(Snimila Ana Križanec)
Hrvatski zakon o zaštiti potrošača i propisi koji reguliraju to područje usklađeni su s europskim uredbama ali problemi se javljaju u provedbi što se vidi i u slučajevima neosnivanja povjerenstava za reklamacije potrošača, rečeno je na okruglom stolu Centra za edukaciju i informiranje potrošača.
Skup pod nazivom "Povjerenstva za reklamaciju potrošača, prilike i izazovi" organizirala je u četvrtak udruga Centar za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP), a predsjednica udruge Tanja Popović-Filipović podsjetila je kako je od 2006. zakonom propisano da pružatelji javnih usluga moraju imati povjerenstva za reklamacije potrošača, koja u nekim dijelovima Hrvatske još uvijek nisu osnovana.
Ističe kako se problem najčešće javlja kada potrošač želi uputiti pritužbu takvom tijelu, a nema ga gdje uputiti, ako Povjeresnstvo nije osnovano, a ako i nešto prijavi, događaju se problemi s utvrđivanjem nadležnosti i prebacivanjem odgovornosti tko treba snositi sankcije zbog neosnivanja takvog povjerenstva.
Problem je i što u takvim povjerenstvima bude samo jedan predstavnik udruga potrošača, i često se događa da, ako ostali članovi imaju drukčije mišljenje, budu nadglasani, dodala je Popović-Filipović.
Poručila je kako CEIP apsolutno podržava za sutra najavljeni bojkot trgovina, jer odavno smatraju kako je to jedini način za poslati poruku trgovcima kako građani neće kupovati po sadašnjim cijenama, a također i poslati poruku Vladi da se nešto mora promijeniti.
Ne znači nužno da će bojkot trajati samo jedan dan. To se može nastaviti, ako građani to budu htjeli. Postoje razne ideje i prijedlozi, i vjerujem da se na ovome neće zaustaviti, a vidjeli smo da je građanima dosta, kazala je Popović-Filipović.
Smatra kako Vlada nije učinila dovoljno za zaštitu potrošača te da "moramo razmišljati tko je odgovaran zašto Hrvatska ima toliku inflaciju", a da je ograničavanje cijena nekih proizvoda kozmetička mjera.
Pravna savjetnica iz područja zaštite potrošača Dunja Maletić smatra kako potrošači još uvijek nisu dovoljno osvještetni o svojim pravima i načinima kako ih ostvariti u praksi. Ističe kako ipak ima sve više primjera gdje su potrošači uspjeli zaštiti svoja prava, ali da o tome treba više javno govoriti, "kako bi i ostali građani shvatili da zakon nije samo mrtvo slovo na papiru".
Govoreći o sutrašnjem bojkotu trgovina Maletić smatra kako ima trgovaca koji zloupotrebljavaju situaciju, kako bi neopravdano povećali profit. Međutim, dodaje, mnogi trgovci u tom lancu nisu krivi i nisu si toliko povećavali profit ali im njihovi dobavljači povećavaju cijene, pa su na neki način, stjerani u kut, a kada povećaju cijene na kraju ispaštaju potrošači.