Građani Hrvatske od danas će kupovati jeftinije automobile, a cijena će im pasti od jedan, pa čak i do deset ili više posto. Rezultat je to Vladine Uredbe o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na motorna vozila, a što u konačnici za posljedicu ima snažnije pojeftinjenje skupljih automobila. Državni namet na kupnju novih automobila pojeftinjuje u prosjeku za 32 posto, otkrio je ministar financija Zdravko Marić, ali to na konačnoj prodajnoj cijeni znači da će automobili koji koštaju sto tisuća kuna biti jeftiniji do tisuću kuna, oni koji koštaju primjerice 200 tisuća kuna mogu biti jeftiniji i do sedam tisuća kuna, a automobili vrijednosti od 550 do 600 tisuća kuna pojeftinit će i do 60 tisuća kuna.
Trošarina se i dalje sastoji od naknade koja se plaća na emisiju CO2 i ona ostaje nepromijenjena, ali se mijenja dio trošarine koji se obračunavao na osnovu vrijednosti automobila.
Tako se za automobile čija je vrijednost do 150 tisuća kuna u potpunosti ukida naknada koja se plaćala na osnovu njihove vrijednosti i koja je dosad iznosila jedan i dva posto. Tako ti automobili mogu biti jeftiniji najviše do tri tisuće kuna.
Za skuplje automobile naknada za vrijednost se mijenja, pa je tako i iznos novca koji će kupcima tih automobila ostati nakon promjene uredbe veći što je vrijednost automobila veća.
Čak 65 posto novih automobila koje građani Hrvatske kupuju je u cjenovnom razredu do 150 tisuća kuna, što znači da će većina kupaca uštedjeti najviše do tri tisuće kuna. Za državu će pak to smanjenje trošarina značiti da će godišnje u proračuni izgubiti oko 350 milijuna kuna.
Ministar Marić vjeruje da bi taj prihod mogao biti nadoknađen življom gospodarskom aktivnošću u segmentu prodaje vozila. Uz to ističe kako će kupnja novih automobila značiti i bolju sigurnost u prometu, a i ekološki prihvatljiviji vozni park koji je u prosjeku u Hrvatskoj star 13 godina.
Na pitanje je li država ipak mogla preusmjeriti tih 350 milijuna kuna u nešto drugo, a ne poticanje kupnje uvozne robe, ministar je odgovorio da smanjenje trošarina treba gledati u sklopu cjelovite porezne reforme koja je početkom prošle godine stupila na snagu, te da ne treba zaboraviti i da dio domaćih proizvođača radi za autoindustriju i da se i u Hrvatskoj po tom pitanju pokreću i neki projeketi, misleći na Matu Rimca. (J. MARIĆ)