BOLJA SITUACIJA NA CESTAMA

Stanje u sigurnosti cestovnog prometa blago se poboljšava, ali i dalje raste broj nesreća

| Autor: Glas Istre
(Snimio Vedran Karuza)

(Snimio Vedran Karuza)


U devet mjeseci 2024. na hrvatskim cestama poginule 182 osobe, 6,7 posto manje nego lani, javlja Autoportal.

Premda je prosječna starost hrvatskih vozila na našim cestama porasla na 14,8 godina, to znači da su prosječno proizvedena 2009., dok su u prošloj godini bila prosječno iz 2008. godine.

Veća aktivna i pasivna sigurnost vozila, posebice ljeti kad se zbog turističkog prilijeva bitno smanjenje prosječna starost vozila na hrvatskim cestama, doprinijele su smanjenju broja poginulih na našim cestama u devet mjeseci 2024., u usporedbi s istim razdobljem lani, sa 195 na 182, ali i povećanju broja ozlijeđenih osoba, uz povećan broj prometnih nesreća.

Hrvatska je po sigurnosti cestovnog prometa i dalje pri dnu Europske unije, na 24. mjestu među 27 zemalja članica (gore su jedino Bugarska, Rumunjska i Latvija).

Za poboljšanje stanja stručnjaci preporučuju sljedeće mjere:

  • Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te povećati učinkovitost i kvalitetu pravosudnog sustava.

  • Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH uvesti obvezu korištenja zimskih guma te zabraniti korištenje lanaca za osobna vozila. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jednom godišnje.

  • Uvesti mehanizme “mladog vozača” do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) do 21. godine i 85 kW (116 KS) do 24. godine, samo za privatne vožnje u privatnim vozilima (ne i za gospodarski promet) i “privremene vozačke dozvole”, uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.

  • Nastaviti unaprjeđivati cestovnu infrastrukturu, s dva prioriteta. Prvo, raskrižja ubuduće prioritetno rješavati denivelacijom ili kružnim tokovima, a ostala opremiti vibracijskim uspornicima, semaforima i radarskim kamerama. Drugo, zabraniti postavljanje električnih stupova i stupova javne rasvjete uz ceste izvan grada, a postojeće planski zamjenjivati podzemnom mrežom i visećom rasvjetom, zabraniti sadnju stabala uz ceste te izgradnju armiranobetonskih mostića i betonskih prilaza preko uzdužnih odvodnih kanala, bez posebnih prometnih projekata, koji bi, u slučaju njihove opravdanosti/potrebe, prilagodili cestovnu infrastrukturu – ograničenje brzine, radarske kamere, uspornici i zaštitne ograde, savjetuju na Autoportalu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter