Dubravka Brezak Štamac, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje (Chiara BILIĆ)
Cilj ove nastave je prvenstveno da u ovoj situaciji đacima pružimo ritam nastave. Učenje, ponavljanje, manje domaće zadaće, vrijeme odmora, a za đake nižih razreda, pogotovo one u prvim razredima, i vrijeme igre koja je dio zdravoga i kvalitetnoga odrastanja. Sve su to "obveze" koje bi u ovoj situaciji trebale dominirati. * Očekuje se da su roditelji kojima talijanski jezik nije svakodnevni komunikacijski jezik u obitelji riješili i pitanje dodatne pomoći djeci
Otkad su se zatvorili vrtići i škole pojedini roditelji praktički su stjerani u kut. Ni uz svu dobru volju i puno uloženog truda ne stižu pokrpati sve obaveze. Ponajviše se to odnosi na one majke i očeve koji rade jednakim intenzitetom i efikasnošću kao i prije donošenja restriktivnih mjera, a čiji školarci pohađaju niže razrede osnovne škole. Takvi su danas rastrgani između posla i školskih zadaća. Nerijetko se čuje da, zbog obimnog gradiva koje svakodnevno pristiže putem raznoraznih online platformi i mobilnih aplikacija, roditelji djece nižih razreda u asistiranju rješavanja zadataka provode i po nekoliko sati nakon radnog vremena.
Među njima su i majke i očevi đaka o kojima se manje priča - onih talijanskih osnovnih i srednjih škola. U Istarskoj županiji je 1.294 takvih učenika. Za njih se svakog dana na programu TV Nove u dvosatnom terminu odvija program na talijanskom jeziku. No, uz sve probleme s kojima se suočavaju roditelji djece koja pohađaju hrvatske škole, neki od njih su suočeni i s dodatnim poteškoćama. Naime, ne pričaju sva djeca kod kuće talijanski jezik, ne dolaze svi školarci iz bilingualnih obitelji.
O svemu tome pokušali smo se informirati na nekoliko adresa, no osobno nam je na pitanja, što je i inače rijetkost u komunikaciji s raznoraznim institucijama, odlučila odgovoriti samo ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje dr.sc. Dubravka Brezak Stamać. Posebno pohvalivši stručne savjetnice iz riječke podružnice, profesorice Gianfrancu Šuran i Patriziu Pitacco, za angažman i trud prilikom snimanja video lekcija i potpore učiteljima razredne nastave i nastavnicima, kazala je da je podršku u korištenju tv-prostora na Novoj TV pružao Upravni odjel za talijansku nacionalnu zajednicu i druge etničke skupine Istarske županije, kao i Vijeće talijanske autohtone nacionalne manjine Istarske županije i Primorsko-goranske županije. Oni će, kaže, biti ti koji će na koncu taj program i valorizirati. Inače, nastavu na daljinu je s Ministarstvom obrazovanja koordinirala upravo Agencija.
- Koriste li sve talijanske škole u Istri, odnosno svi razredi svih škola program nastave na televizijskom programu TV Nove?
- Da. U Istri program nastave na daljinu na programu Nove TV koristi sedam osnovnih škola i tri srednje škole, te učenici talijanskih škola Primorsko-goranske županije, njih četiri osnovne i jedna srednja škola.
- Tko regulira količinu gradiva koju svaki dan djeca trebaju usvojiti?
- Učitelji i nastavnici su odgovorni za osmišljavanje sadržaja programa.
- Tko onda nadgleda i evaluira rad nastavnika s djecom u tim školama? Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH ili neka druga institucija? Ravnatelj, stručni suradnici?
- Rad nastavnika u školama će evaluirati svi djelatnici obrazovnog lanca koji sudjeluju u radu i praćenju nastave na daljinu. Roditelji koji rade s djecom u nižim razredima osnovne škole i podrška su im, ujedno prate i rad nastavnika. Naime, ovakva vrsta nastave postala je svima vidljiva. Pogotovo nastava koja se odvija na televiziji. Novinari, koji su zainteresirani za proces odvijanja nastave koja je pod velikim povećalom ukupne javnosti, kako se odvija i koliko je ekvivalentna nastavnom satu u učionici. Logično je da neposredan rad nastavnika prate ravnatelji škola, a ukoliko nastavnici imaju poteškoća mogu se obratiti savjetnicima Agencije za odgoj i obrazovanje.
- Govoreći o nižim razredima, većina roditelja koji rade u ovim uvjetima, od kuće ili na svom uobičajenom radnom mjestu, žale se na prekomjernu količinu gradiva koju djeca dobivaju svakog dana. Posebno je problematično ukoliko, recimo, imate dvoje ili više djece u školskom sustavu, a najgore su, da tako kažem, prošli oni čija su oba ili više školaraca u nižim razredima. Roditelji su jednostavno rastrgani i jedva stižu pokrpati sve obaveze. Što s njima?
- Nastava na daljinu u nižim razredima traži veliki angažman roditelja. Ne uključuje to samo čin praćenja nastave na televiziji. Naime, sva komunikacija s učenicima, koja bi u redovnoj nastavi kod zadavanja domaćih zadaća i uputa za rad doma bila na satu usmjerena prema učenicima, sada se odvija dodatno putem e - maila, aplikacija WhatsApp, viber. U ovoj nezavidnoj situaciji učitelji se iznimno trude. To je cjelodnevni radni dan. Roditelje potpuno razumijem jer i oni rade od doma, a posvećeni su i radu s djecom. Gledala bih na to s više altruizma. U teškoj situaciji su roditelji sa svojom djecom koja intuitivno osjećaju krizu koju svi živimo.
- Koliko će sluha za takve roditelje, a samim time i učenike pokazati učitelji koji prate svoj raspored, a koliko Ministarstvo i Agencija?
- Sluha bi, kako kažete, morali imati svi. Ovo nije uobičajena situacija ni za koga, niti smo se dosad našli u takvim prilikama da bismo mogli govoriti o nekakvom iskustvu postupaka. Učitelji će, sigurna sam, imati razumijevanja kod zaključivanja ocjena. Apeliram na nastavnike i učitelje da imaju mjeru u zadavanju domaćih zadaća, da budu blagonakloni u ocjenjivanju. Cilj je ove nastave prvenstveno da đacima u ovoj situaciji pružimo ritam nastave. Učenje, ponavljanje, manje domaće zadaće, vrijeme odmora, za đake nižih razreda, pogotovo one u prvim razredima, i vrijeme igre koja je dio zdravoga i kvalitetnoga odrastanja – sve su to „obveze“ koje bi u ovoj situaciji trebale dominirati. Agencija prati rad nastavnika. Imali smo anonimnih prigovora i upita roditelja. Prema školama idemo savjetodavno, zasada e-mailom ili telefonom savjetujemo ravnatelje i nastavnike jer u škole ne možemo.
- Kome se roditelji mogu obratiti ako imaju primjedbi ili su uočili nepravilnosti?
- Ministarstvu znanosti i obrazovanja kao i Agenciji za odgoj i obrazovanje. Na našim stranicama se nalazi obavijest o pružanju podrške stručne pomoći viših savjetnika Agencije u izvođenju nastave na daljinu. Transparentno su navedena imena savjetnika kojima se roditelji mogu obratiti pisanim upitom, ostaviti svoj kontakt. Savjetnici će odgovoriti. Podrška smo učiteljima, ali i roditeljima.
- Kad pričamo o prvašićima, oni se takoreći još nisu niti naviknuli na sustav, a već su dvaput lansirani izvan njega. Prvo štrajk, sada korona-kriza. Kako će to utjecati na njihovo znanje i radne navike?
- Sve navedeno su otegotne okolnosti koje su početak reforme bitno opteretili. Istarska županija je zbog pandemije bolesti COVID-19 prva zatvorila škole i krenula s nastavom na daljinu, od 13. ožujka 2020. Dotada su učenici već imali ocjena, iako nisu imali i kontinuitet nastave, što se prekidalo dugotrajnim štrajkom. Radne navike se pokušavaju njegovati, kako sam navela, a znanje je uvijek moguće nadoknaditi. Ispred učenika je nova školska godina. Maturanti su svakako ostali zakinuti. Vjerujem da su nastavnici to pokušavali nadoknaditi, no redovno izgubljene sate nije lako nadoknaditi. Ostali su zakinuti za pripreme u školi, kao i izvan škole (one su sada online), maturalna večer, norijada, sve što čini čar biti maturantom. Toga smo svjesni svi. Jedan upečatljivi dio odrastanja začinio je koronairus.
- Kako će se ocjenjivati učenici razredne nastave, koji su puno ovisniji o učiteljima, a sada roditeljima, pogotovo oni koji ne dolaze iz talijanskih, odnosno bilingualnih obitelji? Konkretno, je li Agencija upoznata s problemom da ne priča svaki učenik i učenica doma talijanski te da zbog toga sada ima većih poteškoća u usvajanju gradiva?
- Učitelji razredne nastave ocjenjivat će temeljem Uputa za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu koju je objavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja 3. travnja 2020.
- Postavlja li se pitanje ima li s takvima tko raditi kod kuće? Tko o tome vodi računa?
- Postavljeno pitanje ne predstavlja potencijalni problem samo tijekom nastave na daljinu, već i u okviru nastave u redovnim uvjetima. U školama na jeziku i pismu talijanske nacionalne manjine talijanski jezik se poučava na razini materinskog jezika. Cjelokupni nastavni proces te izvannastavna komunikacija i unutar škole odvijaju se na talijanskom jeziku. Roditelji koji nisu pripadnici talijanske nacionalne manjine, kojima talijanski jezik nije svakodnevni komunikacijski jezik u obitelji, upoznati su s pravilima te, ako se odluče upisati djecu u školu na jeziku i pismu talijanske nacionalne manjine, očekuje se da su riješili i pitanje dodatne pomoći djeci.