(Hina/EPA)
Zrakoplovne tvrtke nepotrebno pune spremnike zrakoplova gorivom do vrha radi uštede, povećavajući time njihovu težinu i emisiju štetnih plinova, saznaju britanki mediji od zviždača u British Airwaysu (BA).
BBC Panorama otkrila je da su zrakoplovi BA prošle godine zbog nepotrebnog punjenja spremnika zrakoplova proizveli dodatnih 18.000 tona ugljičnog dioksida.
Tom se praksom na jednom letu može uštedjeti od 10 do nekoliko stotina funti.
Svrha je 'fuel tankeringa' izbjeći tankiranje goriva u odredišnim zračnim lukama u kojima su cijene više nego na polazištu, tumači BBC.
Istraživači procjenjuju da petina europskih letova uključuje i neku vrstu prekomjernog tankiranja. Zbog takve se prakse možda tokom godine ispusti količina stakleničkih plinova jednaka onoj koju emitira grad od 100 tisuća stanovnika.
Upućeni u poslovanje BA-a kažu da kompanija, kao i mnoge druge koje prometuju na kratkim rutama u Europi, ima računalni softver koji izračunava uštedu stvorenu pretjeranim tankiranjem.
Softver izračunava je li ušteda moguća a ako jest, posada nadopunjava spremnik.
Primjer dokumenta u koji je BBC Panorama dobio uvid pokazuje da je zrakoplov BA nedavno na letu prema Italiji nosio gotovo tri tone dodatnog goriva. To znači da je ispustio više od 600 kg ugljičnog dioksida više no što bi bio slučaj da nije nosio višak goriva - koliko otpada na jednog putnika na povratnom letu za New York.
Time je BA na letu za Italiju uštedio manje od 40 funti, a dokumenti koje su vidjeli novinari BBC Panorame pokazuju da su uštede katkad i manje.
BA-ov zviždač smatra da je takva praksa "licemjerna".
„U aktualnoj klimi čini se da nema opravdanja da tako velika tvrtka pokušava uštedjeti tako male iznose, istovremeno emitirajući toliko dodatnog CO2", naglašava.
U britanskom prijovozniku ističu da je tankiranje dodatnog goriva na pojedinim letovima uvriježena praksa u sektoru iz „operativnih, sigurnosnih i cjenovnih razloga”.
Dodaju i da sami to čine uglavnom na kratkim letovima „gdje postoje velike razlike u cijenama među europskim zračnim lukama”.
Navode i podatak iz istraživanja Eurocontrola, prema kojem njihove dodatne emisije čine otprilike dva posto ukupnih dodatnih emisija, proizvedenih 'fuel tankeringom' u Europi.
U Eurocontrolu, tijelu koje koordinira kontrolu zračnog prometa u Europi, izračunali su da se zbog 'fuel tankeringa' u Europi godišnje sagorijeva 286 tisuća tona više goriva i ispušta dodatna 901 tisuća tona ugljičnog dioksida.
Utvrdili su i da zrakoplovne kompanije takvom praksom godišnje uštede ukupno 265 milijuna eura. Napominju također da 'fuel tankering' smatraju „upitnom” praksom u kontekstu kritika na račun zrakoplovnog sektora zbog doprinosa klimatskim promjenama.