POTEŠKOĆE S CEZIH-OM

Pacijenti otežano do recepata, uputnica i doznaka za bolovanje

| Autor: Ljerka Bratonja Martinović
U HZZO-u ne vide problem i kažu kako u slučaju zastoja uvijek postoje papirnati recepti i uputnice (Foto: Arhiva Novog lista)

U HZZO-u ne vide problem i kažu kako u slučaju zastoja uvijek postoje papirnati recepti i uputnice (Foto: Arhiva Novog lista)


Zadnjih tjedan dana pacijenti su diljem Hrvatske imali problema s naručivanjem na preglede, vađenjem krvi, podizanjem doznaka za bolovanje, lijekova u ljekarni... Još od četvrtka, 13. srpnja, ambulante u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, ljekarne i druge ustanove imale su poteškoća sa spajanjem na CEZIH, središnji informatički sustav HZZO-a preko kojeg se pišu recepti, izdaju uputnice, naručuju pacijenti, primaju nalazi.... Do pada CEZIH-a dolazi povremeno, svakih mjesec-dva, zbog različitih razloga, od problema s internetskom vezom do »pucanja« sustava zbog zastarjele opreme ili informatičkih problema. Ovako dugačak, sedmodnevni ispad iz sustava još se, koliko liječnici pamte, nije dogodio.

Iz HZZO-a jučer su poručili da je do problema došlo nakon sigurnosne nadogradnje programa za zaštićeno spajanje na pristupni sustav vanjskih CEZIH korisnika. Rad na sustavu jučer se, tvrde, normalizirao i sustav je ponovo u funkciji.

Povjerljivi podaci

- Do poteškoća je došlo 13. srpnja. Istog dana dane su upute svim informatičkim podrškama zdravstvenih ustanova na kakav način korisnicima omogućiti spajanje na CEZIH sustav. Upute su objavljene i na stranici cezih.hr i hzzo.hr, kažu u HZZO-u. Objašnjavaju pritom da su sigurnosne nadogradnje programa za zaštićeno spajanje »neophodne i izuzetno bitne, kako bi povjerljivi podaci o osiguranicima koje sadrži CEZIH ostali zaštićeni.«

- Nakon što su programske podrške zdravstvenih ustanova jučer intenzivnije postupile po uputama poslanima još 13. srpnja, rad na sustavu se normalizirao. Sustav sada radi korektno i nema odbijanja korisnika pri spajanju na sigurnosni sloj CEZIH-a, poručuju iz Direkcije HZZO-a.

U problemu su, kako se doznaje, bile ambulante koje rade u MCS sustavu, a takvih je u Hrvatskoj oko 60 posto. U Domu zdravlja Zagreb-Centar kažu kako je sustav doista proradio.

- Još tu i tamo negdje ima zastoja, danas je puno bolje, ali kao i svi drugi, imali smo problema, kaže ravnatelj Ino Protrka. U zadnjih nekoliko dana ljekarne i liječnici izlazili su ususret i davali na revers pacijentima lijekove, tako da nitko nije ostao bez terapije, barem koliko znam, rekao nam je Protrka. U slučaju pada sustava može se pisati papirnate recepte i uputnice, a može se izdati i privatni recept, pa kasnije poslati e-recept kroz CEZIH. »Kolege su se snalazili, ali da je bilo ugodno, nije. Ljudi su nervozni zbog vrućine i svega, a kad pet dana ne radi sustav i šetamo ih, onda je još teže raditi«, kaže.

- Nešto je proradilo, ali svaki čas puca veza, ništa još nije stabilno ni sigurno, posvjedočila je Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije obiteljskih liječnika (KoHOM). Kaže kako liječnici ne znaju što se događa i koji su razlozi problema. »Obično ide suhoparna poruka da traju radovi na CEZIH-u, a do kada i zašto, ne znamo. Najčešće je to jedan dan, ili se to radi preko vikenda, ali ovo je već šesti dan da kolege ne mogu ući u sustav, kaže čelnica KoHOM-a.

Papirnati recepti

Dok u HZZO-u ne vide problem, te kažu kako u slučaju zastoja uvijek postoje papirnati recepti i uputnice, u KoHOM-u kažu kako ta varijanta uvijek postoji u izvanrednim okolnostima, ali kako se dosad još nije dogodilo da problem traje tako dugo.

- Nitko od nas nema toliku količinu tiskanica, tonera, niti vremena za sve to skupa. Ljeto je, odrađujemo duple ambulante, a pacijenti zovu telefonom, e-mailom, s mora ili iz kuće jer ne žele izlaziti po vrućini, a trebaju im lijekovi. Navikli su se stvari rješavati ovako i onda se ljute na nas, upozorava Ban Toskić.

Ljuti je, kaže, što informatičkim kućama plaćaju mjesečni najam programa, a program im ne radi tjedan dana.

- Tko će nadomjestiti te troškove?! Vjerujem da se MSC trudi, ali glavni krivac je HZZO. Oni su odgovorni za funkcioniranje, a niti su nam dostavili tiskanice, niti su nas obavijestili koliko će zastoj trajati. Sada trebamo sve to odraditi, bit će tu puno prekovremenog rada, ali izgleda da nitko o tome ne vodi računa. Sve se na kraju lomi preko grbače kolega i pacijenata koji se ljute na liječnike i medicinske sestre, ističe čelnica KoHOM-a.

Ravnatelj Protrka pak kaže kako zalihe papirnatih uputnica u domu zdravlja ovise o liječniku.

- Svatko vodi neke svoje zalihe. Uvijek smo imali barem jedan ili dva bloka recepata za zlu ne trebalo, znalo je nestajati struje, nije CEZIH ili internet jedini uzrok prekida veze. Ako nestane struje, moraš se vratiti na papirnate recepte i zato se ne bi smjelo događati da netko ostane bez papirnatih obrazaca. To je isto kao da su ostali bez ampula, ističe Protrka.

Leonarda Bressana iz KoHOM-a Primorsko-goranske županije zapanjuje pak površnost i nezainteresiranost odgovornih u HZZO-u, koji - kako kaže - dopuste da se ovako nešto dogodi, umjesto da osiguraju alternativno i sigurno rezervno rješenje sigurnosnog pristupa osjetljivim medicinskim podacima, ponajviše znajući za stalne ispade CEZIH-a.

- Činjenica je da je sustav postao nesiguran u korištenju, nakon što je već godinama pokazao nepredvidivu nestabilnost u radu, a bez rezervnog i sigurnog »plana B« koji bi omogućavao neprekinutu razmjenu i arhiviranje posebno osjetljivih osobnih podataka svakog građanina i osigurao neprekinuto ostvarivanje Ustavom i zakonom zajamčenih prava iz zdravstvenog osiguranja, upozorava Bressan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Banjole bay
Pula: Banjole bay

Pula

Pula: Forum
Pula: Forum