(Hina/EPA)
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak komentirala je u utorak rezultate OECD-ova istraživanju PISA za 2018., istaknuvši da je u čitalačkoj i matematičkoj pismenosti trend hrvatskih učenika stabilan, što nije dobra vijest jer od 2016. nema pomaka.
U prirodoslovnoj pismenosti bilježimo i negativan trend, naglasila je Divjak na predstavljanju rezultata PISA istraživanja u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.
Upravo zato, ocijenila je, postoji opravdanje da smo stavili veći naglasak na STEM.
Rezultati ispitivanja namijenjeni su za razvoj obrazovnih politika, istaknula je Divjak dodavši kako istraživanje pokazuje da nam je reforma nužna.
Na pitanje je li moguće provesti reformu sa starim profesorskim kadrom, odgovorila je kako smo tek nedavno krenuli u promjene te da kurikul stavlja naglasak na tehničko mišljenje i rješavanje problema.
Smatra da je ključ rješenja u primjeni novih metoda.
Odgovarajući na upit o vlastitoj odgovornosti za duljinu štrajka učitelja i nenastavnoga osoblja, istaknula je kako se "uvijek okrivljuju oni koji guraju reforme".
Ustvrdila je da se u provedbi reforme školstva zalagala za ugradnju i složenosti posla koju od početka provedbe obavlja nastavno osoblje, u što ulaze pripreme za održavanje nastave i njihova cjeloživotna edukacija.
Ocijenila je kako se i prije moglo doći do dogovora između Vlade i sindikata.
Na pitanje o ukidanju eseja na državnoj maturi, odgovorila je da će se o tomu kasnije detaljno razgovarati.
Rezultati danas predstavljenoga OECD-ova istraživanja PISA za 2018. godinu pokazuju da su hrvatski učenici ostvarili ispodprosječne rezultate u sva tri ispitna područja - u čitalačkoj pismenosti su na 29., u matematičkoj 40., a u prirodoslovnoj na 36. mjestu.
PISA (Programme for International Student Assessment), odnosno Međunarodni program za ispitivanje znanja i vještina učenika, najveće je svjetsko obrazovno istraživanje koje Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) provodi od 2000. godine u zemljama članicama OECD-a i partnerskim zemljama s ciljem prikupljanja međunarodno usporedivih podataka o kvaliteti, učinkovitosti i pravednosti obrazovnih sustava.
Istraživanje PISA 2018 sedmi je ciklus istraživanja i peti po redu u kojemu je sudjelovala Hrvatska.
U ovom se istraživanju, treći puta nakon 2000. godine, kao glavno područje ispitivala čitalačka pismenost, dok su se matematička i prirodoslovna pismenost te sposobnost globalne kompetencije učenika ispitivale kao sporedna područja.
Sudjelovalo je 79 zemalja, a testirano je ukupno 600 tisuća učenika, koji predstavljaju oko 32 milijuna petnaestogodišnjih učenika u zemljama sudionicama.
U Hrvatskoj je istraživanje provedeno u proljeće 2018. godine u 179 srednjih i 4 osnovne škole, a sudjelovalo je ukupno 6609 učenika.
Testiranje je provedeno na računalima u svim ispitnim domenama. Osim kognitivnog testa, učenici, njihovi roditelji i ravnatelji njihovih škola ispunili su upitnik kojim su prikupljeni kontekstualni podaci o mogućim pozadinskim utjecajima na postignuća učenika.
U razdoblju od dvanaest godina (PISA 2006-PISA 2018) u Hrvatskoj nije uočen značajan pozitivan ili negativan trend u postignućima hrvatskih učenika u čitalačkoj i matematičkoj pismenosti, dok je u prirodoslovnoj pismenosti uočen značajan negativan trend.