Ilustracija
Od početka travnja do kraja lipnja, odnosno u drugom kvartalu ove godine, u odnosu na isto razdoblje 2020., proizvođačke cijene poljoprivrednih proizvoda porasle su, prema podacima Državnog zavoda za statistiku, za 2,9 posto, s time da su znatno više rasle cijene biljnih nego stočnih proizvoda, piše Novi list.
Proizvođačke cijene biljnih proizvoda porasle su za 7,1 posto, a stočnih su u prosjeku pale za 1,4 posto.
Te promjene proizvođačkih cijena građani su već osjetili u dućanima i na tržnicama, a rast cijena ulaznih usluga i proizvoda u poljoprivredi utjecat će i u budućnosti na poskupljenja hrane.
Ulazni proizvodi u drugom su tromjesečju ove godine za čak 16,5 posto veći nego lani, na što je najviše utjecao rast cijena energije i maziva i to za 32 posto.
No, građani će tek na poskupljenju hrane osjetiti to što su poljoprivrednici gnojivo plaćali 22 posto više, stočnu hranu 31 posto, sredstva za zaštitu bilja 11 posto više, a sadni materijal i sjeme za 4,6 posto.
Kad je u pitanju rast proizvođačkih cijena u poljoprivredi, na povećanje cijena biljnih proizvoda najviše je utjecao rast cijena žitarica 26,3 posto.
Proizvođačke cijene povrća su, otkrivaju podaci DZS-a, porasle za 7,3 posto, a vina za pet posto.
Zanimljivo je da je, prema onome što je objavio Zavod za statistiku, proizvođačka cijena krumpira za 43 posto manja nego lani u istom razdoblju, što se u dućane nije prelilo kroz pad krajnjih cijena.
Cijene voća veće su za 1,6 posto u odnosu na prošlu godinu, dok su se u odnosu na 2015. udvostručile, a toliko nisu porasle cijene nijednog poljoprivrednog proizvoda u posljednjih šest godina.
Proizvođačke cijene stoke, peradi i stočnih proizvoda u usporedbi s istim tromjesečjem 2020. pale su za 1,4 posto.
U skupinama proizvoda koje imaju najveći udio u stočarstvu u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine najviše su pale cijene svinja i to za 14,7 posto i mlijeka za 0,8 posto.
S druge strane cijene goveda su porasle za 3,8 posto.
Ovce i koze skuplje su za gotovo osam posto, perad za gotovo četiri posto.
Statistika pokazuje i da su proizvođačke cijene jaja niže za dva posto, iako se teško sjetiti da je to značilo i snižavanje cijena tih proizvoda u dućanima.