Ilustracija (Pixabay)
Veći broj institucija – uključujući velike banke, medijske kuće i zračne prijevoznike – izvijestio je jutros da su suočeni s masovnim i globalnim IT prekidom.
Američka savezna država Aljaska upozorila je da su pogođene njezine hitne službe, a postoje izvješća i da je pogođena Londonska burza. BBC javlja da je posebno teško pogođena Australija, gdje su prizemljeni letovi, u supermarketima je kaos na blagajnama, a u neredu su i televizijske mreže.
Uzrok prekida rada nije jasan, ali mnogi od pogođenih povezuju ga s operativnim sustavima za računala Microsoft.
Službeno ažuriranje usluge Microsoft 365 objavljeno na X-u ranije tog dana kaže ” istražujemo problem koji utječe na mogućnost korisnika da pristupe raznim aplikacijama i uslugama Microsoft 365″. No glasnogovornik Microsofta navodi kako je većina usluga trebala biti oporavljena još jučer.
Glasnogovornik australskog ministra unutarnjih poslova rekao je da se čini da je prekid povezan s problemom u globalnoj tvrtki za kibernetičku sigurnost Crowdstrike, a državna agencija za kibernetičku sigurnost navodi da nema informacija koje bi ukazivale na napad.
“Naše trenutne informacije govore da se ovaj prekid odnosi na tehnički problem sa softverskom platformom treće strane koju koriste pogođene tvrtke”, rekli su u izjavi.
Reuters je citirao izvore koji kažu da je Londonska burza pretrpjela prekid, dok su dužnosnici Aljaske rekli da mnogi hitni pozivi i centri za pozive koji nisu hitni ne rade ispravno.
U međuvremenu u zračnoj luci Sydney nestale su informacije s ploča za odlazak. U priopćenju putnicima na domaćem terminalu, niskobudžetni prijevoznik Jetstar rekao je da “problem s Microsoftom” znači da nije mogao prijaviti putnike ili se ukrcati na svoje letove.
Korisnici društvenih medija izvijestili su o redovima u trgovinama poput Woolworthsa, s padom sustava plaćanja. Problemi su i u Australskoj nacionalnoj banci, telekomunikacijskoj tvrtki Telstra, na Googleu i drugdje.
Globalni tehnički kvar je za N1 televiziju komentirao informatički stručnjak Marko Rakar. On navodi kako je sve počelo kad je tijekom noći kompanija CrowdStrike poslala ažuriranje softvera..
“To je anti-visrusni softver koji je dizajniran za rad u cloud okruženju. On se nalazi u većim kompanijama koje se oslanjaju na cloud rješenja. Problem oko ovoga je u tome što je nakon primjene ažuriranja računalo krene u tzv. bootloop, on se pokušava resetirati svakih nekoliko minuta. Bit će teško to razriješiti jer koliko se meni čini na svakom serveru ga treba ručno zaustaviti i napraviti ručnu intervenciju, a govorimo o na tisuće servera”, dodao je Rakar.
Navodi kako ne vjeruje da je sigurnost ugrožena, ali normalno funkcioniranje jest.
“Vjerujem da će tvrtka CrowdStrike objaviti kako ovaj problem riješiti. S obzirom da popravak neće biti automatski nego ručni, rekao bih da administratori imaju uzbudljiv vikend ispred sebe. Privatni korisnici ne bi trebali biti zahvaćeni s ovim problemom. To je softver za kompanije i uglavnom su poslovna računala zahvaćena time”, dodao je Rakar.