(Snimila Ana Krizanec)
Prema zadnjem istraživanju Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN), najznačajniji trgovci na malo mještovitom robom, njih ukupno 44, lani su ostvarili 7,73 milijarde eura prihoda, što je za 1,07 milijardi eura ili 16,1 posto više u odnosu na 2022. godinu.
Ovo istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo, AZTN provodi kontinuirano, pa je komparacijom podataka za zadnjih nekoliko godina vidljivo je da je taj rast prihoda, na koji su zasigurno učinak imala i inflatorna kretanja, strelovit. Od 2022. godine postotak rasta tržišta trgovine na malo mješovitom robom, naime, počeo se iskazivati u dvoznamenkastim iznosima. Službeni podaci AZTN-a iskazuju da je ne tako davne 2018. godine rast prihoda tog sektora, u odnosu na prethodnu godinu, iznosio je 7 posto, 2019. godine 6 posto, 2020. godine 0,8 posto da bi u 2021. godini iznosili 8,4 posto u odnosu na raniju godinu. Naspram 5,76 milijardi eura, koliko su najznačajniji trgovci iz AZTN-ovog uzorka ostvarili te, 2021. godine, u 2022. prihodi im skaču na 6,6 milijardi eura, što je porast od 15,7 posto, a taj trend rasta prošle je godine bio još jači.
Kad se zbroji i oduzme, prihodi u trgovine na malo mješovitom robom u Hrvatskoj zadnje su dvije izvještajne godine u nominalnom iznosu skočili za gotovo dvije milijarde eura – sa 5,76 na 7,73 milijarde eura ostvarenih lani.
Najveći rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom prošle godine zabilježio je Konzum plus, s ostvarenih više od 200 milijuna eura, a slijede ga Lidl, Spar, Studenac i Kaufland, čiji se rast kretao u rasponu između 100 i 200 milijuna eura. Plodine i Tommy lani su inkasirali 50 do 100 milijuna eura više u odnosu na raniju godinu, a nešto manje KTC i Eurospin.
Rast prihoda ostvaren je po svim županijama, ali jedino u dvije – Gradu Zagrebu i Splitsko-dalmatinskoj županiji prihod iz maloprodaje mjeri se u nominalnim iznosima većim od milijardu eura. Slijede Primorsko-goranska županija, gdje se u trgovinama lani utržilo 678,7 milijuna eura, u Istarskoj županiji 614 milijuna eura, dok je u Zadarskoj uprihodovano 522 milijuna eura.
Najveći trgovac na malo mješovitom robom i u prošloj je godini ostao Konzum plus. Njegov tržišni udio, kao i ostalih trgovaca, AZTN prikazuje u rasponima, a ne u točnom iznosu jer su, objašnjava se, izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od samih poduzetnika označeni kao poslovna tajna.
Na listi najjačih trgovaca na malo mještovitom robom nije došlo do promjena. »Top 10« u ovom sektoru redom čine – Konzum Plus s udjelom između 20 i 30 posto, a slijede ga Lidl, Plodine i Spar, čiji su tržišni udjeli prikazani u rasponu između 10 i 20 posto. Između 5 i 10 posto »vrte« se Kaufland, zatim Studenac koji je na 6. mjestu, te Tommy. U razredu do 5 posto tržižnog udjela na nacionalnoj razini drže KTC, Trgovina Krk, dok je na posljednjem mjestu ove liste NTL. Ovih deset najjačih trgovaca pod sobom je lani imalo 86,7 posto nacionalnog tržišta maloprodaje mješovitom robom, a zbirni prihod mjerio im se 6,7 milijardi eura.
Promatrajući trgovce na malo mješovitom robom u županijama pojedinačno, Konzum plus je vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i još šest županija – Zagrebačkoj, Krapinsko-zagorskoj, Varaždinskoj, Karlovačkoj, Ličko-senjskoj te Osječko-baranjskoj, dok su članice Schwarz grupe, Lidl i Kaufland, lani ostale vodeće u dvije županije-Koprivničko-križevačkoj i Bjelovarsko-bilogorskoj, dok su prethodnu godinu lidersku poziciju imali i u Bjelovarsko-bilogorskoj te u Požeško-slavonskoj županiji. Riječke Plodine vodeće su u matičnoj Primorsko-goranskoj te u Istarskoj županiji. Prema podacima AZTN-a, lani su imali ukupno 131 prodajno mjesto velikog formata odnosno supermarketa i hipermarketa, 14 više nego prethodne godine, a najveći dio tih prodajnih mjesta lociran je upravo u ove dvije županije – 23 u PGŽ-u i 20 u Istarskoj. U Primorsko-goranskoj županiji lani je došlo do promjene jer je Konzum plus zauzeo drugu poziciju, koju je dotad držao Lidl. Na drugu poziciju Konzum plus vratio se i u Šibensko-kninskoj te Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Plodine, pak, drugu poziciju drže u Ličko-senjskoj i Zadarskoj županiji.
Na području grada Rijeke lidersku poziciju na malo mješovitom robom drži Spar s tržišnim udjelom između 20 i 30 posto, a u istom su rasponu i Plodine koje su na drugom mjestu. Lidl i Kaufland su na 3. i 4. mjestu, s rasponom od 10 do 20 posto, dok je peti Konzum plus s prikazanim udjelom između 5 i 10 posto. Lokalni Brodokomerc Nova na šestoj je poziciji, no s ujedno najvećim brojem prodajnih mjesta u Rijeci, ukupno 33, pretežito malog formata, no ima i šest supermarketa. Po broju prodajnih mjesta slijedi ga Studenac s 20 prodajnih mjesta te Trgovina Krk s 14, također malog formata. U prošloj godini trghovci, obuhvaćeni ovim AZTN-ovim istraživanjem, ostvarili su 210 milijuna eura prihoda ili blizu 26 milijuna eura više nego što je to bio slučaj u 2022.
Broj prodajnih mjesta svih trgovaca, obuhvaćenih istraživanjem AZTN-a, lani je prvi put prešao zbrinu granicu od 5.000. Otvorena su ukupno 144 nova prodajna mjesta, i to najviše samoposluga, supermarketa te malih prodavaonica, dok je broj hipermarketa stagnirao, i time se ukupan broj popeo na 5.140. Njihova ukupna neto prodajna površina mjerila se u čak 1,6 milijuna četvornih metara. Drugim riječima, trgovački lanci na malo mješovitom robom u Hrvatskoj zauzimali su površinu od 160 hektara.