Katolički svećenik i dominikanac koji uživa veliko povjerenje Svetog Oca

Timothy Radcliffe: Ako stvarno vodimo dijalog, ne ostajemo ono što jesmo, nego se mijenjamo

| Autor: Jakov Kršovnik
Timothy Radcliffe (Snimila Ana Križanec)

Timothy Radcliffe (Snimila Ana Križanec)


Timothy Radcliffe katolički je svećenik, dominikanac, poglavar Dominikanskog reda od 1992. do 2001. godine. Studirao je u Oxfordu i Parizu te je predavao Sveto pismo na Sveučilištu u Oxfordu, gdje i danas živi, u samostanu Blackfriars. Radio je s ljudima koji su oboljeli od AIDS-a te je kao poglavar dominikanaca proputovao Europu, Aziju, Afriku i Južnu Ameriku. Papa Franjo ga je pozvao da vodi duhovne vježbe na početku Sinode o sinodalnosti, koja će se održati u listopadu u Vatikanu, što će reći da uživa veliko povjerenje rimskog biskupa. Nedavno je kao predavač gostovao i na Mediteranskim teološkim susretima u Lovranu i Rijeci, koje organizira Riječka nadbiskupija. Tada smo ga i zamolili za intervju koji je napravljen putem maila. Raspon tema je raznolik, od toga tko je Isus Krist za njega, preko Sinode te njegovih stavova i izjava o homoseksualnim činovima zbog kojih ga je američki dvotjednik i portal »National Catholic Register« u siječnju ove godine prozvao kao teologa koji je »javno proturječio Crkvenom nauku o homoseksualnosti«. U intervjuu za naš list Radcliffe kaže da u pogledu homoseksualnosti slijedi naučavanje Katoličke Crkve te objašnjava svoje stavove.

Osobni susret

Papa Franjo nedavno se na proslavi blagdana sv. Petra i Pavla osvrnuo na Matejevo evanđelje i Kristovo pitanje učenicima: »A vi, što vi kažete, tko sam ja?« Papa će podcrtati da je to najvažnije pitanje, pa stoga, tko je Isus Krist za vas?

- Isus je Riječ Božja i Riječ koja me zove mojim imenom. Na najdubljoj razini onoga što jesam, i što jesmo, jest osoba koju Bog poziva u postojanje. Danas se često brinemo tko smo, identitet ispliva na površinu u toliko mnogo razgovora. Ali identitet nije nešto što smo izabrali ili izgradili. Identitet se otkriva u osobnom susretu, ponajprije s roditeljima, obitelji i prijateljima, ali ponajviše u Gospodinu koji me poziva da rastem i ostvarim se.

Gdje bi kršćani danas trebali tražiti Isusa?

- Prije svega moramo biti svjesni da nismo mi ti koji prvi tražimo Isusa, već on traži svakoga od nas. On je pastir koji odlazi tražiti izgubljenu ovcu. Stoga moram obratiti pozornost na to kako Bog dolazi u moj život, na načine koje nisam očekivao ili planirao! Često preko ljudi koje volim, ali možda i kroz strance. Ako je Isus krajnji smisao mog života, sa svim njegovim usponima i padovima, njegovim radostima i žalostima, onda mi svatko tko traži razumijevanje što znači biti čovjek, voljeti i živjeti, može otvoriti oči prema Bogu koji me nikada neće napustiti.

Papa Franjo izabrao vas je za duhovnog asistenta Opće Sinode koja će se održati u Vatikanu u listopadu. Koja su vaša zaduženja i na čemu planirate staviti naglasak?

- Papa Franjo zamolio me da vodim duhovne vježbe na početku Sinode za sve sudionike. U našoj Crkvi, a pretpostavljam i među sudionicima Sinode, često ima nesuglasica. U nekim dijelovima svijeta Crkva je polarizirana između takozvanih konzervativaca i progresivaca: ljudi koji ne žele da se Crkva radikalno promijeni i onih koji to žele. Smatram da je moja uloga da pomognem ljudima da nadiđu sukobe i da razumiju jedni druge. Svatko je od nas primio Duha Svetoga, pa tako i uvid u Božje otajstvo. Sinoda je prekrasan poziv na slušanje i otvorenost mudrosti koju je svatko od nas primio.

Jedno od pitanja kojima će se baviti sudionici Sinode »Za sinodalnu Crkvu: zajedništvo, sudjelovanje i poslanje« u listopadu jest i kako Crkva u ovom trenutku povijesti može bolje ispuniti svoje poslanje kroz veće priznanje i promicanje krsnog dostojanstva žena. Koje je vaše promišljanje toga pitanja?

- To je bez sumnje jedna od najvažnijih tema o kojoj ćemo razgovarati na Sinodi. Imam jako puno misli o tom pitanju. Kad sam prvi put stigao u Rim, za vrijeme pontifikata pape Ivana Pavla II., to je bilo prvo pitanje o kojem smo razgovarali kad sam ga susreo. No moja uloga kao duhovnog asistenta na Sinodi nije da zastupam određene korake ili vlastite stavove, već pomoći ljudima, koji se međusobno ne slažu, da razgovaraju.

Također, jedno od pitanja kojima će se sudionici Sinode baviti jest kako sinodalna Crkva može učiniti vjerodostojnim obećanje da će se ljubav i istina susresti.

- Voljeti možemo samo ljude koje susrećemo i čije složene živote razumijemo. Ne može biti ljubavi bez istine, niti istine bez ljubavi. Dominikanci obično naglašavaju prvu tvrdnju, odnosno put, a franjevci drugi, ali oba su puta dobra. Albert Camus je u predavanju dominikancima u Parizu nakon Drugog svjetskog rata rekao: »Dijalog je moguć samo između onih koji ostaju ono što jesu i govore istinu.« No, ja bih dodao da, ako stvarno vodimo dijalog, ne ostajemo ono što jesmo nego se mijenjamo! Pravi susret je onaj koji mijenja.

Istina i ljubav

O kojim bi problemima u svijetu Crkva danas trebala govoriti?

- Vidimo da se gubi ljubav prema istini. Živimo u svijetu pojednostavljenih uvjerenja i divljih optužbi. Vidi se i da uzmičemo od duboke i smislene interakcije s drugim ljudima, s onima s kojima se ne slažemo. Postoji gubitak povjerenja u razum, a pripadno je katolicizmu vjerovati u razum, kao što je formulirano na Prvom vatikanskom saboru. Također, kako je naglasio papa Franjo, prioritet je učiniti Crkvu mjestom u kojem se svi mogu osjećati dobrodošli i kao kod kuće. No, tu ne smijemo zaboraviti da svaki pravi dom potiče svoje članove da odrastu!

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter