Imate gradonačelnika kojem je prvi službeni posao dobio u četrdesetoj godini života, a diplomirao je u trideset i drugoj godini. Dakle, Tomašević je studirao od osamnaeste do trideset i druge godine života! Bavio se samo destrukcijom i aktivizmom. Znali smo unaprijed da gradonačelnik i njegova zamjenica nemaju kompetencije za upravljanje gradom, ali sada vidimo da to nemaju ni oni kadrovi, nekih pedesetak ljudi, koje su dosad postavili, kaže Lovrić
Ivica Lovrić
"Zagrepčani su glasali za opciju koja im je predstavljena kao kompetentnija i transparentnija. No, nakon osam mjeseci vidljivo je da ono što su iz Možemo! obećali ne žele i ne znaju ispuniti, a transparentnost je upitna", kaže za Glas Istre Ivica Lovrić, jedan od istaknutih ljudi stare, Bandićeve administracije. Na papiru Lovrić je savjetnik Tomaševića, ali ga gradonačelnik ništa ne pita, pa čak ni oko resora obrazovanja u kojem je bivši pročelnik bio itekako uspješan.
"Na žalost, u prvih osam mjeseci ove vlasti Zagreb stagnira i nazaduje", kaže Lovrić za naš list.
- Puno su obećanja Tomislav Tomašević i ljudi iz Možemo! davali prije zagrebačkih izbora, a danas od tih obećanja gotovo da nema ništa. Kako je to moguće?
- Zagrepčani su, što je i razumljivo, glasali za opciju koja im je predstavljen kao transparentnija i kompetentnija, ali ne vidim ni želju da se to sada primjeni. Znali smo unaprijed da gradonačelnik i njegova zamjenica nemaju kompetencije za upravljanje gradom, ali sada vidimo da to nemaju ni oni kadrovi, nekih pedesetak ljudi koje su dosad postavili.
- Koliko se to vidi i u funkcioniranju grada?
- Itekako se to vidi. Posljednjih godina Zagreb je dobivao značajke kozmopolitskog grada, a to se moglo vidjeti ne samo po novim ugostiteljskim objektima i događanjima kao što je Advent koji je godinama bio najbolji u Europi, a sada je jedan od lošjih u Hrvatskoj. Za to se ne mogu kriviti samo kovid mjere. Obnova stoji. Građani se žale da je grad osjetno prljaviji.
- Kad je Možemo! preuzeo vlast, plašili su građane kosturima iz ormara iz Bandićeve ere. Je li zaista stara vlast ostavila brojne kosture?
- Vidljivo je iz svega da osim načelnog govora o katastrofi nje nije bilo. Da je bilo, prezentirali bi je javnosti. Govorilo se o nekim financijskim dubiozama, a pokazalo se da ni to nije tako. Ono što je promaklo očima javnosti je to da je prije dva mjeseca, dakle za ove vlasti, temeljem postupanja nove vlasti , snižen kreditni rejting Zagrebačkog holdinga. On je sada lošiji nego za vrijeme bivše vlasti.
- Obećavalo se da će Zagreb biti veliko gradilište, ali to se do sada nije dogodilo?
- Prošla zagrebačka vlast je učinila iskorak u obnovi, iako se to nije u javnosti tako prikazivalo. To se prije svega odnosi na javne objekte, vrtiće, škole, prometnice, zdravstvene institucije. Brzo je to sanirano, grad je funkcionirao, ali se to nije željelo vidjeti. Najavljivani su novi projekti, a sada se događa da su oni koji su bili dogovoreni zaustavljeni, na čekanju su. A ovo što sada radi gradska vlast je daleko sporije, neorganiziranije i skuplje. Primjer je rotor u Šestinama koji je trebao biti gotov prije dva mjeseca, a bit će bogzna kada i koštat će znatno više od onoga što je bivša gradska vlast dogovorila.
- Građani su razočarani, promjena nema. Što dalje?
- Česta su razočarenja kad se ono što se obećava ne realizira. Uzmite primjere iz svijeta, u Španjolskoj ili Italiji, gdje nakon prvog mandata stranke koje su zvonko svašta obećavale, a nisu ispunile ništa, njihovi "Možemo" nisu ušli ni u drugi krug. To je razvidno i u Zagrebu. Nakon ovog mandata Možemo! više neće biti relevantan faktor na zagrebačkoj političkoj sceni.
- A kako je sada?
- Nisu ni sada više relevantni kao na početku mandata. Da su izbori sljedeće nedjelje sasvim sigurno stranka Možemo! ne bi pobijedila.
- Prvi rezultati popisa stanovništva ukazuju da je u Zagrebu demografsko stanje možda i najbolje u Hrvatskoj. Istovremeno, nova je vlast ukinula jednu od demografskih mjera, onu roditelj-odgajatelj. Je li to bilo opravdano?
- Najmanji pad stanovnika u proteklih deset godina je baš u Zagrebu, broj stanovnika je smanjen za 20.000. Bivša je vlast provodila skup pronatalitetnih mjera, a ona roditelj-odgojitelj je samo jedna u nizu koja je došla pred kraj. Radi se o iznimno demografski opravdanoj mjeri. Sve razvijene zapadne zemlje nalaze način za poticanje da jedan od roditelja više provedi s djecom doma.
- Koliko Zagrepčana koristi tu mjeru?
- To je negdje 5.800 ljudi, gotovo 87 posto su majke, ali ima i očeva. One uštede koje je stranka Možemo! najavila ukidanjem te mjere kreću se ispod dva posto zagrebačkog proračuna, što je zanemarivo. Štete su kudikamo veće. Radi se i o tipičnoj prevari birača, jer je Tomašević prije izbora u nekoliko navrata tvrdio da tu mjeru neće ukinuti za postojeće korisnike. Meni majke odgojiteljice i očevi kažu da je dobar njih i glasao za Tomaševića. A zabranjeno je i donošenje odluka koje imaju povratno djelovanje, što jasno ukazuje i Statut grada Zagreba , ali i Ustav. Na to su i pravni autoriteti upozoravali, a Možemo! i SDP napravili su veliki nemir.
- Koliko djece ima tih 5.800 zagrebačkih obitelji koji koriste tu mjeru?
- Radi se o 21.000 djece, a njihovi roditelji su na temelju te odluke dizali i kredite. Ima puno obitelji u kojima su djeca sa zdravstvenim teškoćama, a mjera je omogućila roditeljima da svo vrijeme posvete njima. Imamo i 15 posto majki odgojiteljica koje su bile u obitelji izložene nasilju, pa im je ta mjera omogućila da se osamostale i da napuste nasilnika.
- Nova odluka će se primjenjivati od 1. svibnja i sigurno je da će mnogi postati socijalni slučajevi, jer teško da će majke i očevi tako brzo naći poslove?
- Uvjeren sam da će Visoki upravni sud do tada donijeti pravorijek i poništiti tu protuzakonitu odluku. Ako to ostane na snazi bit će velikih problema, jer se radi o najranjivijoj skupini u Zagrebu, djeci i roditeljima iz višečlanih obitelji.
- Sada su na red u Holdingu došli i otkazi. Je li riječ o rješavanju onih koje doživljavamo kao uhljebe ili je to čistka?
- Već sama činjenica da će deset posto ljudi iz Holdinga dobiti otkaz, što je prezentirano pred samu Novu godinu, govori o bešćutnosti i brutalnosti sadašnje gradske uprave. Matematički se kaže, "to je deset posto". Tvrdi se da se radi o brojkama a ne konkretnim ljudima, a ispostavi da su već imenom i prezimenom odredili te ljude. Vjerojatno u Holdingu ima i viška zaposlenih, kao što ih ima svugdje, ali to se tako ne radi. A sada imate natječaje za zapošljavanje deset novih ljudi, u administraciji, na šefovskim mjestima. Ponavlja se ono što su oni uvijek napadali. Zašto otpuštati, pa možda među ovima koji će dobiti otkaz ima deset sposobnih ljudi, jer u Holdingu je velika većina visoko obrazovanih, kvalitetnih ljudi. Opet se tu radi o politikanskoj predstavi za javnost.
- Dojam je da su svi novi kadrovi, postavljeni nakon dolaska Tomaševića, naslonjeni na novu vlast?
- Svi kadrovi koji su do sada postavljeni su ili iz Možemo! ili iz SDP-a, ili su bili njihovi simpatizeri. Uzmite samo Zdenku Badovinac, koja je postavljena za ravnateljicu Muzeja suvremene umjetnosti, a koja je bez sumnje istaknuto ime na svom području. Pred mirovinom je, nije to ništa novo, samo što je surađivala s njihovom platformom. Mora se dakle doći iz njihovog legla. Trebali su uzeti nekog mladog, poletnog čovjeka. Ili u Muzeju grada Zagreba i Javne ustanove Maksimir gdje su pokušali staviti ljude koji nemaju uvjete. Pročelnike nisu imenovali, dva su natječaja poništili jer se očito nisu javili njihovi. Pa cijela obitelj Rade Borić je raspoređena. Sve je to nepotizam.
- Bilo je i nesporazuma oko postavljanja ljudi u Nadzorni odbor Holdinga?
- Vidjelo se da su postavljani ljudi koji su rješavali svoje privatne financijske interese. Nisu došli da prave red, a sada je Holdingu pao kreditni rejting na B minus. To puno govori kako aktualna gradska vlast upravlja Holdingom. Po prvi puta nakon desetljeća Zagreb je prljav, zapušten.
- Kad se sve to rezimira je li riječ o gradskoj vlasti koja je nesposobna ili se još nije snašla?
- Prije svega je u pitanju nekompetencija. Imate gradonačelnika kojem je prvi službeni posao dobio u četrdesetoj godini života, a diplomirao je u trideset i drugoj godini. Dakle, Tomašević je studirao od osamnaeste do trideset i druge godine života! Bavio se samo destrukcijom i aktivizmom. Na sve smo to upozoravali, ali tako je, kako je. Bila je medijska kakofonija i građanima su se promjene predstavljale kao rješenje, pa vidimo sada što smo dobili.
- SDP se, barem javno, drži po strani?
- Čvrsto u Zagrebu drži stepenice za Možemo!. Ne istupaju puno u javnosti, ali bez njih se ne bi moglo sve ovo provoditi. Ta se čvrsta povezanost najbolje vidi u kadroviranju, pa je novo postavljena direktorica Zagrebačkog velesajma iz kvote SDP-a. Joško Klisović je svoju poziciju izuzetno dobro naplatio. Ali, dugoročno će to nanijeti štetu cijelom SDP-u.
- Kako se HDZ u svemu tome snalazi?
- Osobno mislim da se HDZ kao najjača stranka u Hrvatskoj u ovom trenutku bavi prije svega državnom problematikom, a Zagreb im nije u prvom fokusu.
- Mogu li Zagrepčani očekivati i skuplje komunalne usluge?
- To naravno nije isključeno. Iz njihovih redova dolaze stidljive najave da će se to dogoditi, ali ako bi se dobro upravljalo gradom, nema za to potrebe.
- Apsurd je da je žičara davno završena, a još uvijek ne radi?
- Da je ministar Vili Beroš promijenio pravilnik prije lokalnih izbora žičara bi već tada bila puštena u rad.
- Kako danas, nakon svega, gledate na ostavštinu Milana Bandića?
- Preuranjeno je za objektivno sagledavanje, no uvjeren sam da će Milan Bandić biti valoriziran kao jedan od najzaslužnijih Zagrepčana u njegovoj povijesti. Mi danas nemamo čovjeka koji je tako izgarao za Zagreb kao Bandić. Imamo suprotnost.
- Koliko stranka koju je vodio ima šansu u budućnosti?
- To će se tek vidjeti. Stranka ima više od 4.000 članova, dakle puno više od SDP-a, a o vodstvu će ovisiti što će biti dalje. Nije lako održati jednu takvu stranku, ali je svakako moguće.
- U Bandićevom mandatu mnogo je toga izgrađeno, realizirano. Što se po vama može očekivati u mandatu Možemo!?
- Budući da je prethodna vlast pripremila brojne projekte, ova će neke od njih realizirati. Kao naprimjer dogradnju osnovne škole Ante Kovačića, koja će biti skuplja za 5,5 milijuna kuna jer ugovori nisu potpisani u lipnju, već krajem prošle godine. Dakle, i ono malo što realiziraju traje dulje i plaća se skuplje. Za sada, osim najava raznih drobilica, nisu pripremili niti jedan novi projekt, a bojim se da će tako biti i do kraja mandata.
- Može li u Zagrebu doći i do prijevremenih izbora?
Mogli bi se dogoditi ako bi koalicijski partner, SDP, odustao od koalicije, ali to je teško očekivati. Oni će sada uhljebiti veliki broj svojih članova što nisu mogli godinama. Teško se tako raskidaju koalicije.