, pravnica u polju ljudskih prava i društvenog aktivizma. Ulaz je slobodan.

(Foto: Kino Katarina)Karla Crnćević (Foto: Kino Katarina)

Treći film Jumane Manne, vizualne umjetnice palestinskog porijekla, pokazuje kako za Palestince ilegalno branje divljih biljaka postaje nenasilan čin otpora protiv izraelskog režima. Državni propisi zabranjuju sakupljanje začinskih usnača ’akkoub i za’atar (nalik timijanu) te je stotine Palestinaca koji su ulovljeni u branju ovih autohtonih biljaka osuđeno na zatvor ili plaćanje pozamašnih globa. Snimljen u visoravni Golan, Galileji i Jeruzalemu film kombinira fiktivne i dokumentarne elemente s arhivskim snimkama kako bi dočarao utjecaj izraelskih zakona za zaštitu prirode na ove običaje. Za Palestince ovi zakoni su ništa drugo do ekološka koprena za maliciozno zakonodavstvo i demonstraciju ekonomske moći Izraelaca koje ih još dodatno otuđuje od vlastite zemlje.

Državni činovnici inzistiraju pak na znanstvenoj utemeljenosti i svojoj dužnosti da zaštite prirodu. Jumana Manna slijedi svoje zelene protagonistice od divljine do kuhinjskog stola, od ilegalne berbe preko potjera do suđenja. U Sakupljačima bilja redateljica sakuplja radost i znanje koje su ukorijenjene u ovim običajima kao i otpornost koju palestinski narod iskazuje prema nametnutoj prohibiciji. Film preispituje politike očuvanja i uništenja, te s finim smislom za ironiju postavlja pitanje tko određuje što je osuđeno na izumiranje a tko ili što će nastaviti živjeti.

Film Divlje cvijeće temelji se na materijalu koji je redateljičin otac Pavo snimio jedini dan kad je koristio videokameru. Tridesetak godina kasnije zatražio je od Karle da digitalizira stare snimke zbog čega je redateljica došla na ideju da putem filma od zaborava sačuva materijal koji prikazuje ratna stradanja mjesta i njegova doma u Radovčićima.

(Foto: Kino Katarina)Divlje cvijeće (Foto: Kino Katarina)

Film je nastaje iz impulsa za promišljanjem i ponovnim gledanjem osobnih arhivskih snimaka te istražuje sjećanje i odnos sjećanja prema dokumentaciji i neinstitucionalnim arhivskim praksama. Povezujući politiku s prostorima intime, Divlje cvijeće propituje utjecaj rata na privatne arhive i ulogu vrtova kao mjesta novih početaka. Film je prikazan na brojnim međunarodnim festivalima te je nagrađen Velikom nagradom za najbolji film na 64. Međunarodnom festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma Zinebi u Bilbau zatim glavnom nagradom na Međunarodnom festivalu kratkometražnog filma u Hamburgu te posebnim priznanjem na Liburnia film festivalu.

Karla Crnčević je dramaturginja i filmska radnica koja istražuje politike slike i zvuka kroz različite formate i uvjete proizvodnje. Njeni video radovi i kratki filmovi prikazani su u domaćem i međunarodnom kontekstu. Povremeno surađuje s Biltenom, Kulturpunktom i Slobodnim filozofskim. Jedna je od osnivačica Unseen festivala koji se bavi revitalizacijom kino prostora. Diplomirala je dramaturgiju na ADU u Zagrebu i usavršila se u školi EQZE u San Sebastianu.

Branka Vierda trenutno radi kao nezavisna istraživačica i edukatorica u oblasti tranzicijske pravde i politika sjećanja. Posebno zainteresirana za teme nasljeđa ratova devedesetih na postjugoslavenskom prostoru kroz interpretacije nacionalizma i manjinskih prava. Završila obrazovni program Centra za ženske studije u Zagrebu. U 2023. godini nagrađena dvjema mirovnim nagradama. Živi u Zagrebu, rođena u Rijeci, odrasla u Dubrovniku.

(Foto: Kino Katarina)Branka Vierda (Foto: Kino Katarina)

U uvodnom izlaganju osvrnut će se i povezati društvene posljedice ratnih zločina, konkretno genocidâ sa presudama međunarodnih sudova i s politikama sjećanja. 

Program realizira Udruga Subpokret u suradnji s Apotekom – prostorom za suvremenu umjetnost uz podršku HAVC-a, Ministarstva kulture i medija RH, Istarske županije i Grada Vodnjana.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter