ZAGREB

U Zagrebu prosvjed dostavljača Wolta. Javili su se i iz tvrtke Wolt

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Dostavljači Wolta prosvjedovali su u utorak u Zagrebu tražeći pregovore s upravom tvrtke tvrdeći da im je zarada smanjena, trpe diskriminaciju i imaju dojam da ih se želi zamijeniti s jeftinijom stranom radnom snagom, a istovremeno je Wolt povećao cijenu dostave.

Dostavljači su se okupili na šljunčanom parkiralištu Zagrebačkog velesajma, odakle su se u glasnoj povorci sa zviždaljkama i transparentima, te uz skandiranje "Plavi heroji" dovezli u Kuzminečku ulicu, pred sjedište Wolta. 

Prosvjednici traže povećanje naknade za dostavu, veća prava, mogućnost rada preko vlastitog obrta ili tvrtke, regulaciju rada stranih državljana, te da se napravi crna lista tvrtki posrednika, tzv. agregatora. 

Silvio Šimić iz Inicijative dostavljača Wolta rekao je novinarima da traže poboljšanje prava i prekid diskriminacije, koju već trpe godinu i pol dana. Kaže kako imaju dojam da ih se želi zamijeniti s puno jeftinijom uvoznom radnom snagom. 

Nezadovoljni su novim Zakonom o radu jer nije definirao prava platformskih radnika jednako kao i onih iz ostalih djelatnosti.

Dostavljači će izgubiti trećinu primanja

Tvrde da će izgubiti do trećine svojih primanja, jer se uvodi obavezna prijava na 40 sati tjedno za sve platformske radnike, što im ograničava vrijeme rada i onemogućuje veće prihode. Iznos doprinosa, provizije za predstavničku tvrtku i ostalih troškova se povećava, a cijena rada se smanjuje.

Također kažu da nakon prelaska na euro primaju manje naknade od Wolta, čime su na tjednoj razini uskraćeni za minimalno 10 posto dotadašnje zarade.

Problem su im i tvrtke posrednici, tzv. agregatori, jer tvrde da Wolt radi s agregatorima koji su dužni i koji nisu platili doprinose. Dostavljači bi željeli raditi preko vlastitih obrta ili tvrtki i uz pune doprinose te time izbjeći pet do 10 posto koje im uzimaju agregatori. 

"Želimo poslati poruku Woltu i zakonodavcu da je ovo što se događa i što će se dogoditi nakon 1. ožujka, zbog primjene ZOR-a, štetno za tržište dostava, za naše korisnike, pa i za nas osobno", rekao je Šimić.

Iz Wolta su istovremeno objavili da je povećana cijena dostave. "Zbog posebnih okolnosti i količine narudžbi, cijena dostave je privremeno povećana kako bismo nagradili naše predane plave heroje za poseban trud", stoji u obavijesti.

Uprava tvrtke je u razgovoru s predstavnicima dostavljača pristala sastaviti zajednički dokument o otvaranju dijaloga između dostavljača, partnerskih tvrtki i Wolta.

ISPRAVAK NETOČNIH NAVODA

Iz tvrtke Wolt obratili su se u našu redakciju sa zahtjevom za ispravkom nekoliko navoda, koje prenosimo u cijelosti:

"Molimo ispravak netočnog navoda:"Dostavljači će izgubiti trećinu primanja - Tvrde da će izgubiti do trećine svojih primanja, jer se uvodi obavezna prijava na 40 sati tjedno za sve platformske radnike, što im ograničava vrijeme rada i onemogućuje veće prihode. Iznos doprinosa, provizije za predstavničku tvrtku i ostalih troškova se povećava, a cijena rada se smanjuje."Ispravak:Ne uvodi se obavezna prijava na 40 sati tjedno, već je obavezna prijava na točan broj sati koji dostavljač odradi, prijava na mirovinsko mora zrcaliti broj sati provedenih u dostavi, a partner dostavljač može birati koliko sati želi raditi. Ono što je važno je to da je sve u zakonskim okvirima Zakona o radu,  koji nalaže maksimalan broj radnih sati u tjednu.Molimo ispravak netočnog navoda:“Također kažu da nakon prelaska na euro primaju manje naknade od Wolta, čime su na tjednoj razini uskraćeni za minimalno 10 posto dotadašnje zarade.Ispravak:Ne radi se od 10%, radi se o dva centa smanjenja za plaćanja po dostavi, što je postotak od niti 1% te korekcija samo jednog praga bonusa za 24 HRK (3.19€)  manje, dakle s 400 HRK (53.09€) na 376 HRK (49.90€), dok smo za ostale bonuse povećali naknade.Molimo ispravak netočnog navoda:"Problem su im i tvrtke posrednici, tzv. agregatori, jer tvrde da Wolt radi s agregatorima koji su dužni i koji nisu platili doprinose.”Ispravak:Redovno provjeravamo poslovanje partner firmi, tražimo više vrsta dokumenata i potvrda, te raskidamo ugovore s partner firmama koje ne posluju ispravno, što smo učinili više puta do sada.Molimo ispravak netočnog navoda:"Želimo poslati poruku Woltu i zakonodavcu da je ovo što se događa i što će se dogoditi nakon 1. ožujka, zbog primjene ZOR-a, štetno za tržište dostava, za naše korisnike, pa i za nas osobno."Ispravak - ZOR za platformski rad aktivan je od 01.01.2024., ovdje se radi o zakonu o suzbijanju neprijavljenog rada, koji je na snazi od 01.01.2023., te zbog kojeg broj sati provedenih u dostavi, mora zrcaliti broj sati na koje je partner dostavljač prijavljen kod partner firme.Kao svrhu ispravka navodimo netočnu informaciju, a po ispravku vas molimo potvrdu u vidu linka s korigiranom objavom".

Službeni stav tvrtke Wolt Zagreb d.o.o. na prosvjede partnera dostavljača koji su se održali u utorak, 14. veljače

Razumijemo frustraciju partnera dostavljača uslijed promjene zakona, pošto on značajno mijenja način na koji su do sada radili. No, kako će biti reguliran rad platforme u konačnici ne ovisi o platformama poput naše. Uvijek smo otvoreni za suradnju sa svim državnim tijelima, što smo i pokazali kroz godine poslovanja u Hrvatskoj, a zagovarat ćemo i interese i prava partnera dostavljača, naše neizostavne karike u poslovanju.

Wolt Zagreb d.o.o., tvrtka koja stoji iza vodeće digitalne aplikacije za dostavu u Hrvatskoj, ovim putem želi se osvrnuti na protest dijela Wolt partner dostavljača koji se održao u utorak, 14. veljače te na informacije koje su posljedično objavljene u medijima.

Prije svega, želimo spomenuti kako je protest prošao mirno i kako su partneri dostavljači bili vrlo ugodni u komunikaciji, na čemu smo ih zahvalni. Dogovoren je i početak dijaloga između Wolta, predstavnika inicijative partner dostavljača te njihovih poslodavaca, odnosno partner firmi. Do sada smo imali već nekoliko sastanaka sa sindikatom i imamo pozitivna iskustva u komunikaciji s njima te očekujemo da će se to nastaviti i dalje.

Razumijemo frustraciju partnera dostavljača uslijed promjene zakona, pošto on značajno mijenja način na koji su do sada radili. Općenito, fleksibilan rad kakav nudimo mi i druge platforme može ponuditi vrijednualternativu na tržištu rada i omogućiti ljudima dodatnu zaradu na temelju vlastitih potreba i rasporeda. To su u brojnim anketama potvrdili i naši partner dostavljači, ističući fleksibilnost kao najvažniji čimbenik pri odabiru ove vrste posla. Iz anketa je vidljivo i kako je većina naših partnera dostavljača zadovoljna uvjetima, na što ukazuje i činjenica da je tijekom prosvjeda većina radila, dok je pred naš ured došla manjina koja ne predstavlja sve dostavljače Wolta. Nadalje, partneri dostavljači nisu naši izravni zaposlenici, već su zaposleni preko firma posrednika s kojima mi surađujemo i koje također u ovim novim okolnostima naporno rade kako bi im pružile podršku i sve informacije o promjenama koje se događaju.

No, kako će biti reguliran rad platforme u konačnici ne ovisi o platformama poput naše.

Nažalost, u sklopu nedavnih događanja pojavilo se i mnogo nepotpunih, odnosno netočnih informacija, na koje se ovim putem želimo referirati.

U nekoliko navrata je isticano da su nakon konverzije valute smanjene naknade za rad, čime su na tjednoj razini dostavljači uskraćeni za minimalno 10% od dosadašnje zarade. Ovdje nam nije jasno kako se došlo do računice od 10% - istina je da su smanjene naknade, ali radi se o svega dva centa smanjenja za plaćanje po dostavi, što ne iznosi niti 1%. Kada bi ovaj iznos u kune, korigiran je samo jedan prag bonusa za 24,00 HRK (3.19 €) manje, odnosno s 400,00 HRK (53.09 €) na 376,00 HRK (49.90 €), dok smo za ostale pragove povećali bonuse, što nigdje nije spomenuto. Sami pragovi za dostizanje bonusa nisu se mijenjali, te je bonus dodatna zarada za one koji odrade najviše dostava.

Spomenuto je kako su plaće smanjene na 564.00 € te kako hrvatske partner dostavljače istiskuju strani državljani. Naši partner dostavljači sami odlučuju koliko i kada će raditi te samim time nemaju fiksnu plaću, već ona ovisi o mnogim faktorima. Najvažniji je naravno broj sati provedenih u dostavi, ali osnovna naknada često se povećava tijekom veće potražnje ili lošijih vremenskih uvjeta, što je naša uobičajena praksa. Gledajući u postocima, tijekom tekućeg mjeseca, povećana naknada aktivna je od 20-30%, a ponekad i do 50% ukupnog vremena, što je osobito vidljivo u blagdansko doba.

Tvrtke posrednici, popularno nazvane "agregatorima" također su navedene kao jedan od problema u vidu česte neisplate doprinosa. Prije svega, naglašavamo kako su nam partneri dostavljači iznimno važni i kako bez njih naše poslovanje nije moguće. I zato redovito provjeravamo poslovanje svih partner firmi, tražimo više vrsta dokumenata i potvrda te raskidamo ugovore s partner firmama koje ne posluju korektno. To smo do sada napravili mnogo puta jer nam je važno s kim radimo. Ovim putem otvoreno apeliramo na partner dostavljače da nam pravovremeno prijave svaku nepravilnost koju su primijetili u radnom odnosu s tvrtkom posrednikom.

Dodatno, Wolt je u jednom periodu napravio inicijativu u kojoj je besplatno educirao sve dostavljače kako otvoriti vlastiti obrt te smo nudili savjete i pomoć oko cijele procedure. Poziv je poslan svim aktivnim partnerima dostavljačima u Hrvatskoj, a samo jedna osoba povratno se javila da je zainteresirana za otvaranje vlastitog obrta.

Partneri dostavljači nekoliko puta su putem medija izrazili želju za razgovorom te naveli da smo pristali na dijalog tek kada su krenuli prosvjedi. Mi smo kao tvrtka oduvijek bili transparentni i otvoreni za dijaloge te smo partner dostavljače još u siječnju u nekoliko navrata pozivali na razgovor, međutim nismo dobili pozitivan odgovor. Naravno, to ništa ne mijenja i dalje smo otvoreni za sve prijedloge i zahtjeve koje imaju i to se neće promijeniti.

Partneri dostavljači su posebnu pažnju skrenuli i na strane partner dostavljače, za koje navode da ne znaju engleski i prometna pravila te ih potiču da se zauzmu za svoja prava. Ono s čime se mi susrećemo je kontinuiran rast poslovanja, a kako bi održali kvalitetu i osigurali da svi naši korisnici budu zadovoljni uslugom, potreban nam je i kontinuiran rast broja partnera dostavljača, koji može odgovoriti na sve veću potražnju. Nažalost, s godinama primjećujemo sve manje prijava za obavljanje dostava na našoj platformi jer se općenito veliki broj poslovnih sektora u cijeloj državi susreće s istim problemom - nedostatkom radne snage. Naše tvrtke posrednici, odnosno “agregatori” pitale su nas mogu li otvoriti svoje oglase za posao za strane državljane kako bi mogli osigurati dovoljan broj ljudi na što smo pristali jer ne pravimo razliku između partnera dostavljača, ne prikupljamo podatke o tome odakle su, naša platforma je otvorena za sve i svi su jednako plaćeni. Samim time, mi ni na koji način ne profitiramo od zapošljavanja stranih radnika. Važno je napomenuti da mi nismo njihov poslodavac i da sve partner firme s kojima poslujemo brinu o svojim radnicima i za sada nismo dobili ni jednu pritužbu od strane stranih radnika na uvjete života ili bilo što drugo. Ako do toga dođe, kao što smo već i nekoliko puta spomenuli - dolazi do prekida poslovne suradnje. Želimo raditi isključivo s partner firmama koje zaista brinu o svojim ljudima.

Ovim putem pozdravljamo i inicijativu ministarstva da se zakonski uredi rad platformi u Hrvatskoj, čime će Hrvatska biti prva zemlja u EU koja u svom radnom pravu ima zakonsku regulativu rada putem platformi. Uvijek smo otvoreni za suradnju sa svim državnim tijelima, što smo i pokazali kroz godine poslovanja u Hrvatskoj, a zagovarat ćemo i interese i prava partnera dostavljača, naše neizostavne karike u poslovanju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter