(Snimila Emica Elvedji / Pixsell)
Državna tajnica u Ministarstvu znanosti Zrinka Mužinić Bikić rekla je u utorak da nacionalni ispiti i državna matura predstavljaju ključni alat za vanjsko vrednovanje i praćenje kvalitete obrazovnog sustava dok oporba smatra da treba pojasniti kako se koriste rezultati tih ispita.
"Danas nacionalni ispiti i državna matura predstavljaju ključni alat za vanjsko vrednovanje i praćenje kvalitete obrazovnog sustava", rekla je Mužinić Bikić predstavljajući konačne izmjene Zakona o Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO). Naglasila je i da se njihovom provedbom mjere postignuća učenika u temeljnim znanjima i kompetencijama te pružaju povratne informacije učenicima, roditeljima kao i odgojno-obrazovnim radnicima o razini postignutih kompetencija učenika.
Podsjetila je da je od školske godine 2022./23. uvedena provedba nacionalnih ispita u svim osnovnim školama i koje pišu svi učenici četvrtih i osmih razreda, a što zahtjeva velike logističke pripreme i najviše sigurnosne standarde.
Mužinić Bikić kazala je i da su izmjene zakona neophodne kako bi se povećala učinkovitost, sigurnost i transparentnost procesa vanjskog vrednovanja uz osiguravanje da nacionalni ispiti budu pravovremeno i pravilno provedeni u svim osnovnim školama.
Stoga se njima uređuje pitanje logističke i tehničke podrške provedbe nacionalnih ispita, a koja će osigurati visoke sigurnosne standarde. U tom smislu daju se ovlasti Vladi da na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje, odredi pravnu osobu u državnom vlasništvu koja će obavljati usluge tiska, pakiranja, distribucije, povrata, pripreme za ocjenjivanje, obradu podataka i arhiviranja nacionalnih ispita u svim osnovnim školama.
Oporba: Potrebno je razjasniti svrhu nacionalnih ispita i probnih ispita mature
I vladajući i oporba isticali su važnost obrazovnog sustava i kvalitete obrazovanja, no oporba smatra i da predloženi zakon ima nedostataka.
Potrebno je razjasniti svrhu nacionalnih ispita i probnih ispita mature, kazala je Tanja Sokolić (SDP). Smatra da trenutno nije jasno kako se rezultati tih ispita koriste, osim što služe za javnu objavu informacija i rangiranju škola.
"Jedan od najvećih problema vezanih uz funkciju NCVVO-a je postavljanje pragova prolaznosti na maturi. Prijedlog da se unaprijed određuju pragovi za prolaznost može ozbiljno narušiti objektivnu raspodjelu ocjena što dodatno povećava nepovjerenje i transparentnost i pravednost postupka", upozorila je.
Draženka Polović (Možemo!) založila se - ako model provedbe nacionalnih ispita ostane kakav je i sada, da rad nastavnika i učitelja na provedbi nacionalnih ispita uđe u satnicu koja je plaćena jer to sada nije. Drži i da je model nacionalnih ispita koji se provodi bez ocjenjivanja za tu ulogu preglomazan u provedbi, skup te za škole opterećujući jer ne donosi benefite u vidu ocjene što su nastavnici tražili u javnom savjetovanju.
Navodeći kako je danas Međunarodni dan žena i djevojaka u znanosti, Marijana Puljak (Centar) izrazila je nezadovoljstvo što u Saboru sjedi čovjek pod ozbiljnom sumnjom da je kupio svoju diplomu te je donedavno bio i ministar u Vladi (Josip Dabro). Stoga se upitala kako se danas može govoriti o vrednovanju obrazovanja, donositi zakone koji se toga tiču te slati poruke mladima o važnosti obrazovanja.