Obrazovanje djece s teškoćama

Majka djeteta s autizmom: "U Centrima vladaju inercija i lijenost, moj Ivano je kolateralna žrtva"

| Autor: Ljerka Bratonja Martinović
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Obrazovanje djece s teškoćama u Centru za odgoj i obrazovanje Dubrava daleko je od optimalnog, a ozbiljnih problema ima i u drugim ustanovama za školovanje i rehabilitaciju djece, pokazuje slučaj Ivana Rešetara, 16-godišnjaka s autizmom koji je ove školske godine tu krenuo u srednju školu.

Njegova majka Suzana Rešetar, predsjednica Udruge Sjena, alarmirala je ovog tjedna javnost zbog odluke zagrebačkog Gradskog ureda za obrazovanje o promjeni oblika obrazovanja iz redovnog u poseban uz individualizirane postupke.

(Privatna arhiva)(Privatna arhiva)

Sve se to, tvrdi Rešetar, odigralo mimo propisane procedure i bez suglasnosti roditelja, a Ivana, koji se obrazuje za pomoćnog administratora, unazadit će u obrazovnom procesu.

Odbijena suglasnost

– Gradski ured donio je takvo rješenje na temelju mišljenja nastavničkog vijeća. Oni prema pravilniku mogu dati samo preporuku o promjeni oblika obrazovanja, ali se prije mora ispitati psihofizičko stanje djeteta.

To znači da treba utvrditi dosadašnji rad, aktivnost na satu, usvajanje gradiva, treba ga pregledati liječnik školske medicine, a struka treba dati svoje mišljenje na temelju provedenih testiranja. Oni to nisu napravili, a ja sam odbila dati suglasnost jer me nisu ni o čemu obavijestili, tvrdi Rešetar.

Čudi je što Centar uopće predlaže prelazak na poseban program jer to znači da je Ivano loše, odnosno da je nazadovao nakon što je upisao ovu školu, u koju je prešao iz redovne osnovne škole.

– Njemu je ovdje super, a u e-dnevniku su sami hvalospjevi, redovito dobiva četvorke i petice. Aktivan je na satu, javlja se, sudjeluje, a oni ga predlože za poseban program. Kontradiktorni su sami sa sobom, ljuti se Ivanova majka.

Unatoč mišljenju stručnjaka da bi Ivano mogao nastaviti redovnu srednju školu. odlučila je, kaže, upisati ga u trogodišnji program za pomoćno zanimanje kako bi mu olakšala jer ovdje ima ukupno devet predmeta, uključujući vjeronauk i tjelesni odgoj, a škola je i stručno ekipirana.

»Super se snašao, sretan je i dobro se uklopio u ovu sredinu jer su svi ‘tu negdje’. Da sam mama koja ima nerealne ambicije, mogla sam ga upisati u ekonomsku školu s 18 predmeta«, poručuje.

Do problema je, smatra, došlo jer je tražila od Centra da izradi inidividualizirane kurikule iz svih predmeta, da se potrude oko vizualne podrške koja mu je u nastavi potrebna, tražila je da uključe logopeda i druge stručnjake.

Prestrašeni roditelji

– Centri za odgoj i obrazovanje su kukuljice za sebe, gdje vladaju inercija i lijenost, podriveni su 90-postotnom zahvalnošću i oduševljenjem roditelja kojima je sve dobro, što iz straha od odmazde, što iz nezainteresiranosti. Sad im je došla mama koja nešto traži, a to im očito smeta. Lakše je ubiti jednog glasnika nego da im se pojavi 20 roditelja sa svojim zahtjevima, veli Suzana Rešetar.

– Ne smeta njima Ivano, on je tu kolateralna žrtva na kojoj lome koplja da mi pokažu da im nitko ništa ne može, tvrdi.

Promjena programa za Ivana bi značila spuštanje za stepenicu niže u obrazovanju, a vjerojatno i izdvajanje iz razreda u kojem se dobro uklopio.

– Krše pravo na obrazovanje, pravo na razumnu prilagodbu mome djetetu, u kojoj se školovao cijelo vrijeme, bio dobro i pokazivao određeni napredak. A nama kao roditeljima uskraćuju pravo na odlučivanje, upozorava.

Podsjeća pritom na slučaj u OŠ Savski Gaj, gdje agresivnog učenika nisu mogli prebaciti u posebni program jer su roditelji uskratili svoju suglasnost.

»Očito je da postoje dvostruka mjerila«, zaključuje Rešetar.

Na odluku gradskog ureda će se žaliti, a o predmetu će odlučivati Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih kao drugostupanjsko tijelo. Ako utvrde da je rješenje bilo neosnovano, poništit će ga, a u protivnom preostaje joj jedino podići tužbu i ići u upravni spor.

Pravo žalbe

– Ivanu je bilo bolje u redovnoj školi, u razredu s 27 učenika. Imali smo manje problema s učiteljima koji doista nisu imali pomoć ni od koga, ističe Ivanova mama.

Dodaje da ovih dana prima poruke stotina roditelja koji se žale na loš tretman centara za odgoj i obrazovanje djece s teškoćama te tvrdi kako se radi o »egzekuciji djece« preko čijih se leđa lomi nerad, površnost, inertnost, nezainteresiranost i bahatost.

Iz Grada Zagreba odgovaraju kako im je osnaživanje inkluzije jedan od najviših prioriteta, zbog čega su broj mjesta u gradskim dječjim vrtićima za djecu s teškoćama u razvoju povećali za više od 50 posto, otvorili nove posebne razredne odjele u 10 osnovnih škola te ustrojili ekspertnu potporu stručnim službama škola.

– U ovome je slučaju Gradski ured u potpunosti slijedio državne propise. Naime, Pravilnikom je propisano da u srednjim školama prijedlog promjene oblika školovanja daje nastavničko vijeće škole. U navedenom je slučaju Stručno povjerenstvo Ureda zaprimilo prijedlog nastavničkog vijeća Centra za odgoj i obrazovanje Dubrava te popratnu dokumentaciju.

Temeljem dokumentacije i mišljenja Stručnog povjerenstva Ureda, Ured je donio rješenje o promjeni oblika školovanja, navode iz Grada Zagreba. Ističu pritom da roditelj ima pravo žalbe na prvostupanjsko rješenje, pri čemu žalba odgađa izvršenje rješenja do donošenje odluke ministarstva.

Iz Grada poručuju kako je država osnivač Centra za odgoj i obrazovanje Dubrava te oni nemaju ovlasti nad radom ustanove.

Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja pak poručuju kako nastavničko vijeće ne donosi odluke u ovakvim i sličnim slučajevima, već stručna služba i nastavnici mogu predložiti promjenu nadležnom gradskom uredu, koji donosi odluku.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter